אאא

אוהבים להתעמל? הידד, אבל מסתבר שמינון גבוה מדי, עלול לשים את הלב שלכם בסיכון. על פי מחקר חדש, אנשים שמתרגלים הרבה מעל ההמלצות הנוכחיות - 150 דקות של פעילות בעוצמה בינונית בשבוע - עשויים להיות בסיכון גבוה יותר ללקות במחלת לב מוקדמת.

לצורך המחקר גויסו 3,175 צעירים שנתבקשו לדווח על פעילותם הגופנית, בשמונה הזדמנויות שונות, במהלך 25 ​​שנים. בסוף התקופה, נערכו להם סריקות סי-טי כדי לבדוק את הצטברות הסידן בעורקים הכליליים שלהם, אשר יכולה להיות סמן של מחלה לבבית מוקדמת. האגרות כזו היא חדשות רעות, שכן היא יכולה לעכב את זרימת הדם אל הלב.

החוקרים גילו כי אנשים שהתאמנו פי שלושה מההמלצות ויצאו ללפחות 450 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע, היו בסיכון גבוה ב-27% להיות בעלי רמות מובהקות של סידן בעורקים הכליליים, מאשר אלו אשר נעו פחות מ-150 דקות בשבוע, אבל מי שנצמד להנחיות התרגול לא נמצא בסיכון מוגבר, כך  מצא המחקר.

כאשר החוקרים בדקו את הקבוצות בהמשך, הם גילו משהו מעניין: רק המשתתפים הלבנים היו בסיכון מוגבר לרמות גבוהות של סידן בעורקים הכליליים כאשר הם עקפו את ההמלצות ולא נצפתה שום עלייה חדה במשתתפים שחורים שעמדו במבחן הפעילות הגופנית. למעשה, גברים לבנים שהתאמנו פי שלושה מהכמות המומלצת היו בסיכון גבוה ב-86% לפתח רמות משמעותיות של סידן בעורקים הכליליים.

זה לא המחקר הראשון שמראה כי רמות גבוהות של פעילות גופנית יכולות להיות מזיקות. לדוגמה, מחקר מ-2015 מדנמרק מצא כי אנשים אשר רצו הרבה ובעוצמה ההולכת ומתגברת, למעשה היה בסיכון גבוה יותר למות במהלך המחקר, מאשר אלה אשר רצו פחות ובתדירות נמוכה. למעשה, הסיכון שלהם היה דומה לאלה שפשוט ישבו.

מחקרים אחרים קשרו פעילות גופנית נמרצת לטווח ארוך לרמות גבוהות יותר של חלבון הקשור לנזק בשריר הלב, פעימות לב לא סדירות ובעיות לב אחרות, על פי המחקר הנוכחי.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'להיות בריא ולהישאר בריא' ותישארו מעודכנים

אבל מה זה אומר על שגרת האימונים שלכם? ובכן, יש כמה דברים שכדאי לזכור. ראשית, המחקר לא בדק אם הצטברות הסידן גרמה למעשה להתקפי לב נוספים. אז זה הגיוני כי למרות שיש להם יותר הצטברות, זה לא בהכרח ישים אותם בקבוצת סיכון מוגבר לבעיות לב בפועל.

התעמלות גם גורמת לשיפור זרימת הדם, כותבים המחברים. זה אפשרי כי היא יכולה לקזז את הסיכון. בנוסף, רק שמונה אחוזים מאוכלוסיית המחקר (268 בני אדם) עמדו במבחן האימון הקיצוני.

יש הרבה אי וודאות כאן הדורשת מחקר נוסף להתעמקות שניה, כולל מדוע הגזע שיחק תפקיד בממצאים, אומרים החוקרים. אבל השורה התחתונה לעת עתה היא: "זה לא אומר שמישהו צריך להפסיק להתאמן", אומרת כותבת המחקר, ד"ר דיפיקה לאדו, בהצהרה.

עדיין מודאגים? היצמדו להנחיות המומלצות של 150 דקות בשבוע, שכן לא ניכר סיכון שנצפה אצל אנשים שהניעו את גופם בהתאם לכמות הזו.