קררררררררר: הלילה הקר ביותר השנה

מתכוננים לצאת הערב מהבית? עדיף שתחשבו שנית. הלילה הזה יהיה הקר ביותר השנה. בגל הקור הקודם נפטרו בישראל 14 בני אדם (בארץ)

יוסי וייס | כיכר השבת |
(פלאש 90)

זה עדיין לא אנטרטיקה, גם לא סיביר, ואפילו לא סתם חורף ניו יורקי שגרתי, אבל כאן הוא היום הקר ביותר השנה, ועבור מזרח תיכוניים שכמונו, המדובר בקור עז.

בלילה שכזה - עדיף שתשבו בבית, מכורבלים בפוך, צמודים לתנור. אבל אם בכל זאת אתם מתכוונים לצאת הלילה מהבית, כדאי שתלבשו כמה שכבות.

על פי הערכת החזאים, הלילה אמור להיות הקר ביותר השנה, כאשר מד הטמפרטורה יראה אפס מעלות בכמה מקומות בארץ.

הקור העז שיפקוד הלילה את ישראל עלול לגרום למוות, בעיקר בקרב קשישים ללא חימום ומחוסרי דיור שנאלצים לבלות את הלילות בתנאים בלתי נסבלים של קור עז.

בגל הקור העז האחרון שפקד את הארץ בשנת 2008 מצאו את מותם 14 בני אדם מהם 10 מחוסרי דיור שנפטרו במקומות מסתור, פחי אשפה, חדרי מדרגות וברחובות. בין הנפטרים היו גם שלושה קשישים וילד שהובאו לביה"ח לאחר שחום גופם צנח לטמפרטורות נמוכות במיוחד, הם נפטרו כעבור מספר שעות. עוד מספר כפול של נפגעים אושפזו בבתי החולים כשהם סובלים מהיפותרמיה (מכת קור).

מנהל מחלקת ההדרכה במגן דוד אדום, נתן קודינסקי, פונה לרשויות הרווחה ברשויות המקומיות בבקשה להגביר את הסיורים ברחובות ובמבנים נטושים, על מנת לנסות ולאתר את מחוסרי הדיור ולהציע להם מחסה וקורת גג.

קודינסקי מסביר כיצד ניתן לזהות מכת קור: "טמפרטורת הגוף הנורמאלית נעה בין שלושים ושש לשלושים ושבע מעלות. במצב של היפותרמיה (מכת קור) - טמפרטורת הגוף יורדת מתחת לשלושים וחמש מעלות ומופיעים סימנים שונים: פגיעה במערכת העצבים המרכזית, בלבול, חיוורון, רעד, כיחלון בקצות האיברים עד איבוד הכרה ואפילו מוות".

לדברי קודינסקי, יש לשים לב לאוכלוסיות מיוחדות כמו קשישים, ילדים ותינוקות. חשוב לשים לב שהבית יהיה מחומם, ושהילדים והקשישים לבושים היטב, על מנת להימנע ממכת קור. קודינסקי ממליץ להתלבש חם, להרבות בשתייה חמה ולהימנע משתיית אלכוהול שמזרז גרימת התמותה בקרב מחסורי הדיור.

הטעות הנפוצה היא לשתות אלכוהול וכמה שיותר, כדי להתחמם, בזמן שהאברים הפנימיים שומרים על טמפרטורה קרה. עוד מציין קודינסקי, כי ברגע שמופיעים סימנים של היפותרמיה, יש להזעיק את מגן דוד אדום ועד אז לכסות את החולה, לשמור על חום גופו, להשתדל להניח אותו במקום חמים ולתת לו לשתות משקה חם במידה והנפגע בהכרה.

במד"א תדרכו את כל הצוותים לקראת גל הקור, ציידו אותם בכמות גדולה יותר של שמיכות צמר מחממות, והנחו לדאוג לחימום של האמבולנס לפני פינוי של חולה או קשיש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר