עכשיו זה רשמי: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בפרשת הרפז

אחרי שנבחשה באובססיביות מכל עבריה פרשת מסמך הרפז מגיעה לסיומה עם המלצה של המשטרה לעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומעורבים נוספים בפרשה (משטרה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

אחרי אינספור דיבורים, קונספירציות ושמועות חקירת פרשת מסמך הרפז מגיעה לסיומה. יחידת להב 433 (יאח"ה) סיימה את חקירת פרשה 404, שעניינה חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון בעבר ובהווה, בין היתר על רקע מערכת יחסים עכורה בין לשכת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ולשכת שר הביטחון דאז אהוד ברק.

את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי המליצה המשטרה להעמיד לדין על מסירת מידע סודי לאחרי ובאשמת הפרת אמונים על שלא העביר את מסמך הרפז שהיה בידיו. כמו כן המשטרה ממליצה להעמיד לדין מעורבים נוספים בפרשה. ההמלצות כפופות להכרעת הפרקליטות.

החומרים עליהם התבססה החקירה נגד בניהו ונגד עוזרו של אשכנזי ארז וינר היו בעיקר שיחה מוקלטת מלשכת הרמטכ"ל על כתבה שאמורה הייתה להתפרסם באחד מכלי התקשורת שנגעה לראש הממשלה ולשר הביטחון.

במשטרה ממליצים להעמיד לדין את דובר צה"ל אבי בניהו על שיבוש חקירה,החזקת מסמך סודי ברשלנות והפרת אמונים. ואת עוזר הרמטכ"ל וינר על שיבוש חקירה.

במסגרת החקירה נחקר חשד לניסיון שיבוש החקירה הנוגעת לזיוף המסמך על ידי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר, הפצ"ר לשעבר אביחי מנדלבליט, המכהן כיום כמזכיר הממשלה ואל"מ במיל' גבי סיבוני.

מהחקירה עלה כי ארז וינר וגבי סיבוני תיאמו בניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה. עוד עלה כי אביחי מנדלבליט עודכן על ידי הרמטכ"ל לשעבר על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך ועל אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ"ל לדווח על כך משך כיממה וכן כי העביר מידע שקיבל אודות הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.

כמו כן, עלה כאמור כי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועמ"ש לממשלה אשר עמדו עמו בקשר בעניין, זאת על אף שידע כי נפתחה חקירת משטרה בנושא.

ממצאי החקירה העלו, כי כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה של הפרת אמונים וכי כנגד הפצ"ר דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמו כן התגבשה תשתית ראייתית כנגד אל"מ במיל' גבי סיבוני וכנגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר לביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט.

חשד למסירת מידע מסווג לעיתונאים

מהחקירה עלה כי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות רוה"מ ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת חלק מהמידע. ממצאי החקירה העלו כי כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, קרי גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך.

בתחילת מרץ 2010 הנחה ראש הממשלה את ראש השב"כ דאז יובל דיסקין ואת ראש המלמ"ב אמיר קין, לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי. ממצאי חקירת פרשה 404 העלו כי אמיר קין בהיותו ראש המלמ"ב עדכן את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי על הנחיית ראש הממשלה האמורה וזה עדכן בנושא את וינר. בהמשך לכך עולה כי וינר ובניהו סיכמו בניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות הנוגעות לעניין זה. בנוסף עלה כי המידע אודות הנחיית ראש הממשלה האמורה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין.

ממצאי החקירה העלו כי כנגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר, ארז וינר, וכנגד דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט וכי לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ור' המלמ"ב אמיר קין.

החזקת מסמכים מסווגים ביותר

במהלך חיפוש שנערך במסגרת החקירה בבתיהם ובמשרדיהם של עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר ושל דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, נתפסו חומרים המסווגים ברמת סיווג "סודי" ולמעלה מסיווג זה, אשר הוחזקו ללא אישור וללא סמכות ולאחר שסיימו את שירותם בצה"ל. חוות דעת הגורמים המקצועיים בצה"ל בנוגע לחומרים שנתפסו, קבעה כי חשיפת המידע המצוי בהם יש בה כדי להוות פגיעה ממשית בביטחון המדינה.

ממצאי החקירה העלו כי כנגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר וכנגד דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיהם אגב תפקידם וסיכון ביטחון הידיעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר