מדור ייעוץ: כך תזהו פיצול אישיות או סכיזופרניה

הכל על סכיזופרניה ופיצול אישיות. הרבה אנשים משתמשים במונחים "פיצול אישיות" ו"סכיזופרניה" כדי לתאר אנשים הפכפכים, אנשים שמשנים את דעתם, או אנשים דו-פרצופיים. אבל ההגדרות הללו בדרך כלל מאד מאד רחוקות מהמציאות. איך תזהו אנשים שחולים במחלה הזאת? ואיך מטפלים? המדריך המלא

בת-שבע ברטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

בת שבע שלום.

יש לי חברה טובה שממש משגעת אותי, היא כל הזמן משנה את דעתה ואני פשוט לא יכולה לסמוך על מה שהיא אומרת. לפני כמה ימים דיברנו על האם צריך שיהיה לנשים רישיון נהיגה והיא דיברה ממש בחריפות נגד, ואחר כך התברר לי שהיא בעצמה לוקחת שיעורים לעשות רישיון. זאת רק דוגמא קטנה, אבל הדברים האלו קורים כל הזמן. אני רואה גם שהיא מתנהגת שונה לחלוטין עם כל בנאדם, זה כאילו יש לה כמה אנשים בתוכה. יכול להיות שיש לה פיצול אישיות או סכיזופרניה?

שרה

שלום שרה.

הרבה אנשים משתמשים במונחים "פיצול אישיות" ו"סכיזופרניה" כדי לתאר אנשים הפכפכים, אנשים שמשנים את דעתם, או אנשים דו-פרצופיים. אבל ההגדרות הללו בדרך כלל מאד מאד רחוקות מהמציאות. אני לא חושבת שלחברה שלך יש סכיזופרניה או פיצול אישיות, ואחרי שתקראי את ההגדרות השונות, אני מתארת לעצמי שגם את תסכימי איתי.

אז מה זה בדיוק פיצול אישיות?

הפרעת הנפש פיצול אישיות, או בשמה הקליני המדויק - הפרעת זהות מנותקת היא הפרעה משונה ונדירה עד מאד. אנשים הלוקים בהפרעה הזאת לוקים בבלבול לגבי הזהות האישית שלהם, ומדי פעם הם מאמצים לעצמם זהות אחרת לחלוטין. כך אישה בת ארבעים בשם דינה יכולה פתאום לחשוב שהיא ילד בן חמש בשם אליהו. דינה בזמן השינוי תתחיל לדבר באופן ילדותי, עם אוצר מילים של ילד בן חמש, עם קול צייצני גבוה כמו ילד בן חמש, ואף תשכח באופן זמני את זיכרונותיה בתור דינה.

בדרך כלל ללוקים בפיצול אישיות יש יותר מזהות נוספת אחת. למעשה, בזמן טיפול עלולות להתגלות אצל אדם אחד עד 15 זהויות נוספות! אדם הלוקה בהפרעת זהות מנותקת נוטה לקרוא לכל זהות בשמה, ובזמן הההזדהות עם זהות מסויימת הוא יכול לדבר על הזהויות האחרות כאילו מדובר בבני אדם אחרים המנותקים ממנו. באופן זה נוצרים לעיתים רבות סכסוכים וקנאה בין הזהויות השונות.

הפרעה קיצונית ונדירה

אורח חיים שבו האדם בתקופות מסוימות בחייו שוכח את כל זיכרונותיו ומאמץ לו זיכרונות וזהות חדשים, הוא אורח חיים קיצוני ביותר. אורח חיים זה הוא טעות טוטאלית, ובכדי שהוא יתקיים דרוש בלבול עמוק ומתמשך. ואכן כפי הצפוי, הפרעת הזהות המנותקת נדירה מאד. למעשה ישנה מחלוקת ערה בין הפסיכיאטרים באשר לתפוצתה של ההפרעה. המצודדים בהפרעה נוקטים מספרים עצומים וטוענים שמכל 100 אנשים, יש אדם אחד שלוקה בהפרעה. אך מספרים אלו אינם מעוגנים במציאות המחקרית. רוב הפסיכיאטרים מאמינים ששכיחות ההפרעה הזאת נמוכה מאד וכמעט אפסית.

המקרים המתועדים בספרות אודות אנשים הלוקים בהפרעה נשמעים כלקוחים מספר מתח בדיוני. האדם מדבר באופנים שונים, חושב שהוא אנשים שונים, מתייחס אל האישיויות השונות שלו כאל אנשים אחרים ומתלונן עליהם. האנשים הללו בדרך כלל חוו התעללות מתמשכת בילדותם, הם מפורקים רגשית ולעיתים רבות חסרי כל יכולת של שיפוט ריאלי של המציאות.

ההסבר לתופעה מתמצה בכך שהאדם עבר חוויות כל כך קשות בחייו עד שהוא מעדיף להאמין שהוא מישהו אחר ובלבד שלא יאלץ להתמודד עם הזיכרונות האיומים שלו.

סכיזופרניה לעומת פיצול אישיות

במקום שונה לחלוטין מההפרעה הביזארית הזאת הנקראת פיצול אישיות, נמצאת הפרעת הסכיזופרניה. סכיזופרניה היא מחלה נפוצה ותפוצתה נאמדת בכאחוז אחד עד אחד וחצי אחוזים מהאוכלוסייה, בהתבסס על מחקרים אמינים ועל הערכות סטטיסטיות מדויקות. אלו מספרים מבהילים. ישנם עשרות אלפי אנשים בישראל שלוקים בסכיזופרניה ועם זאת המידע שיש לרוב האנשים על מחלה זו הוא מועט ביותר.

אז מהי סכיזופרניה?

סכיזופרניה היא אחת ממחלות הנפש הקשות. בבסיס הסכיזופרניה נמצאים הזיות, כלומר תפיסות חושיות של דברים שאינם קיימים במציאות כמו שמיעת קולות שאף אחד לא שומע או ראיית מראות שאף אחד אחר לא רואה. האדם הסכיזופרן יכול גם לחשוב מחשבות שווא, כלומר מחשבות שאינן תואמות את המציאות, כמו לדוגמא המחשבה שהשדרן ברדיו שולט במוח שלו ומעביר לו מסרים מחייזרים. יכולים להיות גם תסמינים אחרים לסכיזופרניה כמו דיבור סתום והתנהגות לא מאורגנת וכן חוסר יכולת להרגיש, חוסר רצון ומיעוט קיצוני בדיבור.

ישנם סוגים שונים של סכיזופרניה והנפוצה מביניהם היא סכיזופרניה פרנואידית שבה ההזיות ומחשבות השווא מתארגנות כולם יחד במוחו של האדם והוא משוכנע שהוא נרדף על ידי גורמים כלשהם. בסוג הסכיזופרניה הזאת האדם פחות מנותק מהסביבה והתנהגותו לרוב יותר מאורגנת באשר בסוגים האחרים של סכיזופרניה.

הפכפכנות וניתוק בחיי היומיום

בחזרה לחברה ההפכפכה: כפי שמשתמע סכיזופרניה והפרעת ניתוק הן הפרעות קיצוניות ומשמעותיות בעלות השפעה מכרעת על כל תחומי חייו של האדם. לעומת זאת התנהגות דו-פרצופית או הפכפכה היא התנהגות הנכללת בגדר התנהגות סבירה והאדם שמתנהג כך אינו בהכרח מאובחן כבעל מחלת נפש.

צריך להבין שיש איזור אפור גדול בין מחלות נפש מובהקות כמו סכיזופרניה לבין בריאות נפשית מוחלטת ותפקוד נפשי מלא. כולנו מתנהגים באופנים בלתי מוצלחים לפעמים, ולכולנו יש התנהגויות שנובעות מחוסר ביטחון עצמי, מפרפקציוניזם, מקנאה או מכל דבר שלילי אחר, אולם אין זה אומר שאנו חולי נפש.

אדם שהוא דו פרצופי, משקר באופן קבוע, או משנה את דעותיו בכדי למצוא חן, מתנהג באופן לא בריא ולא חיובי. התנהגות כזאת יכולה לנבוע מכל מיני מקומות. יכול להיות שהחברה שלך מרגישה שהיא חייבת שכולם יאהבו אותה או יעריצו אותה ולכן היא מביעה דעות שנראות לה מתאימות לסיטואציה. לחילופין יתכן ויש לה חוסר ביטחון עצמי שגורם לה להסתיר את המחשבות האמיתיות שלה ולומר דברים שהיא חושבת שירשימו אחרים. נסי לדבר איתה בעדינות על זה. יכול להיות שהיא לא שמה לב ולא לגמרי מודעת לדרך שבה היא מתנהגת. אולי אם תפני את תשומת ליבה לעניין היא תשתנה.

חשוב לדעת שבריאות נפשית נמצאת בהרמוניה. כאשר האדם נמצא בשלווה עם החלקים השונים בעצמו, ומסתדר עם סביבתו ומשפחתו, הוא יכול לתפקד במלואו ולהיות אדם בריא ומאושר. לעומת זאת סתירות פנימיות, הפכפכנות ושקרים גורמים לאדם להיות מנותק מעצמו ופוגעים בשלמות הנפשית. כאשר מדובר בסתירות פנימיות קיצוניות ומתמשכות, והאדם מתמיד להסתכסך עם אנשים אחרים ומתקשה לשמור על יחסים בינאישיים טובים ואפילו לעבוד בעבודה קבועה, יתכן ומדובר בהפרעת אישיות. בשבוע הבא בע"ה אתייחס במפורט לכל הנושא של הפרעות אישיות, איך הן מתבטאות וכיצד אפשר להתמודד איתן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר