מכונת הכרייה TBM של הקו הירוק של הרכבת הקלה פרצה אתמול (שני) את הדופן הצפונית של תחנת רבין התת-קרקעית בתל אביב. הפריצה מגיעה כחמישה חודשים לאחר שינוע מכונת ה-TBM הענקית מאתר נורדאו, ובמהלכם חפרה המכונה 2.3 קילומטרים של מנהרה בקוטר 10 מטרים.
שרת התחבורה מירי רגב השתתפה בטקס פריצת המנהרה ואמרה כי "לפני 11 חודשים, בעיצומה של המלחמה, חתמנו על הסגירה הפיננסית לקו הירוק וכפי שניתן להיווכח העבודות כבר נמצאות בעיצומן. אנחנו ממשיכים לרשת את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה".
הקו הירוק יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החי"ל. אורך הקו הוא 39 קילומטרים, וכולל 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, הקו עובר במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים ובהם ארבע תחנות תת-קרקעיות. הקו צפוי להיפתח בשנת 2029, ויסיע 275 אלף נוסעים ביום, בתדירות של רכבת כל 4 דקות.
במקביל להתקדמות הכרייה, מתקדמת הקמת התחנות התת-קרקעיות: ארלוזורוב מערב, רבין, קפלן וקרליבך, המשותפת לקו האדום שכבר פועל מזה שנה. בנת"ע הביעו סיפוק רב מהשלמת המקטע תוך עמידה בלוח הזמנים כמתוכנן, חרף הקשיים הרבים שנוצרו עקב המלחמה והמצב הביטחוני המתוח שגרמו למחסור קריטי בעובדים.
בפרויקט מופעלות 3 מכונות (TBM (Tunnel Boring Machine מהמתקדמות בעולם. אורך כל מכונה הוא כ-100 מטרים, קוטרה כ-7.5 מטרים ומשקלה כ-900 טון. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, אמר כי "מאז כניסתה של השרה מירי רגב לתפקיד, אנו רואים מהפך של ממש בתחבורה הציבורית על כל מרכיביה"