על חבל דק: לחרדים יש מקום בתוכניות טלוויזיה?

אחרי האחים גת מ'הכוכב הבא', הגיע צעיר חרדי נוסף לטלוויזיה, והפעם לתכנית הבישול 'מאסטר שף'. אז איך מסתדרים זה לצד זה חרדי וטלוויזיה? שאלנו את ישי לפידות, הזמר החרדי שהשתתף כשופט ב"בית ספר למוסיקה" • ויש גם התייחסות רבנית: רב העיר אשדוד לא אוהב את התופעה, רב העיר רמת גן דווקא תומך במידה ומדובר בקידוש השם (ברנז'ה, מגזין)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
האחים גת ב'הכוכב הבא'. עשו קידוש השם? (צילום: פלאש 90)

ג'וש סטיל (29), צעיר חרדי הלומד בשכונת מאה שערים בירושלים, מתמודד בימים אלו בתוכנית הבישול 'מאסטר שף'. במבטא בריטי כבד שמסגיר את היותו עולה חדש מלונדון, סיפר המתמודד החרדי לצוות השופטים על חלומו הכשרותי: "יש לי חלום קולינרי, לפתוח גסטרו-פאב כשר למהדרין, להוכיח לאנשים שאוכל כשר לא חייב להיות בטעם רע".

התמודדותו של ג'וש בתכנית הריאלטי 'מאטסר שף', המגיעה מיד לאחר התמודדותם של האחים גת בתכנית 'הכוכב הבא', הביאה אותנו לבדוק האם ישנו מקום לחרדים על גבי המרקע.

גו'ש לא היחיד, חרדים אחרים המתמודדים גם הם בתוכניות ריאלטי, רואים בעצם השתתפותם כהבאת מסר לפיו: 'החרדים לא באמת שחורים כפי שאתם חושבים, הם לא מיידים אבנים או מקללים שוטרים, אלא ברובם אנשים טובים'.

ג'וש סטיל, חרדי ב'מאסטר שף' (צילום מסך, קשת, ערוץ 2)

הזמר ישי לפידות (45), מסתובב זה שנים בין שני העולמות, ביום אחד הוא יכול למצוא את עצמו שר בחתונה חרדית, ומאוחר יותר להשתתף כשופט בתוכנית מוזיקה חילונית. אחרי ניסיון עשיר, ישי סבור כי המתמודדים החרדים מהלכים במקום מסוכן.

"אני חושב שאמנים כמוני ואנשים לאו דווקא מתחום התרבות אשר נעים בין העולם החרדי לחילוני, עומדים, יושבים ומתהלכים באופן קבוע על קו מאוד דק שכל תזוזה שלך יכולה להיות חילול השם או קידוש השם".

"כך גם בתוכניות ריאליטי, אנחנו ראינו כבר דתיים וחרדים או יראי שמיים בלי הגדרות שעושים קידוש ד' עצום בדיוק כמו שראינו אנשים שניסו ללכת על הקו הזה בתוך התקשורת הישראלית ונפלו לצד השני", מסביר לפידות, "לכן, אני אומר שזהו תיקון רב. ורק מי שבטוח בעצמו ויודע וחמוש בברכה של אנשים שמבינים בעניין בוודאי רבניו, יכול לנסות ולהעיז ללכת. רק שידע" מוסיף לפידות, "שלא לעולם חוסן, זהו סיכון גדול מאוד".

הזמר החרדי שהתקשורת הישראלית לא זרה לו, עדיין חושש, וליבו פועם בכל פעם מחדש כשהוא מגיח לתוכניות בקופסה השחורה: "אני עצמי נוסע 25 שנה על החומה והקו הזה בזהירות רבה, עם מלא ביטחון עצמי, אני חושב שאני יודע הרבה דברים מה כן ומה לא, עדיין מפחד מכל גיחה לשדה התקשורת הישראלית, בגלל שאתה לעולם לא יכול לדעת היכן תצוץ הרעה, הניסיון או המעידה שממנה לא בטוח שתוכל לצאת ללא שנפגעת".

מקום מסוכן, הזמר ישי לפידות (צילום ארכיון: מנדי הכטמן)

"יש מקום להוויה החרדית והדתית בטלוויזיה הישראלית", קובע לפידות. לדבריו, ככל שהגידול החרדי מוסיף והולך, המגזר חייב לפרוץ ולהיות חלק אינטגרלי בתרבות ובתקשורת: "יתרה מזו, מכיוון שדמוגרפית אנחנו מסתכלים שגם הדתי וגם החרדי הולכים להיות פה לאט לאט עוד יותר נדבך מרכזי במדינה, אני לא מדבר על זה שנהיה רוב בעוד כמה שנים, אין ברירה - באיזשהו שלב אנחנו נצטרך להיות מוטלים בתוך המערכה: בפוליטיקה, בתרבות ובתקשורת. ולכן ברור שהציבור צריך להתכונן".

האחים גת מ'הכוכב הבא' מדברים (צילום: צביקה גרוניך)

לפידות, שימש כשופט בתוכנית הריאלטי "בית ספר למוזיקה". במהלך השיחה עם 'כיכר השבת', הוא מספר על הקונפליקט אותו חווה באחת התוכניות: "הייתי בבית ספר למוזיקה בתור אחד מהשופטים בתוכנית שבה מככבים ילדים, אני אומר לך שגם שם צצו ניסיונות לא פשוטים - פתאום אחת השופטות החליטה שהיא צריכה לשיר, והייתה בעיה לא פשוטה, באותה תוכנית נמנעתי מלהיות בטענה שאני עסוק בהופעות".

הרב יוסף שיינין, רבה הראשי של העיר אשדוד, נשמע רותח מזעם על תופעת "החרדים בריאלטי" שהולכת וצוברת תאוצה: "רחמנא ליצלן, מה יש לשאול על זה, אני לא מבין?", תוהה הרב, "אלו לא חרדים, אלו שעושים את זה הם לא חרדים. זה שהם לבושים כחרדים זה משהו אחר, זה פשוט ברור הם לא דתיים בכלל".

הם לא חרדים, הרב יוסף שיינין (צילום ארכיון: כיכר השבת)

הרב מחדד עוד את אמירותיו, ואומר: "זה שיש להם חיצוניות כזאת זה לא אומר כלום על הפנימיות. אם הם עושים מעשים כאלה אז אין בהם יראת שמיים ולא כלום".

חלק מהחרדים המשתתפים בתכניות ריאלטי, סבורים כי עצם השתתפותם עושה קידוש השם, דעות הרבנים חלוקות: "אני לא יודע". השיב הרב שיינין.

לעומתו, הרב יעקב אריאל מרבני הציונות הדתית, מקל הלכתית: "תלוי מה אומרים שם. אם אדם מופיע בטלוויזיה ומקדש שם שמיים ברבים ואומר דברי תורה או אומר דברים משכנעים אז בבקשה. אבל אם הוא שותף לדברי עבירה אז זהו חילול השם".

ומה אתם חושבים? טקבקו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר