גם נשיא המדינה, שמעון פרס, נגד המזרחיים?

מתוך 23 אנשים שזכו בפרס "עיטור הנשיא", המוענק על ידי נשיא המדינה, שמעון פרס, רק מזרחי אחד זכה בפרס המיוחד. בין הזוכים השנה: הגרי"מ לאו וסטף ורטהיימר (אקטואליה)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
הנשיא מעניק לאחרונה את האות לרב גרוסמן (צילום ארכיון: דוברות בית הנשיא)

גם השנה יזכו לקבל מידיו של נשיא המדינה שמעון פרס, את פרס "עיטור הנשיא", שלושה אנשים אשכנזים ואף לא מזרחי אחד.

הזוכים השנה: הרב הראשי האשכנזי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו, הפעילה החברתית רות דיין, והתעשיין סטף ורטהיימר. שלושתם יזכו בפרס "עיטור הנשיא" לשנת 2014. כך מפרסם היום אתר "וואלה".

בנוסף, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תקבל גם היא את הפרס היוקרתי מידי הנשיא.

פרס "עיטור הנשיא" הוא דבר חדש יחסית, והוא מוענק החל משנת 2012 על ידי הנשיא שמעון פרס. הפרס מוענק ל"אנשים או לארגונים שתרמו תרומה יוצאת דופן לישראל או לאנושות".

על פי התקנון נשיא המדינה מחליט על הזוכים בעזרת ועדה מייעצת. ראש הוועדה הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר. בין חברי הוועדה נמצאים גם רב ממוצא תימני ואיש חינוך ערבי, אך רוב מוחלט של חברי הוועדה הינם ממוצא אשכנזי.

כאמור, מתוך 23 הזוכים בפרס, רק אחד היה ממוצא מזרחי - השר לשעבר אביגדור קהלני.

כשליש מהזוכים הם זרים, וכל השאר הם ישראלים או יהודים ממוצא אשכנזי. כמו כן, עד כה לא זכה שום ערבי בעיטור.

בבית הנשיא טענו בתגובה כי "חברי הוועדה, אשכנזיים ומזרחיים כאחד, בוחרים אך ורק משיקולים עניינים – יחידי סגולה, המהווים דוגמה ומופת ותרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל. שום שיקול של 'מזרחי' או 'אשכנזי' לא נשקלים בוועדה, ואנחנו מוחים על הניסיונות לייחס לנשיא אפליה על בסיס עדתי".

כזכור, המועמד לנשיאות, זוכה פרס הנובל הפרופ' דן שכטמן, הסתבך גם הוא באמירה כנגד המזרחיים. שכטמן אמר כי "כדי לקיים את הגוף אנחנו צריכים מהנדסים, רופאים, ואנשים כאלה שיבנו את הכלכלה. כדי לקיים את הנפש אנחנו צריכים משוררים, וציירים, וזמרים - לא רק מעדות המזרח. רצוי שיהיו זמרים אחרים".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, הגיב אז לדבריו של שכטמן: "דבריו של פרופ׳ שכטמן מוכיחים שעדיין לא פסה ההתנשאות והניתוק של רבים בחברה כלפי ציבור שלם, והם עדיין לא הפנימו כי לאמירות מסוג זה אין מקום". לדבריו, "במידה ומר שכטמן לא יבהיר את דבריו ויחזור בו מהם, מן הראוי שיסיר את מועמדותו לתפקיד נשיא המדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר