לאן מועדות פני שוק הנדל"ן והמשכנתאות לאחר הבחירות

הבחירות הסתיימו כשברקע עומדות הבטחות מוגזמות להורדת מחירים בשוק הנדל"ן. אז מה יקרה לשוק הנדל"ן ב-2013? המחירים ירדו? כדאי לחכות? המומחה משיב (נדל"ן)

אשר לוגסי | כיכר השבת |
בועת נדל"ן, או פשוט ביקוש והיצע (צילום: shutterstock)

כעת משנסתיימה מערכת הבחירות, רבים שואלים את עצמם מה יקרה בשוק הנדל"ן? האם מחירי הנדל"ן יוזלו? האם המשכנתאות ישארו ברמת מחיר כה נמוכה וימשיכו להישבר שיאים בלקיחת משכנתאות?האם כדאי להמתין כרגע עד שתיכון ממשלה חדשה וליהנות מן השינוי?

לצערי הרב אינני איש בשורות, והמשפט "מה שהיה הוא שיהיה" נכון גם לעת הזו.

מחירי הנדל"ן הינם נגזרת ישירה של כללי היצע וביקוש. האוכלוסיה בישראל גדלה בכל שנה ב 3%, רבים מן הצעירים עוזבים את בתיהם לאחר השירות הצבאי ומגיעים לאיזור המרכז למצוא עבודה וללמוד (ובכך שוכרים יחידות דיור זולות וקטנות ומגדילים את הביקוש לדירות להשכרה).

בנוסף לכך ישנה תנועה ערה של ערביי ישראל מחוץ לאזורי היישוב המסורתיים שלהם ואלו גם כן מוציאים עבודה בערים וביישובים יהודיים ושוכרים ואף רוכשים דירות. ובנוסף לכל ישנו אלמנט חברתי שאין הרבה שנותנים אליו את הדעת, בכך שמאיזור חדרה ועד גדרה [כלל אזור המרכז], בקרב הציבור החילוני, מגיע כיום שיעור הגירושין לכ 40% בשנים הראשונות של הנישואין- דבר שגורם לביקושים רבים לדיור, כאשר כל משק בית מתפצל לשניים מחדש...

אל מול העליה בביקושים, לא מציבה ממשלת ישראל, משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל כל תוכנית להפשרת יחידות דיור ובניה בכמות שתספק את הביקושים הקיימים.

התוכניות המוצעות הינן באיזורי ביקוש נמוך, בכמויות קטנות ורק לאחרונה נתגלה שרבים מן הפרוייקטים שהוצעו מאז המחאה החברתית כלל לא נרכשו ע"י הציבור והמכרזים נותרו מיותמים. לאלו התולים תקוות בהרכב קואליציוני שונה (מפלגתו של לפיד או מינוי של מר כחלון כמנהל מנהל מקרקעי ישראל), ניתן לומר שעל יאיר לפיד מוטלת חובת ההוכחה ליכולתו לשנות משהו בפוליטיקה (אם בכלל ייכנס לממשלה), והמהפכה שחולל מר כחלון בתחום הסלולר לא תוכל להתבצע במינהל מקרקעי ישראל כיוון שתחום זה מורכב בהרבה.

גם אם תחל תוכנית רב שכבתית ורב משרדית שתציב כיעד בניה של 60,000 יחידות דיור, באיזורי ביקוש, במחירים נגישים לכלל הציבור, הרי שיעברו לפחות כמה שנים טובות עד שנוכל ליהנות ממלאי דירות זה.

לעת עתה - הביקוש הגבוה ומולו העדר היצע אינם מאפשרים לטעמי ירידה במחירי הנדל"ן, ולמעשה אין סיבה אמיתית נראית לעין שתגרום לכך (למעט טראומה לאומית או צבאית).

הכותב הינו מנהל מחלקת חיתום בבנק דיסקונט לשעבר, יועץ משכנתאות בכיר מטעם הלשכה ליועצי משכנתאות, ומרצה לעניני משכנתאות במכללת אומנות הנדל"ן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר