אאא

אז מה זו דיאטת דוקאן?

דיאטת דוקאן נוצרה על ידי הרופא הכללי והתזונאי הצרפתי פייר דוקאן בשנות ה -70. היא עשירה בחלבון, דלה בפחמימות ומבטיחה ירידה מהירה (וגם קבועה) במשקל ללא תחושת רעב. היא צברה פופולריות בתחילת שנות  ה-2000, כאשר פורסם ספר אודותיה אשר נמכר במיליוני עותקים, כמו גם בשנת 2011, כאשר דווח כי קייט מידלטון השתמשה בדיאטה זו לפני חתונתה.

ואיך היא עובדת?

ישנם ארבעה שלבים לדיאטה.

השלב הראשון הוא שלב ה"התקפה" אשר בדרך כלל נמשך יומיים עד שבעה ימים ומציע 68 מזונות עשירים בחלבון (כמו בשר וביצים) לבחירה, עם אפס פחמימות מותרות.

השלב הבא הוא "שיוט" שבו ישנה כמות מוגבלת של פחמימות מוצעות (32 ירקות שאינם עמילניים, ליתר דיוק). האורך הממוצע של שלב זה הוא שלושה ימים עבור כל קילו שאתה רוצים להשיל.

שלב ה"איחוד" מציג עוד כמה מאכלים אסורים (כמו פירות ומוצרי חלב) ועוד שתי ארוחות חגיגיות בשבוע, שבמסגרתן תוכלו לאכול כל מה שאתם רוצים (כמעט - כמה הגבלות עדיין חלות). הוא נמשך חמישה ימים עבור כל קילוגרם שאבד בשלב הקודם.

לבסוף, שלב ארבע הוא שלב ה"ייצוב" המאפשר מזונות מכל קבוצות המזון והוא נמשך לכל החיים.

עוד משהו?

יש גם שלושה כללים שמומלץ לכם ליישם במשך שארית חייכם על מנת לשמור על המשקל שהשגתם: אכלו שלוש כפות של שיבולת שועל ביום, בצעו הליכה של 20 דקות כל יום והקפידו על ימי חמישי מלאים בחלבון טהור (כלומר, אכלו כמו בשלב ה"התקפה"). עשו את זה, תשילו את הקילוגרמים ותשמרו על המשקל לתמיד.

וואו. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי. זה באמת כך. באתר "U.S. News & World Report" כינו את הדיאטה כאחת הפופולריות ביותר וטענו כי היא מגבילה מדי, עם הרבה כללים ואין ראיות כי היא אכן עובדת. לתזונאים אחרים יש בעיות עם הדיאטה כי היא מאפשרת משקאות מוגזים וממתיקים מלאכותיים, בתוספת קיצוץ של פחמימות שטובות עבורנו כמו אורז מלא ופירות.

סמנתה הלר, פרוסור לתזונה ובריאות באוניברסיטת ברידפורט, אמרה לאתר "Women’s Health": "הפחמימות הן המקור העיקרי לדלק במוחנו, שרירי ההתעמלות שלנו ורוב התאים בגופנו. אז למה אתם רוצים לקצץ אותם?"

שורה תחתונה: אתם עלולים לאבד קצת משקל בדיאטה זו בתחילה, אבל זה לא בר קיימא בטווח הארוך ומומחים רבים לא ממליצים עליה.