דיאטת סאות' ביץ': הבטחות לחוד ומציאות לחוד? לא בטוח

דיאטת סאות' ביץ' היא אחת הדיאטות הפופולריות ביותר בימינו. היתרון המרכזי שלה הוא השלת משקל במהירות ונטרול הרצון לסוכר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליה (בריאות)

(צילום: Jez Timms on Unsplash)

דיאטת סאות' ביץ', שנהגתה על ידי הרופא של הסלבס והקרדיולוג, ארתור אגאטסטון, בשנת 2003 במיאמי ביץ', היא עדיין אחת הדיאטות הנפוצות ביותר בימינו אנו.

מטרתו המקורית של ממציא הדיאטה הייתה לסייע לחולי לב שטופלו אצלו לרדת במשקל ולשפר את בריאותם. לאחר שחזה בהצלחתה של הדיאטה, החליט להפיץ את הבשורה לקהל הרחב והוציא ספר השופך את עקרונות הדיאטה.

הדיאטה מחולקת לשלושה שלבים. הראשון שבהם הוא הקשה והקצר ביותר, השלב השני הוא שלב ביניים שמטרתו להגיע למשקל הרצוי והשלישי מיועד לשמש כדרך חיים קבועה.

עקרונות הדיאטה

השומנים הנחשבים כ"רעים" הם למעשה שומנים רוויים ושומן טראנס המעלים את רמת הכולסטרול בדם ומגבירים את הסיכון למחלות לב, סכרת, טרשת עורקים ועוד.

שומנים אלה נמצאים, לדוגמא, בבשר, גבינות שמנות, מרגרינה, חטיפים וכדומה. השומנים ה"טובים" המעלים את רמת הכולסטרול ה"טוב" בגוף ומסייעים למניעת טרשת עורקים נמצאים באבוקדו, שמן זית, אגוזים, דגים ועוד.

הפחמימות ה"רעות" הן אלה הנספגות במהירות בדם וגורמות להעלאת רמת הסוכר בדם באופן מיידי ולתחושת רעב, זאת, בשונה מפחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך שבהן הסוכר מתפרק לאט ותורם לתחושת שובע. פחמימות "טובות" הן לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, ירקות וכדומה, ואילו פחמימות "רעות" הן קמח לבן, בורקסים, עוגות וכן הלאה.

שלבי הדיאטה

שלב ראשון

נמשך שבועיים שבמהלכם מורידים בין 3.5 ל-6 ק"ג ממשקל הגוף. שלב זה קיצוני וכולל תפריט מדוקדק ביותר המורכב משלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים. בשלב זה מותר לאכול בעיקר עוף, בקר רזה, דגים, ביצים, רוב הירקות, אגוזים, גבינות ללא שומן, קטניות, שמן זית ושמן קנולה.

מחוץ לתפריט נמצאים מזונות כמו: בשר שמן, חלב, סויה, דגנים, גזר, בטטה, סלק, תפוחי אדמה, תירס, פירות וכמובן ממתקים וחטיפים. מטרת ההימנעות מפחמימות בשלב זה היא בעצם להיגמל מההתמכרות אליהן.

שלב שני

נמשך עד ההגעה למשקל היעד, כאשר הירידה במשקל נעה בערך בין 0.5-1 ק"ג בשבוע. בשלב זה משיבים לתפריט באופן הדרגתי את הפחמימות ה"טובות" כדגנים מלאים וכן פירות ומזונות אסורים אחרים כמו חלב דל שומן.

שלב שלישי

לאחר ההגעה למשקל היעד, שלב זה מיועד להבטיח שמירה על המשקל על ידי אימוץ עקרונות הדיאטה כאורח חיים. הוא אינו שונה בתכלית מהשלב השני מבחינת התפריט, אך הוא פחות קפדני. במקרה של עלייה במשקל, יש לשוב על השלב הראשון.

יתרונות הדיאטה

1. הירידה המהירה במשקל בשלב הראשוני, מגבירה את המוטיבציה להתמיד בתהליך.

2. הדיאטה שמה דגש על העדפת מאכלים בריאים יותר כמו פחמימות מלאות, בשר רזה וירקות.

3. בשונה מרוב הדיאטות שהן זמניות, דיאטה זו אמורה לשנות את הרגלי האכילה לתמיד ובאופן זה מבטיחה שמירה על משקל תקין לאורך זמן.

4. הדיאטה אינה גורמת לתחושת רעב ולכן קל ליישם אותה.

5. הדיאטה לוקחת בחשבון "נפילות" במהלך החיים ומאפשרת להוריד את הקילוגרמים שנוספו על ידי חזרה זמנית לשלב הראשון.

חסרונות הדיאטה

1. הדיאטה אחידה ואינה מותאמת אישית לכל אדם בהתאם למשקלו, מצבו, הרגלי אכילתו ועוד.

2. ההימנעות המוחלטת מעמילנים וריבוי החלבונים בשלב הראשון של הדיאטה אינה מומלצת מבחינה בריאותית. אכילת חלבונים רבים מהחי עשויה לגרום להעלאת הכולסטרול ה"רע".

3. הגדרת מזונות כ"אסורים" למרות שהם מכילים ויטמינים חשובים, כמו גזר, סלק ופירות.

4. הירידה המהירה במשקל בשלב הראשון אינה מומלצת מבחינה בריאותית ועשויה להיגרם ממחסור בנוזלים.

5. השלב הראשון בדיאטה הוא די קיצוני וקשה לעמוד בו.

6. הדיאטה אינה כוללת פעילות גופנית שהיא חיונית לשמירה על בריאות וירידה במשקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר