מהומה בקהל

הרצוג גינה מוות פלסטיני, וספג שאגות 'בוז' מהקהל

נשיא המדינה נשא דברים באירוע לציון 40 שנה לפטירת ראש ישיבת מרכז הרב, וגינוי שלא מצא חן בעיני חלק מהקהל הוביל לשאגות בוז • כך הוא הגיב - וזכה למחיאות כפיים (אנשים, TV)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
הרצוג בנאומו, הערב (צילום: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו)

מהומה בעת נאום הנשיא: נשיא המדינה נשא הערב (שלישי) דברים באירוע לציון 40 שנה לפטירת ראש ישיבת מרכז הרב, הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל. בין הדברים הזכיר את מותו של הפלסטיני בן ה-80 - וזכה לקריאות בוז.

"המוסר היהודי היה נר לרגליו של הרב צבי יהודה, ובאופן שצריך להיות נר לרגלי כולנו, ובמיוחד בעת הזאת", אמר הנשיא במהלך דבריו.

"לפני שבעים וחמש שנים, לאחר שהיה עד לאירוע מטלטל של תקיפת ערבים בידי נערים יהודים, כתב ופרסם הרב את השורות הבאות, ואני מצטט: "נצטערתי ונתביישתי מאוד למראה עיני זה... מציאות העובדה הזאת, שהכאיבתני והעליבתני, מחייבת אותי להעירכם על הצורך בשימת לב חינוכית יתירה ומיוחדת לביטול אפשרויות שכאלה, גם מצד עצמה של תורת היהדות ומוּסרה וגם מצד הערך המעשי היישובי והמדיני של משמרת דרכי שלום ויחסי שכנים".

"מילותיו של הרב צבי יהודה תקפות ביתר-שאת גם היום", הוסיף, "רק לפני ימים אחדים שמענו על מקרה טראגי, שבו עמר אסעד בן ה-80, מצא את מותו באירוע שצריך להיות תמרור אזהרה בפני כולנו. המוסר היהודי אינו יכול להכיל או להיות אדיש לכך. דבריו הנכוחים, הנוקבים, המדוייקים של הרב צבי יהודה מחייבים גם היום. "והיה מחניך קדוש", הוא ציווי יסוד שאל לנו לחרוג ממנו".

כאמור, הדברים גררו זעם רב וקריאות בוז נשמעו מן הקהל, הנשיא הגיב בהמשך ואמר "אני לא יכול להתעלם ממה שהיה פה לפני כמה דקות", אמר, "אני אומר לכולם: צריך ללמוד ולהכיר את האחר, כי כולנו נבראנו בצלם, זה יכול להיות גם הסבא שלנו", גם דברים אלו התקבלו בזעם והקהל הגיב בכפיים, צעקות ושריקות מחאה.

האירוע התקיים בבנייני האומה בירושלים, והשתתפו בו ראש העיר ירושלים משה לאון, נתן שרנסקי, ראש ישיבת מרכז הרב הרב יעקב אלעזר כהנא שפירא, הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, רבני הציונות הדתית, ראשי ישיבות, רבנים ועוד.

כזכור, במהלך פעילות מבצעית שנערכה בכפר ג׳לג׳ליא של גדוד 'נצח יהודה' נעצר הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 ולאחר שהתנגד נאזק באזיקונים, בתום העילות אחרי כחצי השעה, שחררו הלוחמים את אסעד מהאזיקים אך לא בדקו את מצבו, לאחר מעשה התברר כי בעקבות מצבו הבריאותי הלקוי הוא מת.

בתחקיר האירוע נקבע כי היה כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם, וכן כי הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר