בטן קשה: כמו פצצת זמן מתקתקת בגוף

בטן קשה היא איננה תמיד דבר טוב. למעשה, אם יש לכם עודף שומן בטני והוא קשה למגע, זה יכול להיות סימן שאתם נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות קשות (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

ד"ר ז'אן פייר דספרס, פרופסור לתזונה אנושית באוניברסיטת לבאל בקוויבק סיטי טוען כי "בטן קשה היא כמו פצצת זמן מתקתקת בגוף שלכם. היא מגבירה את הסיכויים למחלות לב וסוכרת, ויותר מסוכנת מעישון או כולסטרול גבוה".

הנה איך תעברו ממעיים נוקשים ובולטים לבטן שטוחה יותר ובריאה יותר.

מה גורם לשומן בטני קשה?

בטן קשה נגרמת מהצטברות גבוהה של שומן באיזור הקרביים, אשר ממוקם ברווחים שבין איברים בחלל הבטן ודחוס בחוזקה. מאחר והוא מצטבר בבטן, הוא דוחף את הדופן שלה כלפי חוץ, מה שנותן את המראה של כרס. ובעוד השומן עצמו לא ממש קשה כשלעצמו, הרקמות שמרכיבות את הבטן דווקא כן, ולכן הבטן עלולה להרגיש נוקשה.

אז מה גורם להתעצמות השומן הקרבי הזה? כמה דברים. חלק מזה עשוי להיות בגלל גנטיקה: למעשה, מחקר שנערך בשנת 2014 זיהה שלושה גנים הקשורים ליחס המותן אל הירך (WHR), אשר קובע כמה שומן יש לכם.

מחקרים אחרים מצאו כי בעוד שנשים עשויות להיות בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות בריאות כתוצאה משומן עודף בבטן, גברים נוטים יותר לפתח שומן בקרביים מלכתחילה (ולכן, זו הסיבה שגברים נוטים יותר לפתח "כרס בירה").

דיאטה וסגנון חיים גם משחקים תפקיד בעניין. אורח חיים לא פעיל (כלומר, מעט פעילות גופנית) קשור לכמויות גבוהות יותר של שומן הקרביים, וגם צריכת מאכלים עתירים בשומן.

מה ההבדל בין שומן בטני קשה לבין שומן בטני רך?

בעוד הבטן הקשה נגרמת מהצטברות של שומן הקרביים, בטן רכה נגרמת משומן תת עורי, אשר ממוקם קרוב לפני השטח של העור. אם יש לכם שומן בבטן התת עורית, הבטן שלכם תרגיש רכה למגע. שלא כמו שומן הקרביים, שומן תת עורי ניתן לצביטה.

כמו שומן בטן, שומן תת עורי נגרם בעיקר מחוסר בפעילות גופנית ותזונה עשירה בשומן ומזונות מעובדים. נשים נוטות יותר לאחסן שומן כמו שומן תת עורי מאשר שומן הקרביים, אם כי הן מתחילות לאגור את שומן הקרביים כאשר הן מגיעות לגיל המעבר.

מה הם הסיכונים של שומן תת עורי לעומת שומן הקרביים?

כשלעצמו, כמות קטנה של שומן תת עורי היא (יחסית) מזיקה. אבל לרוב האנשים שיש הרבה שומן תת עורי יש גם הרבה שומן קרביים, אשר נקשר עם מספר סיכונים בריאותיים, כולל מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2, זה בגלל ששומן בקר מפריש רמות גבוהות של מולקולה הקשורה לדלקת ולהתנגדות לאינסולין, על פי מחקר מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס.

הסיכונים הבריאותיים הקשורים לשומן בטן ישנם, גם אם אתם לא נמצאים במצב של עודף משקל. על פי מחקר שפורסם ב-"Annals of Internal Internal Medicine", אנשים עם "מעי בירה" שהיו בעלי משקל בריא, עדיין היו בסיכון גבוה יותר למוות ממחלות לב בהשוואה לאנשים שלא היה להם עודף שומן בבטן.

אז איך להיפטר משומן הקרביים?

החדשות הטובות: איבוד רק 5-10% ממשקל גופכם ישיל 25-40% משומן הקרביים שלכם. משמעות הדבר היא אכילת דגנים מלאים וקיצוץ מוצרי מזון עתירי שומן ומשקאות מוגזים מן התפריט שלכם. מומלץ באופן קבוע לעשות פעילות גופנית, אשר הוכחה כעוזרת להיפטר משומן הקרביים.

אם יש לכם בטן קשה או בולטת, אין צורך להבהל. אבל כדאי לקחת את זה בתור סימן שאתם צריכים לעשות שינויים באורח החיים שלכם, במוקדם ולא במאוחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר