בלעדי • צפו

השפעת הקורונה על נפש האדם: הפסיכיאטר הבכיר בראיון

אתגר הקורונה מעורר שאלות גם בתחום הנפשי. מתי לעזור לילד במסגרת הבית, מתי לפנות לעזרה מקצועית, ואיך להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז? הפסיכיאטר, פרופסור יובל בלוך - בראיון (משפחה)

(עריכה: כיכר השבת)

אתגר הקורונה מעורר גם שאלות בתחום הנפשי. מתי לעזור לילד במסגרת הבית, ומתי לפנות לעזרה מקצועית? האם אפשר להתייעץ עם פסיכיאטר בטלפון, מדוע לא צריך לחשוש מפנייה לעזרה נפשית ואיך ניתן להתמודד בימי קורונה עם ילדים שיש להם הפרעת קשב וריכוז?

על שאלות אלו ועוד, עונה הפרופסור יובל בלוך, בראיון מיוחד עבור "כיכר השבת", עם חיים דיין, יו"ר מכון הקשב. פרופסור בלוך הינו מומחה לפסיכיאטריה, מנהל מרפאת ילדים ונוער ומנהל יחידת המחקר בבית חולים "שלוותה" ויו"ר האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. צפו בראיון.

- המידע מוגש כחומר למחשבה ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי -

אנחנו חיים בימים אלו במצב לא רגיל, והדבר יכול להציף רגשות לא נעימים ואף להביא להחמרה במצב נפשי. בראיון עם חיים דיין, יו"ר מכון הקשב, מסביר פרופסור בלוך ל"כיכר השבת" כי המצב בו אנו שרויים, היציאה מהשגרה והשהייה הממושכת בבתים לצד חשש מפני הידבקות בקורונה, יכול להעלות מגוון תחושות כמו חרדה ודכאון, או להביא להחמרה של קשיים רגשיים מוקדמים.

יכולות להיות גם התנהגויות של חוסר שקט, קשיי שינה וירידה בתפקוד. פרופ' בלוך מציין כי חשוב להיות ערים לתחושות שלנו ושל הילדים ולתת להם מענה. ה"מענים הטבעיים" כמו מפגשים חברתיים, אינם זמינים כעת, וכדאי למצוא להם חלופות, למשל שיתוף ושיחה, פעילות משותפת, עיסוק ביצירה וכל מה שיכול להוות מקור תמיכה וחיזוק לילדים ולמבוגרים.

ילדים ונוער, ובמיוחד אותם שיש להם עם הפרעת קשב וריכוז, זקוקים לעזרת ההורים בבניית מסגרת שתסייע להם לתפקד ברוגע. עליה להיות מסגרת גמישה, קשובה לאתגרי התקופה, אך חשוב שיהיו בה יתדות של קביעות וסדר שיסייעו לילדים להיות מאורגנים ורגועים יותר.

פרופסור בלוך מבהיר כי לפעמים די במענים במסגרת המשפחה, אבל כאשר מדובר במצוקה רגשית חריפה או כאשר האדם אינו מצליח לעמוד בתפקודי היום יום, חשוב לשים לב לכך ולפנות להתייעצות מקצועית.

ניתן להתייעץ עם רופא משפחה או מטפל מוסמך, ובמקרה הצורך לפנות להתייעצות עם מומחה לפסיכיאטריה. בימים אלה לא בכל מצב נדרשים לצאת מהבית להתייעצות, וניתן לקבל סיוע מרחוק בעזרת "טלרפואה" בהתאם למדיניות קופות החולים השונות.

הפרופסור יובל בלוך

פרו' בלוך מדגיש כי פנייה לעזרה נפשית - כאשר קיים צורך בה - הינה צעד מבורך ומעורר הערכה. החלטה לא להתעלם ולהגיש סיוע משקפת ערנות, אחריות ויכולת להיעזר בזולת.

לפעמים בהתייעצות מתברר לנו כי המצב של האדם הוא תקין ואינו מצריך התערבות טיפולית, וזה יכול להרגיע. פרופסור בלוך מציין את הנכונות הרבה של מערך בריאות הנפש לסייע בהתמודדות עם אתגר הקורונה, ובכלל. הוא מזמין את מי שזקוק לכך, לא להסס ולפנות לייעוץ מקצועי.

הייעוץ נתון תחת חסיון מקצועי מחמיר אליו מחויבים כל שדרות נותני השירות. מתן מענה הולם לצרכים הנפשיים יכול למנוע החמרה במצב נפשי, לסייע בהשתלבות של האדם בחברה ולהפחית תיוג חברתי שלילי. בעזרת ייעוץ מקצועי לחסוך סבל נפשי ולשפר את איכות החיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר