"בתוך חודשיים - הקרקעות בחריש יצאו למכרז"

העיר החרדית חריש יוצאת לדרך: ועדת הערר הארצית במשרד הפנים דחתה את כל הערעורים וההתגדויות להקמת העיר. בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", אומר הרב אברהם שוורץ, חבר הוועדה לתכנון העיר חריש: "בתוך חודשיים-שלושה יצאו המכרזים", לדבריו החילונים לא יוכלו לעצור את הקמת העיר החרדית, הוא חושף מי החסידויות שכבר פנו אליו לבדוק את האופציות, ומה דעתו על 'המודיע'? ראיון מיוחד

חיים שקדי | כיכר השבת |
הרב שוורץ, נואם בכינוס של ועד הדיור. (אליהו הלוי)

העיר חריש - יוצאת לדרך: ועדת הערר הארצית במשרד הפנים החליטה בימים אלו לדחות את ההתנגדויות והערעורים שהוגשו נגד הקמת העיר החרדית חריש.

העיר המתוכננת חריש, מתוכננת לקום בסמוך לוואדי ערה, בשטח המועצה האיזורית קציר-חריש, ומתוכננת לספק מענה של למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור לציבור החרדי.

פנינו לשוחח עם הרב אברהם שוורץ, חבר הוועדה לתכנון העיר חריש וחבר בוועדת הדיור הכלל חסידית, בכדי להבין באיזה שלב אנחנו נמצאים, ומתי נראה את הטרקטורים עולים לשטח.

"הוועדה שדחתה את ההתנגדויות והערעורים", אומר הרב שוורץ בפתח השיחה, "היא וועדה מחוזית ומקומית, שזו הפעם השנייה שהוקמה ועדה מיוחדת כזו, המעוגנת בחוק. מעלינו יש את וועדת הערר של הוועדה הארצית לתכנון ובניה, שבודקת את החלטות שלנו".

"בתוכנית המיתאר הגשנו בנייה של כ-9,000 יחידות דיור. התוכנית אושרה לאחר שנדחו על הערעורים, ושר הפנים הרב אליהו ישי חתם למתן תוקף לתוכנית המיתאר", מסביר הרב שוורץ את ההליכים, "הוועדה אישרה בינתיים תוכנית בפועל, העומדת על כ-6,000 יחידות דיור. כל הערעורים שהוגשו נדחו, למעט תיקונים קלים שאנחנו צריכים לעשות, כמו שמאות הקרקעות שנפדו מערבים, אותם אנחנו צריכים להגיש בתוך ארבעה שבועות".

"לאחר-מכן, שר הפנים יחתום למתן תוקף, אני מקווה שזה יהיה כבר בחציו השני של החודש הבא, ואז תהיה לעיר תוכנית מפורטת של 6,000 יחידות דיור, ומשרד השיכון יצא לשיווק של כל הדירות, במכה אחת, עבור הציבור החרדי", מבטיח הרב שוורץ.

- האם בתוך חודשיים המכרזים יוצאים לדרך?

"לוח הזמנים ההגיוני הוא משהו כמו חודשיים-שלושה שהמכרזים יצאו לדרך. לאחר-מכן יש שלושה חודשים עד שהמכרז נסגר, מתפרסמים הזוכים, ויחל שיווק הדירות. בכל-מקרה, הטרקטורים יעלו לשטח מיד אחרי החתימה של שר הפנים, זאת לצורך הפיתוח של משרד השיכון, שאחראי על הכבישים, קירות תמך, וכדו'".

- ההתנגדות החילונית להקמת העיר החרדית, עדיין קיימת, למרות דחיית הערעורים. כיצד מתמודדים עם זה?

"הם הלכו כבר לבית משפט, בעתירות מנהליות. יש דיונים פתוחים. מי שקורא את החלטות הוועדה, אלו גם התשובות לבית המשפט. הייתה אמירה גבולית שצריך לתת להם דרך לחיות, זה מופיע בתוכניות, יש להם דרך לחיות.

"מה שחשוב בעררים הללו שנדחו היא הקביעה החד-משמעית שהציבור החרדי זכאי לעיר חרדית נפרדת ושאין לערער על-כך. אם יש אנשים שחיים שם וזה מפריע להם, הם לא יכולים להפריע להקמת העיר.

"ברור להם כשמש שהם לא יוכלו לעצור את הקמת העיר, אלא-אם-כן הם יזכו במכרזים, ולדעתי אין סיכוי שזה יקרה, מאחר ומשרד השיכון ניסה כבר פעמיים בעשרים השנה האחרונות לשווק 4,600 יחידות דיור לציבור החילוני בלבד - ונכשל. כל מי שגר שם מהציבור החילוני, חלקם אנשים תימהוניים, רובם הלא מבוטל אינם בעלי הדירות אלא שוכרים אותם מבעלי דירות דתיים או חרדים".

- מיהו קהל היעד של חריש החרדית?

"אני יכול לומר לך, שמיד לאחר הודעת הוועדה על דחיית הערעורים וההתנגדויות, הטלפונים הראשונים שקבלתי היו מהחסידויות הגדולות - בעלזא, צאנז, קרלין ועוד רבות אחרות. כולם מצפים בכיליון עיניים לפתרונות, כמות כזו של דירות שתשווק במכה אחת, תצנן את השוק בצורה קיצונית.

"זו עיר חרדית שלימה, במכה אחת. בביתר עילית לדוגמא, יש 6,500 יחידות דיור, במודיעין עילית יש כ-7,000 יחידות דיור, חריש זו עיר שלימה, שמשווקת בפעם אחת, כשיש לנו אישור במיתאר ל-9,000 יחידות דיור, ואנחנו מתכוונים להוסיף למיתאר עוד 1,500 יחידות דיור, ובהמשך 3,000 יחידות דור נוספות.

"מלבד זאת, העיר חריש מתוכננת להפליא. בעוד בכל-מקום, רק 40 אחוזים מהעיר מוקצים לפארקים, שטחים ירוקים ומבני ציבור, בחריש 60 אחוזים מהקרקעות הם פארקים ולמבני ציבור. אפילו מקום לרכבת הקלה כבר יש".

- כיצד הציבור החרדי שיבוא להתגורר בחריש יתמודד עם מקומות עבודה, למשל?

"רק מוסדות החינוך של ציבור בסדר גודל כזה שיבוא להתגורר שם, הם מעסיק גדול של אלפי מקומות עבודה. בנוסף, אנחנו יושבים על כביש 6, עורק התחבורה הראשי והמרכזי של המדינה, וזה יתרון מסחרי ענק עבורנו. בנוסף, אנחנו מקימים בעיר מרכז עסקים ראשי (מע"ר) על אלפי דונם, שם יהיו מאות מקומות עבודה נוספים".

- יש מכרזים נוספים שאמורים לצאת לדרך, במקומות שנראים אטרקטיביים יותר, כמו בבית שמש. זה לא יעכב את ההצלחה המתוכננת של חריש?

"העיר בית שמש קבעה רף מחירים כזה שמי שיכול לעמוד בו, חריש בהחלט לא מהווה עבורו פיתרון. מחיר הקרקע בבית-שמש, הוא לבד מעלה את המחיר ההתחלתי של הדירות, הקרקעות שם יקרות. מי שרוצה לשלם הרבה כסף, יש לו פתרונות משלו. מי שלא רוצה לשלם הרבה כסף, חריש היא הפתרון האולטימטיבי, לכל הציבור החרדי, לא רק לחסידים, גם לציבור הליטאי והספרדי, שמתארגנים בקבוצות".

- מה באשר למינויו של ניסים דהן כיו"ר הזמני, סביב המשך תפקידו הייתה סערה לא קטנה.

"הוחלט שהעיר חריש תקבל ועדה בפני עצמה, בה ניסים דהן יהיה היו"רץ העיר תופרד מ'קציר-חריש', הם ילכו לבחירות או שיצטרפו למועצה אחרת".

- לסיום, אנחנו שואלים, בעוד ב'המבשר' יש בימים האחרונים ידיעות כי בקרוב ממש יצאו הקרקעות לשיווק, ב'המודיע' נכתב שחריש תצא לשיווק אולי רק בעוד מספר חודשים. עם מי האמת?

"אני מציע לקרוא בדקדוק את 'המבשר', הוא הכי קרוב לאמת. 'המבשר' מחזיק את המסמכים ביד, ונמצא עם היד על הדופק, בין היתר באמצעותי. ל'המודיע', יש כנראה את המקורות שלו, ועד לרגע זה הוא לא הוכיח שהוא מצוי בנבכי העניין עד הסוף, זאת מעבר לשיקולים אחרים שאינם ממין העניין, שהם תוקעים תריס בעיני הציבור. ל'המודיע' יש תמיד מה לומר בכל דבר, ולא ראיתי שהם הציעו לציבור לבוא לאיזה פרוייקט גדול, חוץ מערד וקרית גת".

תודה רבה ובהצלחה.

בתגובה להתפתחויות בחריש, אומר הרב מאיר פרוש, יו"ר מרכז 'אגודת ישראל' בירושלים, והעומד בראש ועדת הדיור הכלל חסידית, ל"כיכר השבת": "כמי שמלווה את חריש יותר מעשור אני יכול לומר שבעזרת השם העיר חריש תהיה ספינת הדגל מבין הפרויקטים שהוקמו בארץ ב-20 שנה האחרונות. אנו תקוה ותפילה שמחירי הדירות בחריש יביא למהפכה במחירי הדירות לציבור החרדי ברחבי הארץ, אנו בוועדת הדיור הכלל חסידית פועלים לליכוד השורות וגיבוש עמדה אחידה בכלל הציבור במטרה להבטיח את שיווק הדירות במחיר השוה לכל נפש".

לפניות לכתב: chaim@kikar.net

הרב שוורץ (נואם) בכינוס של ועדת הדיור הכלל החסידית, לצד הרב פרוש.\ (צילום: אליהו הלוי)
הידיעה ב'המבשר', היום
הידיעה ב'המודיע', היום

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר