הדרת המזרחיים מהספר לבגרות: בן דהן עקץ את פירון

סגן שר הדתות תקף את השמטתם והדרתם של אנשי רוח מזרחיים מספר לבגרות של משרד החינוך. "אחדות מתחילה במתן משקל שווה ככל האפשר בלימוד המורשת" אמר בן דהן (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
פירון, ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)

בעקבות העלמת הוגי הדעות והרבנים של יהודי עדות המזרח בתקופות האחרונות מחוברת הלימוד לתלמידי ישראל 'גאולה ואמונה' הנלמדת במשרד החינוך במסגרת לימודי מחשבת ישראל, שיגר הערב (שני) סגן השר בן דהן מכתב חריף לשר החינוך שי פירון, ואף המליץ לו על הוגי דעות שראויים להיכנס לספרי הלימוד. הסיפור פורסם הבוקר לראשונה באתר החדשות הדתי "סרוגים".

במכתב ששלח בן דהן לשר החינוך בעקבות הגילוי של עמותת 'הדסים' הפועלת נגד אפליית עדות המזרח הוא כותב כי "מתוך כלל חכמי ישראל המוזכרים בחוברת גאולה ואמונה בתקופת האחרונים, מופיע רק הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל לעומת 160 רבנים יוצאי אשכנז, וללא אזכורים לחכמים רבים אשר הצמיחה יהדות ספרד לאורך הדורות ואשר אנו לומדים את דבריהם עד היום".

"אני מאמין שלכבוד יהיה לך אדוני השר לחשוף את בני הנוער לאוצרות הבלומים של יהדות ספרד שבאופן טבעי תמכה בציונות ובהקמת המדינה ולציין למשל את העובדה כי לעומת חכמי אשכנז, כל הוויכוחים שהיו קיימים אצלה סביב היחס לעלייה לארץ והמפעל הציוני, לא היו קיימים שם".

לדברי סגן השר בן דהן, אצל חכמי ספרד בתקופות האחרונות התמיכה במפעל הציוני הייתה דבר טבעי. "בספר "אתחלתא היא" שחובר על ידי הרב יצחק דדון תוכל למצוא שפע של מידע על חכמי יהדות ספרד לאורך הדורות, אשר תמכו בתהליך הגאולה ובהקמת המדינה, ביניהם גם הרב כלפון הכהן, הרב חיים דוד הלוי מחבר הקיצור שולחן ערוך, הרב יוסף משאש, הרב בן איש חי, הרב מניטו (הרב יהודה ליאון אשכנזי) ועוד רבים".

בסיום מכתבו עוקץ בן דהן את שר החינוך שחרט על דגלו את הסלוגן 'האחר הוא אני' וכתב, "אני סבור כי מסר של אחדות, קרוב לבבות וכיבוד כל אדם באשר הוא מוצאו, מתחיל בנתינת משקל שווה ככל האפשר בלימוד המורשת וההיסטוריה של עמנו".

ממשרד החינוך נמסר הבוקר בתגובה ל"סרוגים" כי מקצוע מחשבת ישראל בחמ"ד שואף להציג מגוון של דעות ותפיסות דתיות לצד חילוניות, הגות של יוצאי אשכנז לצד יוצאי ספרד ומזרח, ובכלל של אחרים. החמ"ד שולל כל טענה בדבר מתן תעדוף לאוכלוסייה זו או אחרת. בעניין זה יצויין, כי במהלך שלוש השנים האחרונות מתחנכים תלמידי החמ"ד על משנתם החינוכית, ההלכתית והמחשבתית של הרב בן ציון חי עוזיאל, הרב צבי יהודה קוק והרב דוד חיים הלוי. אלה מהווים דמויות מופת לתלמידים ובכלל לתפיסה הציונית הדתית של החמ"ד.

"אשר לחוברת, יצויין, כי מדובר במהדורת לימוד חדשה, שמתוקף זאת עוברת עדכונים שוטפים. בימים אלה שוקד המינהל הדתי על שילובם של הוגים נוספים, ובכלל זה מהעולם המזרחי והספרדי. בתוך כך, פנה צוות מקצועי מטעם החמ"ד למורים מן השטח וכן לחוקרי יהדות ספרד באקדמיה, כדי לשתפם בתהליך עדכון החוברת. באם ישנם גורמים נוספים ואחרים אשר מעוניינים לקחת חלק בתהליך, הרי שהמשרד ישמח לקבל את החומרים המצויים בידם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר