סופרמן לא היה גיבור

מחקרים מוכיחים: שריר גדול הוא לא בהכרח שריר חזק

מאז שאנו קטנים הורגלנו להתפעל ממראה שרירי ומנופח ולהסיק מכך שמדובר באדם חזק במיוחד • מחקר חדש מוכיח לא קיים קשר מוכח בין מסת שריר גבוהה לכוח פיזי (Men)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מכירים את ההוא, הבריון מהשכונה, 2.5 מטר גובה ומטר רוחב, 120 קילוגרמים של שרירים מנופחים ובוהקים, כן ההוא שכולם אומרים לכם: 'תאמין לי, אתה לא רוצה להתעסק איתו'? ובכן, באופן כללי עדיף להימנע מחיכוכים מיותרים, אולם מחקר חדש ומפתיע טוען כי לא קיים קשר מוכח בין מסת שריר גבוהה לחוזק פיזי.

אין יותר הפרכה של 'מובן מאליו', מערעור התפישה המקובלת המייחסת לאדם שרירי וגברתן כח פיזי נשגב. מאז שאנחנו קטנים אנו מורגלים להביט על שרירים כהוכחה לכוח, להציג יד רזה ובגאווה להראות איך היא מתנפחת בהפעלת לחץ. הרצון להיות חזק, מתורגם אוטומטית למסת שריר. הרעיון המהפכני שאין לכאורה קשר ביניהם, לא הועלה לאחרונה, למעשה זוהי תאוריה שהועלתה לפני למעלה מ-60 שנה, אך עד כה, איש לא התייחס אליה ברצינות.

בפועל, אנחנו לא מכחישים שכתוצאה מאימון פיזי ותרגילי שריר, לצד העלאת מסת השריר (הגודל הנראה לעין) עולה גם הכח הפיזי. השאלה היא כיצד זה קורה. מחקרים רבים מנסים להבין כיצד פועל המנגנון הפיזי הגורם לעליית חוזק השריר כתוצאה מאימון, אולם עד כה אף אחד מהם לא הצליח לפענח אותו באמת.

מחקר שנערך בקרב 287 נבדקים בגילאים שונים בדק את העלייה במסת השריר ובחוזק שלהם לפני ואחרי תוכנית אימונים אחידה שכללה תרגילי כח. כשבדקו את התוצאות של כל נבדק בנפרד, הופתעו לגלות חוסר אחידות בין המדדים השונים. אצל חלק מהנבדקים נרשמה עלייה במסת השריר לעומת תוצאות לא מרשימות במבחן החוזק, ואצל נבדקים אחרים נרשמו תוצאות הפוכות. מבלי להתעלם מהרגלי האכילה והכושר של הנבדקים השונים לפני המחקר, וכן להשפעה השונה שיש לתרגיל מסוים על כל נבדק לגופו, המחקר הוכיח כי המדדים של כח פיזי ומסת שריר בהכרח אינם קשורים זה לזה כפי שחשבנו.

אז מדוע בכל זאת אנו משיגים חוזק לאחר אימון פיזי?

מחקר אחד טען שהכוח הפיזי עולה לאחר אימונים רבים כתוצאה מהיכרות המתאמן עם הפעולה. כלומר המסלול העיצבי, זה שמתרחש במוח עם ביצוע פעולה מסוימת, אחראי על התהליך ולא הגדלת מסת השריר. כלומר, לאחר שמתאמן חזר על פעולה מסוימת מספר פעמים, הוא מכיר אותה טוב יותר, והתהליכים העצביים שמתרחשים במוח גורמים לו להפיק את המיטב משריריו בפעם הבאה בה הוא יבצע את אותה פעולה, גם ללא הגדלת מסת השריר.

מחקר נוסף שנערך השנה והוכיח את השפעת פעולת המח על החוזק, בדק את ההשפעות של אימון כוח על 200 נבדקים. החוקרים בחנו חלק מהמשתתפים על תנועה מוכרת שהתאמנו עליה במהלך האימונים, וחלק נבחנו על תרגיל חדש. הנבדקים שבצעו את התרגיל המוכר קבלו תוצאה הרבה יותר גבוהה במבחן החוזק, לעומת הנבדקים האחרים.

לעומת זאת מדדים אחרים כמו מסת הגוף והשרירים לא היו אחידים ולא היה קשר ברור ביניהם לבין תוצאות מבחן החוזק. המחקר הוכיח שלאימון יש השפעה מוטורית על המוח והוא מגדיל את החוזק בכך שהוא מאפשר לנו לבצע את הפעולה בהמשך ביתר יעילות. השרירים שלנו 'זוכרים' את הפעולה ומפיקים מעצמם יותר בפעם הבאה.

המחקרים לא פוסלים על הסף את הקשר בין הגדלת מסת השריר לעליית הכח הפיזי, אך קשה לאמוד לאיזה מהתהליכים, לתהליך העיצבי או להגדלת מסת השריר, יש יותר השפעה על החוזק, משום שלא ניתן לבודד אותם זה מזה, גם אם לא הוכח הקשר ביניהם.

אז מה לעשות?

להמשיך להתאמן. בחדרי כושר יש תכניות אימונים שהתמקדות בהגדלת מסת שריר לצד השגת חוזק מירבי. גם אם לא הצליחו להסביר את התהליך שמתרחש בגוף כתוצאה מאימון פיזי, אין ספק שהתוצאות שלו הם חיוביות ותורמות לאיכות החיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר