המשקאות? לא באמת קלים

כוס אחת ליום של שתייה ממותקת, פירושה חמישה ק"ג עודפים בשנה. אמריקה כבר נלחמת במגפת המשקאות הקלים, והיכן ישראל?

שפרה כהן | כיכר השבת |
(פלאש 90)

האמריקאים הם עם יצירתי, ללא ספק. הניסיון להתמודד עם שתי תופעות המדאיגות ביותר את אמריקה הוביל להצעה של הטלת מס על משקאות המכילים סוכר. על פי ההצעה יחול המס על משקאות קלים, משקאות אנרגיה, מיצים ותה קר אך לא יחול על משקאות דיאט ללא סוכר.

הרווח כאמור, כפול: המס יהווה אחד ממקורות המימון לרפורמה במערכת הבריאות האמריקאית וכן ילחם במגפת ההשמנה שמימדיה הולכים ותופחים תרתי משמע.

לטענת הוגי הרעיון, המס יניב מיליארדי דולרים שניתן יהיה להשקיע בביצוע הרפורמה אותה מנסה להעביר הנשיא אובאמה, ובנוסף לכך עשוי לשמש נשק חזק במאבק נגד השמנת יתר. לחיזוק הטענה מציגים המצדדים במס את העובדה כי המס על הסיגריות סייע אכן בצמצום העישון. אם יחול המס הוא צפוי להעלות את מחירי המשקאות בכ50% ובעקבות כך להוריד את הצריכה גם כן בעשרות אחוזים.

כמה סוכר יש במשקאות קלים? הרבה מאד. בכל כוס קולה ישנן ארבע וחצי כפיות סוכר(!) ששוות לתשעים קלוריות. אפילו אם נניח שאתם שותים רק כוס ממותקת אחת ליום (גם במיצים למיניהם זוהי כמות הסוכר), אתם מוסיפים לצריכת הגוף 8.2 ק"ג סוכר בשנה שהם 32,850 קלוריות לשנה שמשמעותן היא חמישה ק"ג עודפים. זאת מבלי להתייחס כמובן לצריכת סוכרים נוספת ולפעילות גופנית השורפת את הקלוריות.

הספרות המחקרית מוצאת כי המשקאות הקלים עומדים בראש רשימת האחראיים להשמנה, ולא רק אליה. מחקר שנעשה בקרב למעלה מ-90,000 נשים במשך שמונה שנים מצא כי אלו שצרכו מנה או יותר של משקה קל ליום (בפחית אגב, יש כמעט שתי כוסות) היה סיכוי כפול לפתח סכרת מסוג 2 לעומת הנשים ששתו פחות ממנה אחת או משקאות דיאטטיים. בנוסף לכך, צריכת סוכר מוגברת מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, לעלייה ברמות השומנים בדם ובעקבותיה - התפתחות טרשת העורקים.

גם בתקציב ההוצאות המשפחתי יש למשקאות הקלים שם רע: הם נוגסים נתח לא קטן בהוצאות המזון הכלליות. מומחים לכלכלת המשפחה מתריעים על כך כי המשקאות הקלים הם 'זוללי תקציב'. מחירם היחסי לא זול, הם נקנים בכמויות גדולות יחסית ועשויים למחוק מאות שקלים יקרים בחודש מהתקציב המשפחתי הכולל.

אז, בקנייה הבאה שלכם, לפני שאתם מעמיסים על העגלה כמה ארגזי קולה ושאר מתוקים, עיצרו לרגע, עשו חשבון, ובידקו אם אכן ההוצאה הזאת משתלמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר