יוסי שריד: "מתחרט שעזרתי ל´הסדר´"

מי שסייע להקים את ישיבת ההסדר בקריית שמונה, פותח את פיו על התנהלות ראשי הישיבות: "הגולם קם על יוצרו"

יהושע שם-טוב | כיכר השבת |
יוסי שריד (פלאש 90)

יוסי שריד עזר להקים את ישיבת ההסדר בקריית שמונה, אחרי הסיפור עם ישיבת הר ברכה הוא מצטער על הסיוע. "מי חלם שהגולם יקום על יוצרו".

בשנות השמונים פנה, מי שהיום הוא רב העיר וראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה, הרב צפניה דרורי, אל יוסי שריד שיתמוך בהקמת ישיבת הסדר בעיר הצפונית. שריד שגר באותה תקופה בקריית שמונה (עבד כמורה) חשב שזה יכול להיות רעיון טוב. קריית שמונה סבלה באותם ימים מפיגועים קשים וחדירות של מחבלים, כך שלהביא בחורים צעירים ונמרצים העוסקים בתורה ומתחברים אל העיר יכול להיות רעיון מצויין, חשב לעצמו שריד.

שריד זרק מילה לשר הביטחון, שמעון פרס, שגם הוא שמח על הרעיון וכך הוקמה הישיבה הצפונית שמונה היום מאות תלמידים ואברכים.

אבל היום במבט לאחור, שריד מקלל את הרגע שבו הוא תמך באנשי הכיפות הסרוגות. "מי היה יכול לשער, שהישיבות ירבו וימלאו את הארץ; שכל ארחי-פרחי ייקרא רב וגדול; שכל רב-לא-רב יפסוק הלכות, גם בענייני מדינה; שכל כנופיה תעשה לה רב, וכל רב יעשה לו כנופיה; שכל התנחלות שנייה תזכה לישיבת הסדר. לתומי סברתי אז, שקרית שמונה ורבה ראויים להתחשבות מיוחדת, והתעלמתי מאזהרתו של הרצל מפני פגיעתם הרעה של כוהני הדת, הפולשים לתחומים לא להם", מכה על חטא יו"ר מרצ לשעבר בעיתון 'הארץ'.

שרדי מקונן שהגולם – ישיבות ההסדר קם על יוצרו "עכשיו הגולם מתפרע, והוא אינו חדל מלקום על יוצרו" והוא מתגעגע לימים שבהם בן גוריון היה מחסל את יריביו הפוליטיים "זרמים אידיאולוגיים-פוליטיים נפרדים בצבא הם מרשם לפורענות. לא בכדי ירה בן-גוריון באלטלנה, ואחר כך פירק את הפלמ"ח. לא תיארתי לעצמי שרבנים יבקשו כעבור זמן לרשת מפקדים, ששני מלכים יתעקשו לשמש בכתר אחד."

שריד גם מנסה להתמודד עם טיעונים שהושמעו נגדו על ידי אנשי ימין שהוא בעצמו הטיף בעבר לסירוב פקודה. שריד ואנשי שמאל אחרים כדוגמת עמוס עוז,ישעיהו לייבוביץ' ויאיר צבן הכריזו בעבר כי במקרה של גירוש ערבים הם יכריזו על מרד כנגד המדינה והם יתנגדו לפקודות הצבא. אבל שריד טוען שיש הבדל בין טרנספר של ערבים לעקירתם של מתנחלים:

"הרבנים-המורדים נתלים עכשיו באילנות גבוהים: הם מסתמכים על פסק הלכה, שהוציאו הרבנים יאיר צבן ויוסי שריד במאמר שפירסמו לפני יובלות. במאמרם כתבו, שאם תינתן פקודת הטרנספר, הם ישכבו מתחת לגלגלי המשאיות לעכבן. טיהור אתני הוא פשע נגד האנושות, ואסור בתכלית האיסור לקחת בו חלק. ומה דין טרנספר שעושים ביהודים, דוגמת פינוי גוש קטיף? ובכן, אין טרנספר ליהודים במדינת היהודים. חצי-הפה שהתיר לתקוע יתד בסלע המחלוקת הוא שרשאי להשיב מתנחלים לגבולם. הם אינם יוצאים בגלות, הם מעתיקים מקום מגורים, ובתנאים מועדפים."

בינתיים, ישיבת ההסדר בקריית שמונה גדלה מאוד ורבים מתלמידיה משרתים בצבא חלקם בתפקידי קצונה. הגרעין התורני גם הוא גדל עם השנים ורבים מתלמידי הישיבה בוחרים לגור בעיר הצפונית, למרבה אכזבתו של יוסי שריד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר