7 סימנים שגדלתם במשפחה רעילה (ואיך ממשיכים הלאה)

אם לאחר כל מפגש משפחתי אתם מרגישים סחוטים רגשית, לקרובים שלכם כנראה יש חלק בזה. כך תזהו בוודאות אם אכן גדלתם במשפחה רעילה ותלמדו איך להתמודד עם המצב, למרות הכל (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בכל משפחה מתנהלים וויכוחים מדי פעם. אבל, אם תמיד הרגשתם כאילו אתם היצורים הנוראיים ביותר עלי אדמות כשהגעתם הביתה, למשפחה שלכם אולי יש חלק בזה. "אנשים רעילים מרוקנים אתכם; המפגשים איתם סוחטים מבחינה רגשית", אומרת ד"ר אביגיל ברנר.

"הזמן איתם מתרכז בטיפול בעניינים שלהם, מה שיגרום לכם להרגיש מתוסכלים ולא ממומשים, אם לא כועסים. אל תתנו לעצמכם להתרוקן כתוצאה מנתינה אין סופית וקבלת שום דבר בתמורה". נשמע מוכר? הנה שבע דרכים לברר אם המשפחה שלכם רעילה ואיך תוכלו להתמודד עם המצב:

1. הם מקנאים או מנסים להתחרות איתכם. אמא שלכם חלמה להיות עורכת דין, אבל היא הפכה לסוכנת נסיעות. לאחר מכן, כאשר עמדתם לסיים את התואר שלכם, לילה לפני הטקס, ראשה נתקף בכאבים עזים. למרות שזה אולי נראה מגוחך ואין אדם מתקנא בבנו ובתלמידו, זה עניין שאנשים במשפחות רעילות מכירים טוב מדי.

2. הם מגיבים בצורה מוגזמת. בסדר, אבא שלכם היה משוגע בצדק כאשר רצתם מסביב לבית בגיל תשע ושברתם אגרטל שקיבל בירושה מאמו. אבל אם הוא עדיין "מאבד את זה" באופן קבוע בגלל דברים סבירים לחלוטין שאתם עושים כמבוגרים, (כמו להיתקע בפקק ולהגיע באיחור של 15 דקות למפגש משפחתי), זו אכן מערכת יחסים רעילה, בבירור.

3. הם משווים אתכם לאחרים. אתם ואחיכם שונים לגמרי. אבל בגלל שאחותך הגדולה היא רופאה עם שלושה ילדים ואת בסך הכל פקידת קבלה במשרד של רופא, אחיכן אוהב להזכיר את זה. אחותך פוסעת על הכביש הראשי, אבל הקנטור המתמיד של אחיך עדיין גורם לך לחוש חוסר ביטחון.

4. הם מתנהגים כמו קורבנות. לפעמים, הורים מחמירים את המצב בהטלת אשמה על ילדיהם. ("מה זאת אומרת שאתה לא מגיע הביתה לחג?") אבל יש הבדל בין הבעת אכזבה לבין יצירת סביבה רעילה, על ידי האשמת כל הנוגעים בדבר ברגשות השליליים שהם חווים. אם אח שלכם מסרב להזמין אתכם לביתו כי אתם דוגלים בחינוך פחות שמרני ממנו לילדיכם והוא מתבייש בכם, אתם כנראה נמצאים בשטח רעיל.

5. הם לא מכבדים את הגבולות שלכם. אתם אוהבים את אחותכם, אבל היא תמיד היתה אימפולסיבית. היא נהגה להופיע בבית של ההורים שלכם, בלי הודעה מוקדמת, בציפיה שתהיה מסוגלת לקבל את המיטה שלכם לכמה ימים. בגלל שאתם אוהבים אותה ומרחמים עליה, אתם מוותרים, אבל גם אחרי שאתם מבקשים ממנה להפסיק לצוץ בלי להתקשר, היא ממשיכה לעשות את זה.

6. הם תמיד צודקים. ההורים שלכם שונאים כל מיועד שאי פעם נפגשתם איתו בשידוכים וזה מתחיל להרגיש שאף אחד לא יהיה מספיק טוב. יש להם דעות דומות על מטרות הקריירה שלכם ועל החברים שאיתם אתם מתרועעים. אם ביטאתם בפניהם את העובדה שאתם מרוצים מהחיים ומהסביבה שלכם והם עדיין מבקרים את הבחירות שלכם, היחסים שלכם עם ההורים שלכם עלולים להיות רעילים.

7. הם מציבים אולטימטומים. אהבה משפחתית אמורה להיות בלתי מותנית, נכון? אבל אמא שלכם כל הזמן קובעת תנאים שמרגישים בחשדנות כמו איומים. למעשה, שמעתם את המילים, "אם אתה לא השלימו את החסר, אתה כבר לא הבן שלי", יותר מפעם אחת. התנהגות רעילה? כן.

כיצד להתקדם הלאה מילדות רעילה

1. נתקו. תנו לעצמכם קצת מקום - אבל זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים לאבד או להימנע מקשר עם המשפחה שלכם. "ניתוק הוא מושג רגשי ואין לו שום קשר לקרבה פיזית", אומרת המטפלת דרלין לנסר. "זה אומר לא להגיב, לא לקחת דברים באופן אישי ולא להרגיש אחריות על רגשות וצרכים של מישהו אחר".

כעת, כשאתם מבוגרים, אתם לא מחויבים להתרועע עם המשפחה שלכם כל הזמן... או אפילו בכלל. הגדירו את הגבולות שעובדים בשבילכם - לדוגמא, ארוחת צהריים עם אח שלכם כל שבועיים - וכדאי להזכיר לעצמכם שזה בסדר לשמור על מרחק רגשי שאתם כה זקוקים לו.

2. הימנעו מהצתת אש. אם אתם כל הזמן מקבלים הערות מהאחים שלכם על החלטתכם להיות מוזיקאים, הפסיקו לדבר על זה בסביבתם. אם הם מעלים על השולחן את העניין, חתכו את השיחה בהקדם האפשרי ושנו את הנושא.

3. נסו את "שיטת הסלע האפור". זה כלי שנועד למנוע מאנשים רעילים את היכולת להחמיר את המצב. פשוט היו משעממים, לא מעניינים ומנותקים ככל האפשר ואנשים רעילים לא יראו עניין לנסות לתמרן אתכם ויבחרו להם מטרה אחרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר