כשמשבר כלכלי שמשפיע על הזוגיות

משברים כלכליים מביאים איתם לרוב גם משברים זוגיים אך זה אך ורק משום שאיננו צועדים זה לצד זה, יד ביד תוך שאנו מקבלים כל אחד את קשייו ותיסכוליו של השני אלא מנסים להעלים את הבעיה (היא הקושי של כל אחד) ולא לדון בה. בעבור הגבר הקושי העיקרי נתון בעיסוקו הבלתי פוסק כיצד יביא כסף לביתו כפי שהתחייב בכתובתו "לזון ולפרנס"

חגית אמאייב | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

אחד הנושאים עליהם אני שומעת כמעט מכל פינה, ובכלל, כמעט מכל זוג המגיע לפתחי זהו הנושא העוסק בחורבן הזוגיות עקב היקלעות למצבי משבר כלכלי. כידוע, כשאין כסף, אין יישוב הדעת וכשאין יישוב הדעת, מהר מאוד התא הזוגי והמשפחתי מגיב בהתאם. ישנו שיר ישראלי עתיק יומין שלעניות דעתי משקף בצורה הכנה והאמיתית ביותר את אותה מצוקה המורגשת כמעט בכל בית של אנשי מעמד הביניים ומטה וכך מתחיל השיר:

"המצב גרוע, אני כבר עצבני

כשדמי כיס לשבוע עפים עד יום שני

לא מספיק לי אפילו לשלגון

מה שבא לי כבר לא בא בחשבון

החשבון - דיכאון

אין לי כסף, אין לי

אבא כך אומר

הלוואי והיה לי יותר

אין לי כסף, אין לי

אבא כך אומר

את החודש בקושי גומר"

חשוב שאציין, שאין הדבר אומר שבבתי עשירים הצרות והטרדות בכל הנוגע למציאות הכלכלית אינן מתדפקות על הדלת באופן קבוע, שכן אין הדבר משנה באם הינך עשיר או עני, הרי הלחץ התמידי סביב נושא הכספים מהווה מכשול ברור וחד כתער בדרך לזוגיות אידילית.

לא אחת אני שומעת נשים המתלוננות באוזניי כי חשות הן שסדר העדיפויות של בעליהן מעט מעוות ואף מעליב, שכן תמיד כאשר מגיעים הדברים לכדי דיון בנושאי כספים, ולא צריך הרבה בכדי להגיע אל נושא כאוב זה, הבעל עומד על רגליו האחוריות, מסביר, מוכיח ומתרץ את הצורך בצמצום, בהסרת המותרות והבזבוזים, תוך היסטריה רבתי, מי יותר ומי פחות. ובשורה התחתונה, נדמה להן שעד מאה ועשרים שנה הכסף יהא חשוב בעיני בעליהן יותר מהן, שכן אחרת איך ניתן להסביר את העובדה שכשעולה נושא זה, תמיד יעדיף הבעל לעמוד על משמר כספו הרבה מעבר לעמידתו על משמר זוגיותו ("והרי הוא לא מהסס לריב איתי בגלל זה, פעם אחר פעם").

והריני רוצה לצאת בהכרזה שאולי תמצא חן בעיני חלקכם ואולי תעורר חרון אף אצל חלקכם האחר והרי דבריי: הכסף חביב על הבעל כשם שהילדים חביבים על האישה!. אז רגע לפני שעולות בכם קיטונות של תמיהה ומורת רוח, אסביר את דבריי באמצעות מחקר שהביא ממצאים יוצאי דופן בכל הנוגע למוח הגבר בהשוואה למוח האישה. במהלך המחקר נבדקו באמצעות מצלמות ואלקטרודות מיוחדות מוחות של קבוצת נשים מול קבוצת גברים. לכולם הזריקו חומר אשר מאיר וזורח במוח כאשר נוצר גירוי או עניין בדבר מסויים, וככל שהנושא היה רחוק יותר מעניינו של האדם כך החומר היה פחות ופחות פעיל.

המחקר גילה שכאשר דיברו עם הגברים על נושאים שמעניינים נשים כגון הריון, לידה, גידול ילדים ושופינג, החומר היה רדום למדי, ואולי הבריק הארות חלושות מפעם לפעם, בהתאם לאופיים של הנחקרים הגברים. לעומת זאת, כאשר שוחחו עם קבוצה גברים זו על ענייני כספים ומקומות עבודה האיר החומר במוחם כאורם המרצד של המנורות הצבעוניות הרבות המעטרות את מרכז מנהטן הניו יורקית. וכאמור, אצל קבוצת הנשים הראה המחקר את ההיפך הגמור, כלומר, מוח הנשים הראה עניין מיוחד בשופינג וגידול הילדים והרבה פחות עמד בראש מעייניו הכיצד יגיע הכסף ואיך יוכלו לשמור עליו (כמובן שהכל יחסי בהתאם לאופיה של כל אישה).

למרות המשבר, לצעוד יד ביד

עד כאן מחקרנו ונעבור למסקנות, אין אריה יכול להיות נמר כשם שאין נמר יכול להפוך עורו ולהיות אריה, וזאת אף על פי ששניהם גדולים ואינם נראים מדי שונים. ולענייננו, גבר הוא גבר, הוא גבר, הוא גבר, בדיוק כפי שאישה לעולם תישאר אישה (מבלי לקחת בחשבון את עיוותי דורנו ר"ל) ובגלל שכך הם פני הדברים, ובכדי שנוכל לקיים זוגיות טובה, אל לנו לנסות לשנות את דעתו של בן זוגנו בהתאם לזווית ראייתנו שכן זה מועד לכישלון מלכתחילה.

אין ספק שמשברים כלכליים מביאים איתם לרוב גם משברים זוגיים אך זה אך ורק משום שאיננו צועדים זה לצד זה, יד ביד תוך שאנו מקבלים כל אחד את קשייו ותיסכוליו של השני אלא מנסים להעלים את הבעיה (היא הקושי של כל אחד) ולא לדון בה. בעבור הגבר הקושי העיקרי נתון בעיסוקו הבלתי פוסק כיצד יביא כסף לביתו כפי שהתחייב בכתובתו "לזון ולפרנס" בעבור כיסוי החובות ותשלומי החשבונות, בעוד האישה נתונה בתחושה קשה של צמצום, של מחסור ושל יד קפוצה ומאיימת. מצב זה מביא בדרך כלל להתנגשות חזיתית בין השניים ומאיים בסחף אל תוך משבר בתוך משבר.

אם כן אביא מספר רעיונות שעשויים לסייע ולו במעט במצב מורכב זה:

קבלו את קשייו של בן זוגכם מתוך ידיעה שאלו הם מאווייו הפנימיים וכך יצרו בוראו ועל כן, אל תיקחו את קושי האחר כהטחת האשמה בכם אלא נסו להטות אוזן בכדי שהאדם שמולכם יוכל לפרוק מעל ליבו את תסכוליו ולא יסחוב אותם בקירבו, מה שיביא אתכם לחיות עם פקעת עצבים חיה ובועטת (עם דגש על הבועטת). שכן כבר הורנו חז"ל ש"דאגה בלב איש ישיחנה" ואם לא תשוחחו על כך ביניכם, אז עם מי כן? עם החבר ועם הדודה? משם בוודאי לא תגיע הישועה.

זיכרו שזוהי הקללה של כל אחד מכם ועל כן כל שנותר לכם הוא לקבל זאת בהבנה שכן לאדם נאמר "בזיעת אפך תאכל לחם", בעוד לאישה נאמר "בעצב תלדי בנים" ורבים הם הספרים העוסקים ב"צער גידול בנים", קרי הקשיים העצומים שבגידולם ובין היתר בצורך שלא יחסר בביתכם דבר.

שתפו פעולה בענייני הכספים ובין היתר המומלץ ביותר הוא לקיים דוח יומי כתוב באמצעות טבלה המביאה הוצאות מול הכנסות, כאשר אם שיתוף הפעולה יהיה משני הצדדים הנרתמים לכך, הדבר יהופך לפרוייקט משותף ומפרה שעשוי לפתור מחלוקות רבות סביב נושא הכספים.

צרו קשר עם ארגון "פעמונים", שיסייעו לכם לעשות סדר בכלכלת ביתכם מה שמאליו יכול להביא להקלה בעומס החום המטפס במעלה עצביכם. בהצלחה!

חגית אמאייב, מהתוכנית "אשת חיל" בערוץ 10, הינה מפתחת שיטת הטיפול הזוגי הייחודי באמצעות קלפים "בשניים" היחידים מסוגם המותאמים גם לציבור החרדי הבאים לתת פתרון לבעיות בתקשורת, למניעת השחיקה הזוגית ולחיזוק הקשר. חדש! ניתן לקבל ייעוץ טלפוני חינם! פרטים באתר הבית "בשניים ויותר" www.b-two.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר