עוד פעם אכלתם "שטויות" מתוך לחץ? זה מה שתעשו

צהריים. אתם נמצאים במשרד וטובעים בעבודה. ידכם נשלחת למגירת השולחן, שולפת משם שקית צ'יפס ולפני שאתם שמים לב, היא חוסלה. זהו תרחיש שמוכר לכם יותר מדי. איך מונעים אותו? (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

זה תרחיש מוכר מדי: ידכם מגיעה אל מגירת השולחן שלכם, לכאורה בכוחות עצמה, כדי לשלוף משם שקית צ'יפס, קצת שוקולד, או עוגיה שאגרתם לשעת צרה ולפני שאתם שמים לב, הנשנוש בפה, חוסל. אתם מרגישים פרץ של התרגשות ואז שלווה ואחר כך אשמה גדולה. בסופו של דבר, אתם חוזרים להרגיש לא בנוח והתחושה הזו מפעילה את הלחץ לאכול שוב ושוב.

קשה מאד לעצור את המחזור הזה, במיוחד מאחר ואנשים נוטים לאכול מתוקים וג'אנק פוד כאשר הם לחוצים. אלו סוגים של מזונות שלמעשה מפחיתים את רמות ההורמון קורטיזול בדם שלכם ובכך מקלים על הלחץ (לפחות באופן זמני) וגורמים לכם לשוב ולחפש את מיני המזון הללו בפעם הבאה שתהיו נתונים תחת לחץ.

אז מה הפתרון? הנה 5 אסטרטגיות מאת דיאטנים ופסיכולוגים למזון שיסייעו לכם לכבוש את היצר ולו במעט:

לגמו משהו עם קינמון

"אם יש לי ספל, מים רותחים, מקל קינמון וכפית דבש, אז יש לי את מה שאני צריכה כדי לרסן את התשוקה לסוכר כשאני לחוצה", אומרת סוזן אלברס, פסיכולוגית במרפאת קליבלנד ומחברת רב המכר של הניו יורק טיימס: :"אכילה מודעת".

"קינמון הוכח קלינית כמסייע לשמור על רמות אינסולין תקינות", היא אומרת. אז שקלו להוסיף קורט ממנו גם לקפה של הבוקר שלכם.

חשבו מה לעשות במקום לאכול

"אכילה לעולם לא פותרת את הבעיה שגרמה לכם לסטרס מלכתחילה", אומרת דבורה בק בוסיס, מנהלת "בק תוכניות דיאטה" - גישה לירידה במשקל, שבסיסה באזור פילדלפיה, אבל כן יכולה ליצור אישיוז חדשים: "ועכשיו יש לכם את הבעיה של חבלה בירידה במשקל שלכם", היא אומרת.

אבל אתם יכולים להגן על עצמכם מפני הלחץ לאכול על ידי החלטה מושכלת של מה אתם הולכים לעשות במקום זאת. לפעמים, כאשר אתם לחוצים, אתם פשוט צריכים לפרוק אנרגיה. בפעמים אחרות, אתם אוכלים כי אתם זקוקים להסחת דעת.

כך או כך, אומרת בוסיס, אתם צריכים לערוך לעצמכם כמה רשימות של מה שאתם הולכים לעשות במקום. אם אתם צריכים לתעל אנרגיה החוצה, קומו וצעדו מסביב. אם אתם זקוקים להסחת דעת, גללו בטלפון והסתכלו בתמונות של החופשה האחרונה שלכם, או הילדים שלכם. החליטו מה תעשו, מראש, כך שלא תגיעו לבמבה או לפלאפל, במקום לנצל את הזמן לעשיה מועילה.

טעמו משהו קטן

לקצת עלולה להיות השפעה גדולה, אומרת ד"ר וונדי באזיליאן, מחברת שותפה של "אכול נקי, הישאר רזה". אתם עלולים לגלות שהביס הבודד הזה הוא כל מה שבאמת רציתם.

המחקר הזה מגבה את הרעיון הבא: אכילת פחות מחצי גרם של שוקולד או חטיף צ'יפס סיפקה תשוקות של אנשים, בדיוק כמו אכילת מנה גדולה פי 10, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת קורנל. (רק כדאי להיזהר אם אתם יודעים שהמאכל המדובר הוא החולשה שלכם. במקרה זה, כנראה טוב יותר לשמור אותו לזמן אחר ולא לאכול אותו ללא שליטה, בהתקפת לחץ.)

הסיחו את דעתכם

אם אתם יודעים שאתם נוטים לאכול מתוך לחץ בשעות אחר הצהריים, רשימת החלופות שלכם עבור מה לעשות במקום, יכולה להיות מאוד שונה ממה שהייתם עושים אם אתם אוכלים מתוך לחץ לאחר העבודה או מאוחר בלילה, אומרת בוסיס.

"מיקוד תשומת הלב יעיל מאד למאבק בכל מיני תשוקות", היא אומרת. אבל זה לא יכול להיות משהו שאתם מרגישים בנוח לעשות ליד השולחן שלכם במשרד, היא מוסיפה. אז אל תחשבו רק על חלופה טובה; הקפידו לשקול אם היא מתאימה למצב שבו אתם נמצאים.

היו אסטרטגיים עם חטיפים

אם אתם סוג של אנשים שנוטים לאכול בתגובה ללחץ, ודאו שיש לכם כמה מזונות קטנים שנמוכים בקלוריות, בהישג יד, כגון גזר גמדי, פרוסות תפוח או סלרי, מציעה ד"ר ג'ניפר נאסר, פרופ' למדעי התזונה באוניברסיטת דרקסל.

"אם אתם מעדיפים מאכל מתוק, ערבבו משהו מתוק עם משהו עשיר בחלבון (כמו גבינת קוטג' עם דבש וקורטוב של קינמון)", היא אומרת. "כך תקבלו את הטעם המתוק בנוסף לאותות המלאות שהחלבון שולח למוח, כדי לגרום לכם להפסיק לאכול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר