טיפים והדרכה

כך תשתו בחג הפורים בצורה הטובה והנכונה

המדריך המלא לשתיית אלכוהול בחג הפורים כדי לקיים את מצוות היום בראש טוב, ברוח טובה ומבלי לפגוע בבריאות. בחרו את המשקה המועדף עליכם ושיהיה פורים שמח (לחיים!)

אילוסטרציה (צילום: אמיר סולטן, פלאש 90)

האלכוהול עושה מצב רוח טוב, משחרר והכי חשוב מקיימים בו את מצוות היום "עד דלא ידע". אבל יש לאכוהול גם את הצד השלילי. הוא יכול לגרום לדברים לא נעימים במיוחד מבחינה פיזית וגם להביא את מי ששותה אותו לעשות מעשים מביכים.

מעבר למבוכה שאנו עלולים לגרום לעצמינו, ישנו גם את הצד הבריאותי, צריכת אלכוהול במידה מרובה עלולה לפרק גורמים רעילים ביותר בגופנו, וגם תחושת החמרמורת (האנגאובר) ביום שלמחרת לא נעימה בכלל.

אז איך כדאי לשתות אלכוהול בפורים?

ראשית נתחיל עם התכולה, מה יש במשקה אלכוהולי? את האלכוהול מייצרים מדגנים, ומירקות מרובי עמילן ואפילו פירות, אותם מעבירים תהליך של תסיסה, כשהדוגמא המוכרת ביותר היא היין שמוכן מענבים. המשקאות האלכוהוליים עניים מאוד ברכיבים תזונתיים, כשאנו שותים בקבוק אלכוהול הגוף שלנו לא מקבל ממנו אפילו קלוריה אחת איכותית, אלא המון קלוריות ריקות, שהן בעייתיות במיוחד.

מכיוון שכמות הקלוריות במשקאות האלכוהוליים גבוהה, אלכוהול משמין. ישנם משקאות (אותם נפרט בהמשך) שעלולים להגיע גם ל-350 קלוריות בכוס משקה. אבל גם המשקאות הקלאסיים מכילים בין 150-250 קלוריות, לא מעט, בהתחשב בכך שמדובר בקלוריות ריקות מערך תזונתי.

אך למרות שהוא משמין, אלכוהול עשוי להיות טוב לבריאות כשצורכים אותו בצורה נכונה. מחקרים שמתפרסמים מעת לעת, מדווחים כי הסיכון למחלות לב וכלי דם ואפילו סוכרת מסוג 2, יורד עקב שתיה מתונה של אלכוהול (מנה אחת לאישה, שתי מנות לגבר).

מנגד חשוב לזכור, שתייה מופרזת של אלכוהול מעלה את הסיכון לסוגי סרטן שונים, כמו סרטן הכבד, סרטן נשים ועוד וגורמת לנזקים לכבד ולאיברים נוספים בגוף מלבד ההתמכרות שהורסת את חייו של המכור.

מה כמות האלכוהול שמותר לשתות?

שתייה מוגזמת, אפילו לעתים די רחוקות לא רצויה. שתייה מרובה גורמת לגוף להתמודד עם כמות רעלים קשה במיוחד, ומי שגופו לא מתאים להתמודדות עשוי להינזק מכך קשות. הדבר משמעותי במיוחד אצל ילדים שיכולים ללקות בהרעלת אלכוהול בשל גופם הקטן יחסית ולהיות בסכנת חיים - מנעו מהם אלכוהול.

רצוי מאוד לא להגזים בשתייה, גם מהפן הבריאותי ארוך הטווח וגם משלל התופעות הלא נעימות שמלוות שתייה מופרזת, הקאות, סחרחורות קשות, סיטואציות לא נעימות ועוד.

המלצת הדיאטניות היא לשתות כפול מהכמות המומלצת הרגילה. כאמור הכמות המומלצת היא מנה אחד לאישה ושתי מנות לגבר, בפורים תוכלו לשתות ארבע מנות אלכוהול, בדרך כלל זה מספיק בשביל 'לתפוס ראש', במיוחד אם אינכם שתיינים קבועים.

מנת אלכוהול מוגדרת ע"פ כמות האלכוהול הנקי 100% (האתנול) שיש במשקה. לדוגמה: בוודקה יש 40% אלכוהול בנפח. אז ב 100 מ"מ של וודקה יש 40 מ"מ של אלכוהול נקי.

ההגדרה הנפוצה היא שכל משקה שיש בו 16.5 מ"מ של אלכוהול נקי הינו מנה אחת של אלכוהול. כך לדוגמא 1/3 ליטר בירה שיש בה 5% אלכוהול בנפח מהווה מנה אחת של אלכוהול.

כדאי לחלק את המנות לאורך סעודת הפורים, בכדי שהשפעת האלכוהול לא תפוג מהר.

אילו משקאות כדאי לבחור

הכנו רשימה של מספר משקאות קלאסיים, לצד הבעיות והתועלות שלהם. תחליטו מה הכי מתאים לכם ורוצו לשתות.

לפני שנתחיל הערה קטנה: ככל שמשקה האלכוהול איכותי יותר, גם הבעיות הבריאותיות שבו קלות יותר. אל תשתו משקאות אלכוהולים זולים! הם לא מזוקקים כיאות, לא בריאים וגורמים לתופעות לוואי קשות ולא נעימות. לעתים הם אף יכולים לגרום לעיוורון ולסכן את חיי השותים אותם.

קוקטיילים: קוקטיילים כמו "קוסמופוליטן", "מרגריטה", "וואיט ראשן" ואחרים מצוינים להעלאת המצב רוח, צבעוניים ושמחים.

הבעיה: הם משמינים, יש בהם הרבה יותר קלוריות מכל שתייה אחרת, וישנם משקאות שאף מכילים כמות לא מבוטלת של שמנת מתוקה, לצד סוכר.

בירה: בירה הוא משקה אלכוהולי בריא יחסית, יש בו אחוזי אלכוהול נמוכים, הוא מביא לתפוס 'ראש טוב' אבל לא 'גומר' עלינו. יש בבירה את צמח הכשותית, שהוא צמח מרפא שמשרה מצב רוח טוב. בנוסף, מחירה של הבירה יחסית סביר.

הבעיה: בירה גורמת ליציאות רבות לשירותים בשל כמות הנוזל הגבוהה יחסית שיש לשתות כדי 'לתפוס ראש', אל תפריזו אם אתם רוצים להיות נוכחים בסעודה.

יין: יין על שלל צורותיו הוא המשקה המשמח היחיד, שאין בו את כל הנזקים הכרוכים בשתיית משקאות מרובי אלכוהול (וויסקי, וודקה, ערק). יין מתוק לא מומלץ, גם בגלל מספר הקלוריות הרב, וגם מתחושת הבחילה המהירה שהוא מביא איתו. יין אדום יבש מכיל את אחד החומרים הידועים והבריאים ביותר בקבוצת הפוליפנולים ביין האדום נקרא רסרווטרול. חומר שנמצא כמאריך חיים, בקיצור אם כבר יין אז מומלץ לכם לצרוך יין אדום. כמובן שביין יש מחירים שונים החל מיין זול במיוחד ועד ליינות שמחירם מאמיר למאות שקלים לבקבוק.

הבעיה: אין, רק חשוב לזכור לא להפריז בשתייה, האלכוהול שביין האדום מזיק כמו כל אלכוהול (אם כי הוא מצוי בכמות נמוכה יותר).

וודקה: מי רוצה לשמוח ולא שותה וודקה, ירשנו את המשקה הזה עם אבותינו שהגיעו מרוסיה, והוא זכה לעדנה עם העלייה הגדולה מברית המועצות. וודקה עם אשכוליות... וודקה רד בול... בקיצור וודקה עושה את העבודה.

הבעיה: משקה אלכוהולי מהזן הלא בריא בעליל. שחמת כבד, כבד שומני, סרטן ועוד נגרמים משתייה מופרזת של משקאות דוגמת וודקה. אבל יש גם יתרון, וודקה נותן תחושת התרוממות רוח די מידית בשל כמות האלכוהול הרבה שלו, אם כן בהתאם להמלצתנו אתם יכולים (באופן חד פעמי בפורים) לשתות 4 מנות וודקה, וחזקה עליכם שלא תדעו להבחין בין ארור מרדכי לארור המן.

וויסקי: הוויסקי הוא המשקה האלכוהולי המלכותי ולו רק בשל צבעו הזהוב והענברי. הוא יקר יחסית למשקאות האחרים, כמובן תלוי באיכותו ואחוזי האלכוהול בו גבוהים במיוחד. אל תעשו את הטעות ותתפתו לוויסקי זול, הוא לא טעים כלל ותופעות הלוואי שלו קשות בהרבה.

הבעיה: בדומה לוודקה, הוויסקי מסוכן בשל כמות האלכוהול הרבה שבו והיותו גם בעל ערך קלורי גבוה במיוחד ויש לצרוך אותו בתבונה.

אם כבר שותים אלכוהול עשו את זה נכון

לא על קיבה ריקה.

הימנעו ממזון מלוח שיגרום לכם לשתות הרבה יותר.

הקפידו על איכות האלכוהול.

שתו בכמות המתאימה לכם (לא יותר מ-2 מנות ביום רגיל ולא יותר מ-4 בפורים).

אל תערבבו משקאות אלכוהול שונים, שתו משקה אחד לאורך כל הפורים!

העדיפו יין ובירה על פני משקאות אחרים.

שתו לאט, כך הגוף שלכם יוכל לפרק את האלכוהול בקצב שלו בלי להעמיס עליו.

אל תשתו אלכוהול בזמן שאתם משתמשים בתרופות, אלכוהול משבש את פעולת התרופות בגוף ויכול לגרום לבעיות נוספות.

לאחר שסיימתם עם האלכוהול, שתו הרבה מים וקחו משהו קל לאכול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר