"לא נקבע לישראל"

ההבהרה של שגריר ארה"ב אחרי ההתערבות והביקורת בארץ

שעות אחרי ששר האוצר קרא לו לא להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל, שגריר ארה"ב ניידס מבהיר: "ניסיתי רק ליצור הסכמה רחבה" (מדיני)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
(צילום: ועידת הנשיאים)

שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס הבהיר היום (ראשון) את דבריו שפורסמו אמש בעניין הרפורמה המשפטית, שבהן קרא לראש הממשלה "לשים ברקס בנושא הרפורמה", ומבהיר כי הממשל האמריקני לא מתכוון לקבוע לישראל.

״ישראל היא דמוקרטיה תוססת", אמר ניידס בשיחה אישית עם דיאן לוב יו״ר ועידת הנשיאים. "72% מהישראלים הצביעו לפני חודשיים בפעם החמישית בשנתיים, אכפת להם, ולכן רבים מהם יוצאים למחות מדי שבוע. מה שמאחד אותנו יחדיו זו האהבה והמחויבות לדמוקרטיה, וזה מה שמאפשר לנו להגן על ישראל שוב ושוב באו״ם. בדומה למה שהנשיא הרצוג אמר, קראתי לשים את הרגל מעט על הבלם. לא לבלום, להאט. אנחנו לא הולכים לקבוע לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון. ישראל היא מדינת סטראט אפ שעשתה דברים פורצי דרך בכלכלה, ורה״מ נתניהו, שהיה גם שר אוצר, אחראי לזה, ואנחנו סומכים עליו ועל הנשיא הרצוג. הטיפ היחידי שלי - תבנו קונצנזוס".

השגריר הוסיף: ״ארה״ב תמשיך לסייע לעם הפלסטיני, לא לרשות הפלסטינית, לתושבים - לחינוך, לרווחה, לבריאות. לחתוך את הסיוע לפלסטינים תהיה טעות. רעיון 2 המדינות חייב להישאר בחיים".

ניידס נשאל האם הממשל האמריקאי ימשיך במדיניותו המכירה בגולן כחלק ממדינת ישראל והשיב ״לחלוטין כן״

עוד אמר: ״לישראל יש סיפור מדהים, ישראלים ערבים שחייו יחדיו, דמוקרטיה מופלאה, זכויות להט״ב, זה מקום קסום, וחייבים לשווק את זה טוב יותר בקמפוסים בארה״ב ולעצור את ההסתה של הbds. צריך לעבור מהגנה למתקפה.

״שיתוף הפעולה שלנו עם ישראל בנושא איראן הוא מלא מלא. כל האופציות על השולחן, ולישראל את הגיבוי המלא שלנו. גרעין איראני מסוכן לישראל, למזרח התיכון ולארה״ב. האיראנים מספקים רחפנים לרוסיה, רחפנים שהורגים אוקראינים תמימים. אין סיכוי שנחזור לשולחן המו״מ איתם כיום".

הדברים מגיעים לאחר נאומו של שר האוצר סמוטריץ היום בכינוס של מפלגתו בירושלים, שבו התייחס לדבריו של ניידס וקרא לארצות הברית לא להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל.

"אני יכול להרגיע את שגריר ארה"ב שחלק עיקרי בתוכנית שאבנו ממערכת המשפט בארה"ב ומכך שיש לנבחרי הציבור שם השפעה מכרעת על בחירת השופטים בעליון", אמר סמוטריץ'. "זה מאפשר שבבית המשפט העליון ישבו שופטים שמייצגים את העם ויחד עם זאת גם נשארים עצמאים ופועלים על פי כללי השיפוט והחוק. זה עובד בארה"ב, זה עובד במדינות רבות בעולם, וזה הדבר הנכון למדינת ישראל".

כפי שדווח ב'כיכר השבת', שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס אמר בריאיון שפורסם אמש בפודקאסט של היועץ לשעבר של אובמה, דיוויד אקסלרוד ב-CNN, כי ממשל ביידן הורה לנתניהו לשים רגל על הברקס בנושא הרפורמה המשפטית המתוכננת.

לדברי השגריר: "הממשל בארצות הברית נתן ייעוץ לנתניהו והבהיר לו, כי זה הזמן ללחוץ על הברקס - בדיוק כמו שאני אומר לילדים שלי. תפעילו את הברקס. תאט, תנסה להגיע להסכמה כדי לאחד את הצדדים".

"הם מנסים לעשות דברים מהר מדי", הוסיף עוד השגריר וטען, "כדאי ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. זה המסר שאמרתי לראש הממשלה. גם הנשיא ביידן הבהיר שאכפת לו מאוד מהיחסים עם ישראל אבל אנחנו לא נזוז הצידה או נתעלם מפעולות שאנחנו חושבים שנוגדות את הערכים שלנו".

אם זה נשמע התערבות בוטה של ממשל זר, השגריר ניסה להסביר ואמר: "ארה"ב לא יושבת פה ואומרת לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון ומה לעשות ברפורמה. אבל אנו מאמינים בערכים דמוקרטיים ובמוסדות דמוקרטיים, זה קריטי למערכת היחסים בינינו"

"לביידן באמת אכפת מישראל", טען עוד השגריר, "הוא מדבר מעמדה של דאגה לישראל. אני יודע שבסוף יהיה משא ומתן, אך עד עתה נגרם נזק רב. אולי אני אופטימי אבל לא כך האמריקנים - גם רוב היהודים בארה"ב נגד הרפורמה הזו".

בסיום דבריו אמר השגריר: "לנתניהו כמובן מגיע קרדיט. הוא היה בחזית הסטארט-אפ ניישן. מגיע לו קרדיט על הפריחה הכלכלית כאן בישראל. הוא היה בחזית כשר האוצר וכראש ממשלה. הוא צריך להיות מודאג מהתפיסה שלרפורמה השיפוטית הזו תהיה השפעה בקרב עסקים לגבי השקעות כאן. זה מושך את תשומת ליבו. ובצדק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר