פאדיחה מביכה

כתובת עם שם אביו של אחשוורש - התגלה כזיוף מתוחכם

רשות העתיקות הודיעה היום כי הכתובת שנושאת את שמו של דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש, אינה אותנטית. לפי ההודעה, חוקרת מומחית לכתיבה קדומה השאירה בתל לכיש את החרס (בארץ)

(צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)

רשות העתיקות הודיעה היום (שישי) כי הכתובת שנושאת את שמו של דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש, אינה אותנטית. לפי ההודעה, חוקרת מומחית לכתיבה קדומה השאירה בתל לכיש את החרס בניגוד לאתיקה, דבר שיצר הטעיה.

שלשום הודיעו ברשות העתיקות כי כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש המוכר ממגילת אסתר (על פי המובא במדרש. בגמרא מובא כי אחשוורוש מלך מעצמו ולא היה בן של מלך), נחשפה ע"י מטיילים בגן לאומי תל לכיש.

על פי הדיווח אז, מדובר בכתובת הכתובה בארמית וחרוטה על חרס מלפני כ- 2500 שנים, ובה נכתב "שנת 24 דריוש". הכתובת מציינת את שם המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשורוש, המוכר ממגילת אסתר, אותה קוראים מדי חג פורים. זו הפעם הראשונה שנמצאת בארץ כתובת הנושאת את שמו של המלך דריווש הראשון. בימיו, נערך שינוי מנהלי מקיף ברחבי האימפריה וגבולותיה התרחבו. עם עליית חישראש (אחשוורוש) בנו, הגיעה האימפריה הפרסית לשיאה, ושלטה כמעט בכל העולם הקדום.

אך בעקבות הפרסום, פנתה אתמול אל הרשות חוקרת מחו"ל, שהשתתפה באוגוסט האחרון בחפירות משלחת זרה בתל לכיש.

חוקרת זו, היא אחת מהבודדות בעולם המתמחות בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה. החוקרת התוודתה כי הדגימה לקבוצת תלמידים את חריטת הכתובת על חרס קדום, ולאחר מכן השאירה את הממצא בתל - דבר שבדיעבד יצר הטעיה. החוקרת תושאלה, ולדבריה, לא הייתה לה כל כוונת זדון.

"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע. החרס נחקר על ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, ועל ידי הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'".

"בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחוייבים בתיקון הטעות בפני הציבור. מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד. השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, והדבר הוביל להטעית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".

בשל האירוע, רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר