נפטר אגדת המוסד מייק הררי

איש המוסד, מפקדה המיתולוגי של אגף המבצעים 'קיסריה' ומקים יחידת המחסלים 'כידון', מייק הררי, הלך לעולמו והוא בן 87. דמותו שימשה השראה - בין השאר - לסופרי המתח החרדיים (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
כונה ג'יימס בונד הציוני: מייק הררי (צילום: אילן ספירא YNET)

אמש (א') הלך לעולמו אגדת המוסד, מייק הררי, בביתו שבתל אביב והוא בן 87. הררי היה המפקד המיתולוגי של אגף המבצעים המיוחדים של המוסד, "קיסריה", ואיש שהקים את יחידת המתנקשים "כידון". דמותו שימשה השראה לסופרי המתח החרדיים בכמה מרבי המכר הגדולים, ולעשרות סרטים, ספרים ותוכניות.

הררי נולד בשנת 1927 בשכונת נווה צדק בתל אביב לאב שעסק ביבוא ולאם עקרת בית. בגיל 16 התגייס לפלמ"ח, בתפקידו השתתף בפעולות רבות, בהן פיצוץ גשר חוסיין, הפריצה למחנה עתלית ועוד.

לאחר שנעצר על ידי הבריטים במהלך פעולותיו בפלמ"ח, נשלח הררי לאירופה מטעם המוסד לעלייה ב' ועסק בעלאה חשאית של מעפילים ארצה ביחידת 'הגדעונים'.

הררי המשיך לתפקד בשירותי הביטחון החשאיים של המדינה הצעירה, וב-1965 עבר לאגף 'קיסריה' של המוסד ומונה לסגנו של יוסף יריב. בהמשך מונה למפקדה של היחידה ושימש בתפקיד זה במשך עשור. תחת פיקודו פעלה היחידה במבצעים מיוחדים שחלקן התקיימו במדינות ערב.

אחרי רצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הורתה ראשת הממשלה דאז, גולדה מאיר להררי לצאת למבצע חיסולים של האחראים על לרצח. החיסול הראשון היה של נציג פתח ברומא, בסלון ביתו. בתוך מעט יותר משנה ביצעה קיסריה בפיקודו של הררי מסע חיסול של 14 מחבלים. בעקבות הכישלון בלילהאמר, שבו חוסל אדם חף מפשע, נעצר מבצע החיסולים.

ב-1980 פרש הררי מהמוסד כשקיבל הצעה לעבור לשוק הפרטי בתפקיד מנכ"ל קבוצת ביטוח. לאחר מכן ייעץ לשליט פנמה דאז, מנואל נורייגה.

בשנת 2007 הזעיק אותו ראש המוסד לשעבר מאיר דגן לשירות מילואים מיוחד, החזיר אותו למבצעים ואף העניק לו צל"ש בסיום הפרויקט הסודי שבו היה מעורב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר