אאא

במסע של ירידה במשקל, בדרך כלל, המטרה היא להפחית את השומן בגוף ולהעלות את מסת השריר. אבל לפעמים, אתם עלולים להתחיל לאבד שריר במקום שומן וכדאי שתשימו ליבכם לעניין.

"זה רע לאבד שרירים במקום שומן, כי השרירים הם השחקנים המרכזיים בתפקוד תנועת הגוף", אומרת ד"ר ג'ררדו מירנדה קומאס. "עם אובדן מסת שרירים, כוח וסיבולת מושפעים לרעה, מה שמוביל לירידה בביצועים תפקודיים. אך, באופן כללי, השרירים לא הולכים לאיבוד לפני השומן - הכל תלוי בתזונה ובפעילות גופנית. אדם שמנסה לרדת במשקל על ידי אי אכילה, עלול לרדת במשקל השריר לפני השומן."

איך זה קורה? ובכן, הגוף אוהב להשתמש בפחמימות (גלוקוז) עבור האנרגיה הראשונה. אם הן לא זמינות, הוא עובר לגליקוגן, שהוא גלוקוז שאוחסן בכבד ובשרירים, אומרת ד"ר מירנדה קומאס.

"שומן משמש גם לאנרגיה בהתאם לזמן הפעילות הגופנית, ואדם יכול לאמן את גופו להשתמש בשומן כמקור האנרגיה העיקרי", היא מוסיפה.

"דיאטה בריאה היא בדרך כלל 45-65% פחמימות, בין 15-35% חלבון ו-20-35% שומן", אומר ווסלי דלברידג', דובר האקדמיה לתזונה ודיאטות. "המטרה היא לעשות דיאטה מאוזנת ולא להגביל יותר מדי צריכה של מזון מסוים."

אבל איך ניתן לדעת אם מאבדים שרירים ולא שומן? הנה 4 דרכים:

1. קשה לכם להתעמל

זה אולי נראה קצת ברור, אבל האימונים שלכם עשויים להרגיש קשוחים יותר - ואולי תרצו לדלג עליהם לגמרי.

"אתה תחושו פחות כוח בחדר הכושר, המשקל שבו השתמשתם כדי לעשות חזרות עשוי להיות כבד עליכם או ייתכן שלא תוכלו לבצע חזרות רבות כפי שעשיתם בעבר עבור כל סט", אומר ד"ר ספנסר נדולסקי, מחבר הספר "המרשם לאיבוד שומן".

2. אתם חשים תשישות בביצוע פעולות יומיומית

לא רק בחדר הכושר. "תזונה לקויה יכולה להוביל לירידה בשריר, מה שעלול להוביל לתפקוד לקוי", אומרת ד"ר מירנדה קומאס. "זה נגרם בדרך כלל על ידי חוסר אנרגיה ואולי יותר מדי פעילות גופנית. אצל האדם הפעיל מאוד שמאבד משקל יחד עם ירידה בביצועים, אנחנו חייבים לשקול את העניין של יותר מדי פעילות גופנית", היא מוסיפה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'להיות בריא ולהישאר בריא' ותישארו מעודכנים

3. אחוז השומן בגוף אינו זז

אם אתם מאבדים משקל אבל אחוז השומן בגוף נשאר זהה, זה כנראה סימן שאתם מאבדים שריר.

"הגוף שלך לא יעוצב בדרך הרצויה, תבחינו בהיקפים מתכווצים, אבל השומן המצוי ישאר זהה", אומר ד"ר נדולסקי.

4. אתם מאבדים משקל בקצב מהיר מדי

בזמן שאתם עלולים להתמכר לראות את המספרים האלה, כנראה שעבור מסת השריר שלכם, אין מדובר בחדשות טובות, אלא אם יש לכם הרבה שומן לאבד.

"ככל שיש לכם יותר שומן, כך גדל הסיכוי שתאבדו יותר שומן מאשר שריר בעת הירידה במשקל", אומר ד"ר נדולסקי.
איבוד משקל במהירות הוא בדרך כלל לא בר קיימא. "ירידה במשקל דורשת תקופה ארוכה של זמן ולהיות סבלניים - זה מרתון ולא ספרינט, אנשים צריכים לאבד 0.5-1 ק"ג בשבוע".