הפסקת האש

רה"מ נתניהו: "המשוואה - שונתה"; גנץ: "זמן להליך מדיני"

רה"מ, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ נאמו בעקבות סיום מבצע "שומר החומות" • נתניהו ניסה לצנן את הביקורת מבית, גנץ קרא ל"חיזוק המתונים" ומה הבטיח הרמטכ"ל אביב כוכבי? • צפו (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום וידאו: לע"מ; תמונה ראשית: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, שנכנס לתוקפו ב-02:00 בלילה (חמישי) התבסס על סעיף אחד: שקט ייענה בשקט. שעות הדמדומים של המבצע, מהן פוחדים בצד הישראלי, עברו ללא אירועים חריגים ואף לא נורו טילים אל אשקלון וצפונה.

ביום שלאחר סיומו, הגיעו מנהלי המערכה - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן - לשאת דברים לציבור, כדי להעביר מסר של ניצחון ממשי.

ראש הממשלה אמר כי חמאס מורתע בשל המחיר שצה"ל גבה ממנו: "שינינו את המשוואה, מה שהיה הוא לא מה שיהיה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות כלפי יישובי העוטף וכלפי כל מקום אחר בישראל".

(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

נתניהו הסביר כי על אף שבשעות שלאחר המבצע טרם ברורים הישגיו הממשיים, הם קיימים ויתפרסמו בהמשך: "כשיצאנו יחד למבצע הגדרתי את היעד המרכזי שלו - להנחית מכה קשה על ארגוני הטרור, לפגוע ביכולותיהם ולהשיב את השקט תוך ביסוס ההרתעה. כך בדיוק עשינו. לא הכל ידוע עדיין לציבור, אגב לא הכל ידוע עדיין לחמאס, אבל מכלול ההישגים שלנו ייחשף במהלך הזמן. בשלב הזה לפחות אני יכול לומר שעשינו דברים נועזים וחדשניים, וזאת מבלי להיגרר להרפתקאות מיותרות. בתחילת המבצע אמרתי שחמאס יספוג מכות שלא חלם עליהם - וזה מה שקרה".

"תקפנו את המנהרות ההגנתיות של חמאס. השמדנו חלק ניכר מ'המטרו', אותה עיר תת קרקרעית מתחת לרצועת עזה, שבה חמאס חשב שהם יסתתרו ויוכלו לנהל את המלחמה באין מפריע. במשך שנים הכנו תוכנית קפדנית לפגיעה מירבית במטרו - גם בזה חמאס השקיע הון עתק ושנים של עבודה, וזה ירד לטמיון. חמאס לא יכול להתחבא יותר. זה הישג עצום למדינת ישראל", הדגיש ראש הממשלה.

(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

נתניהו התייחס גם לפרעות בתוך הארץ, שליוו את המבצע בעזה: "במקביל למבצע היינו צריכים להתמודד עם חזית נוספת, של התפרעויות ואלימות בתוך הארץ. ההנחיה שלי הייתה לגדוע את האלימות ביד קשה. עצרנו 1,300 איש ונמצה את הדין עם העבריינים והמסיתים. כל מי שירים ידו נגד אזרחים שלווים, יצית בתי כנסת או יבזוז חנויות - ישלם על כך מחיר כבד. אני חוזר ודורש מההנהגה הערבית לגנות בפה מלא את הפרעות ביהודים. יש כמה מנהיגים שעשו זאת".

"לא מדובר בכל הציבור הערבי", הבהיר, "אבל מדובר במיעוט משמעותי שצריך להוקיע אותו. אף אחד לא ייקח את החוק לידיים - לא ערבים ולא יהודים. אנחנו מדינת חוק. במקביל נפעל להחזרת דו הקיום והחיים המשותפים כדי שכל אזרחי ישראל ישתתפו בסיפור ההצלחה הכביר של המדינה שלנו".

שר הביטחון בני גנץ עלה לדבר אחרי ראש הממשלה, והדגיש גם הוא כי יד ישראל על העליונה בתום המערכה: "השגנו את כל היעדים המבצעיים שהצבנו, גבינו מחיר כבד מאוד מהחמאס. החזרנו את יכולתיו שנים לאחור. בחמאס הופתעו - והם מתחרטים ויתחרטו קשות על מה שהם בחרו לעשות. אבל ההפתעה שלהם אינה הפתעה שלנו. כל התוכניות הללו הוכנו במשך שנים וחודשים".

(צילום: טל עוז / משרד הביטחון)
(צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

גנץ פנה לנתניהו, והבהיר כי עכשיו צריך לעבור לחיזוק האפיקים המדיניים: "בשלב זה, תם המעשה הצבאי - והגיעה שעת המעשה המדיני. על חורבות בתיהם של בכירי החמאס והריסות של למעלה מ-100 קילומטר של מנהרות הטרור - חובה עלינו לבנות מציאות אחרת. מעשה מדיני אין משמעו הסכמי בזק - אלא התנעת מהלכים ארוכי טווח שיחלישו את הקיצוניים ויחזקו ויחברו בין המתונים. אסור לפספס, אסור למצמץ, אסור לסגור את הדלת שנפתחה".

גנץ פנה לנתניהו מספר פעמים במהלך דבריו, מה שהעלה חשש בגוש השינוי ששוב יחתור להקים איתו ממשלה, ואמר: "אם לא נפעל מדינית מהר ונכון - 'שומר החומות' יירשם כעוד סבב בדרך למבצע הבא. אין לממשלת ישראל מנדט להפוך הישג צבאי חסר תקדים להחמצה מדינית".

גם שר הביטחון התייחס לפרעות והמהומות בארץ: "לאורך המבצע הצבאי, התמודדנו במקביל לכל האיומים עם משבר פנימי עמוק. החברה הישראלית זקוקה לא רק לטיפול נמרץ, אלא לתהליך ריפוי עמוק. להוקעה של גורמים קיצוניים שמלבים את האש בתוכנו, לחיזוק הסולידריות שבתוכנו, לחינוך אחר להכרת השונה, ולכבוד הדדי. זו משימה לאומית מהחשובות ביותר הניצבות לפתחנו בעת הזו".

(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
(צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

הרמטכ"ל אביב כוכבי סיכם את המבצע מנקודת מבטו: "חמאס טעה בצורה קשה כשירה לעבר ישראל וקיבל מכה קשה. הפגיעה בחמאס היא קשה שנובעת מפעולות של דיוק רב וקצב תקיפה גבוה שהובילו להשמדה רחבה. אנחנו מודעים לכך שלצד ההישגים הגדולים עלינו להמשיך ולספק פטרונות לאתגר הרקטות. הצבנו את נושא איום הטילים והרקטות לפני המבצע ואני מתחייב שנעשה זאת גם בהמשך. לא תם ולא נשלם, אנחנו מקווים לימים של שקט וביטחון ואנחנו מוכנים לכל התפתחות. אנחנו נכונים לשוב ולפעול בעוצמה רבה בכל רגע נתון".

הרמטכ"ל, כמו ראש הממשלה ושר הביטחון, התייחס גם לעובדה שהשבויים והנעדרים לא שבו ארצה, כחלק מהסכם הפסקת האש: "משימת השבת הבנים לא הושלמה - אנחנו פועלים בנושא הזה במרץ והישגי המבצע יביאו את השבתם. לא ננוח עד שנשלים את המשימה הזו".

(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ראש השב"כ, נדב ארגמן, שהיה מעורב בטיפול בשתי החזיתות, נאם בקצרה, כהרגלו. על המערכה מול חמאס אמר ארגמן: "המבצע הזה לא דומה למבצעים קודמים מבחינת המכה שקיבל החמאס. המבצע הזה הוא מבצע משנה מציאות, כפוף לדרך שאנחנו נתנהל מכאן ואילך. כעת כללי המשחק השתנו - מה שהיה, לא יהיה".

ארגמן לא הרחיב את דבריו באשר למהומות בערים המעורבות, שצנחו בהיקפן מאז השב"כ נכנס לתמונה והוביל למעצר עשרות ערבים ישראלים, אלא סיכם: "פעלנו בירושלים וביהודה ושומרון כדי להוריד את גובה הלהבות. נבטיח שאזרחי ישראל יוכלו להסתובב בכל מקום ובכל זמן ללא חשש. העובדה שיש רגיעה כרגע לא אומרת שהבעיה לא קיימת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר