
בתחילת יולי 2025, גילו לקוחות מאוכזבים בגרמניה, אנגליה, צרפת ונורווגיה כי אפשרות "הזמנת רכב בהתאמה אישית" נעלמה מאתרי טסלה, והוחלפה בכפתור "עיין במלאי". בכך, כל מי שחפץ ברכב הדגל החשמלי של טסלה נאלץ להסתפק בדגמים מוכנים מראש, שנמצאים במלאי מוגבל בלבד. לאחר זמן התברר שאין זו רק בעיית ייצור, מדובר בהחלטה מנהלית. הצעד הגיע ללא הכרזה רשמית מצד החברה - לא הודעה מסודרת ולא הסבר מפורט, מה שמגביר את אי הוודאות בשוק.
הסיבות: ירידה חדה בביקוש
רקע למהלך מוצאים בירידה החדה במספר הרכבים שנמכרו - בגרמניה, למשל, נרשמו במחצית הראשונה של 2025 רק 58 יחידות Model S ורק 59 יחידות Model X, בזמן שבאותה תקופה נמכרו יותר מ-6,300 רכבי Model Y. מגמה זו משקפת את העדפת הציבור האירופי לדגמים הקטנים והעממיים יותר של החברה, במיוחד Model 3 ו-Model Y, על פני רכבי היוקרה הוותיקים.
ההיסטוריה חוזרת?
אין זו הפעם הראשונה שטסלה עוצרת את השיווק של Model S ו-Model X באירופה; לאחר רענון הדגמים ב-2021 הופסקה המכירה למשך כשנה ונפתחה מחדש רק באוגוסט 2022. הפעם, הצעד מגיע זמן קצר אחרי עדכון מינורי בדגמים ביוני 2025, ששילב צבעים חדשים, תאורה פנימית מעודכנת והעלאת מחירים.
לאן הולכים מכאן?
לא ברור עדיין האם הקפאת ההזמנות היא זמנית או צעד ראשון לסיום מכירת הדגמים הוותיקים באירופה לצמיתות. יש המעריכים כי טסלה מנסה למקד את כוחה בדגמים הפופולריים שמהווים את עיקר המכירות ובפיתוח מוצרים עתידיים. נכון לעתה, צפון אמריקה נותרה השוק המרכזי היחיד בו ניתן עדיין להזמין את רכבי הדגל בהתאמה אישית. גם בישראל לא ניתן להזמין את מודל S, ורק אם הדגם קיים כרכב תצוגה היתה הרכישה אפשרית.
המהלך הדרמטי של טסלה מעיד על חילופי דורות בענקית הרכב החשמלי: רכבי היוקרה שהובילו את המהפכה בשוק כבר אינם בלב הבמה ביבשת הישנה, ומפנים את הבמה לדגמים העממיים ולחזון החדש של החברה.
0 תגובות