מי כעמך ישראל

"לא היה כסא פנוי": הישראלים נהרו לבתי הכנסת • תיעוד

בגני תקווה לא עמדו בעומס והקימו מספר מוקדי תפילה • בסביון נהרו קרוב ל-500 מתפללים • בשכונת פסגת אפק בראש העין עשו היסטוריה • ברובע ט"ז באשדוד הגיעו כמעט פי 2 מכמות הכיסאות שהוכנו וברובע ח' בעיר הגיעו מתפללים שלהם זו פעם ראשונה בבית כנסת בכיפור • "שירת עם ישראל חי הרעידה את כל הסביבה", תיאר שליח חב"ד בשכונת רמת פולג בנתניה, שם רשמו שיא עם למעלה מאלפיים מתפללים שגדשו את אוהל התפילה (יהדות)

שלמה מן | כיכר השבת |
(צילום: בתי חב"ד בישראל)

היענות שחרגה מכל הציפיות. המוני בני אדם, מכל סוגי האוכולוסייה בישראל, נהרו למעל 500 'בתי הכנסת הפתוחים' שהקימו שלוחי חב"ד בישראל לקראת תפילות יום הכיפורים. "לא היה כיסא אחד פנוי", סיפר אחד השלוחים עם צאת הצום, "הבאנו כמות גדולה יותר מהרגיל, ועם זאת הכמות לא הספיקה. הופתענו מאוד. לב ישראל ער!".

'בתי הכנסת הפתוחים' הם יוזמה של צעירי חב"ד, המאפשרת להמוני בית ישראל, ובעיקר לאלה שלא מוצאים את עצמם בבתי הכנסת הרגילים, לקבל מקום בתפילות יום כיפור, ללא עלות, עם הדרכה מסודרת וליווי צמוד. 'בתי הכנסת הפתוחים' הופעלו באוהלי ענק, באולמות ובמתנ"סים שהוסבו במיוחד.

על פי הערכות התפללו במהלך תפילות יום הכיפורים למעלה מ-150,000 איש. לצד 'בתי הכנסת הפתוחים', גם בתי הכנסת הקיימים של בתי חב"ד הוסבו למתכונת ייעודית.

בחלק מהערים והיישובים הוקמו מספר 'בתי כנסת פתוחים' לאור הביקוש הגדול. כך, למשל, בגני תקווה הוקמו מספר מוקדי תפילה על ידי בית חב"ד של השליח הרב גרשון שנור. "המוקד הגדול והמרכזי התקיים באולם הספורט הענק שעל הטיילת בגני תקווה, שם הצטופפו המון איש", סיפר הרב שנור בצאת הצום.

"השיא היה בתפילת הנעילה", הוסיף למעלה, "למעלה מאלף וחמש מאות איש התפללו עם השליח הרב אברהם חיאב שניהל את התפילות ביד רמה. רגע מרגש במיוחד היה לראות מאות ילדים מצטרפים להוריהם ונשאו תפילה לאחדות ישראל". מוקד נוסף ביישוב, היה בשכונת גני סביון, עם הרב דובי ליפקין, שם השתתפו מאות במרחב הפתוח לתפילות כל נדרי ונעילה. מוקד שלישי הופעל בבית חב"ד בגני תקווה עם מאות מתפללים וחברי הקהילה.

ביישוב סביון, הפעיל שליח חב"ד הרב שמואל ביסטריצקי 'בית כנסת פתוח' לתושבי היישוב. לכל תושב המתין על הכסא מחזור מיוחד וחומר ייעודי ליום הקדוש ביותר לעם היהודי. הרב ביסטריצקי מספר כי בתפילות השתתפו 450 תושבים.

פסגות אפק: שני מוקדים, ארבעה חזנים

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נרשמה היסטוריה מקומית. "ארבעה חזנים התפצלו לשני מוקדי תפילה המוניים", מספר השליח הרב שניאור כהן, "בשני המוקדים השתתפו למעלה מ-1000 מתפללים שזעקו 'שמע ישראל'".

מוקד תפילה גדול נוסף, הופעל ברובע ט"ז באשדוד. "הכנו 600 מקומות ישיבה בבית הכנסת ובפועל הגיעו לכאן קרוב לאלף מתפללים", סיפר השליח החב"די הרב יצחק קפלן. ברובע ח' באשדוד, הופעל לראשונה 'בית כנסת פתוח', בהובלת השליח הטרי הרב שלום מגידמן. "תפילות יום הכיפורים עברו בהתרוממות הרוח", סיפר הרב מגידמן, "ברוך השם זכינו והשתתפו עשרות רבות של אנשים, בהם רבים שזו להם הפעם הראשונה בה הם מתפללים את תפילות יום הכיפורים בבית כנסת.

"עם צאת היום הקדוש", הוסיף הרב מגידמן, "ביקשו רבים מהאנשים להמשיך ולשמור על קשר ולהשתתף בשיעורים ובפעילויות של בית חב"ד. פתיחה נפלאה לשנה של הפצת היהדות בשכונה להביא לימות המשיח".

שירת 'עם ישראל חי' הרעידה את הסביבה

בעיר נתניה הופעלו למעלה מ-30 בתי כנסת פתוחים, וגם לדוברי שפות מגוונות, ובהם צרפתית, רוסית, איטלקית ואנגלית. בשכונת רמת פולג בעיר נתניה הופעל אחד מבתי הכנסת הפתוחים ההומים, על ידי השליח הרב שניאור ברוד.

"החוויה של ההמונים באוהל התפילה מרגשת בכל פעם מחדש, ובמיוחד אחרי הקורונה", אמר הרב ברוד. "אני מעריך שעברו באוהל התפילה במהלך היממה מעל אלפיים יהודים. השיא היה בקריאת שמע של האלפים ובשירת עם ישראל חי שהרעידה את כל הסביבה".

ב-500 בתי הכנסת הפתוחים, הנעימים והממוזגים, חיכו לקהל המתפללים למעלה מאלף שלוחי חב"ד עם כיפות ומחזורי תפילה. "אנחנו נותנים הסברים על התפילות ומכריזים מעת לעת באיזה עמוד לפתוח", תיאר אחד השלוחים.

בצעירי חב"ד נערכו מבעוד מועד והשיקו שורת עלוני הסברה ומחזורים מונגשים לכלל באי בתי הכנסת הפתוחים, במטרה להקל עליהם את היום הגדול והקדוש ולחבר גם אותם לתפילות יום הכיפורים. בנוסף, הושק גם מנוע חיפוש מעודכן ובו היה ניתן לצפות במאגר הענק של 'בתי הכנסת הפתוחים'.

ומכיפורים לסוכות. עם צאת הצום, החלו שלוחי חב"ד בהיערכות ל"מבצע סוכות", במסגרתו יזכו את המוני בית ישראל בנטילת ארבעת המינים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר