אאא

כמה שנשתדל, הליכה לישון בשעה הגיונית יכולה להיות משימה כמעט בלתי אפשרית. עבור רבים מאיתנו, יום טיפוסי כולל בילוי של שמונה שעות בישיבה ובהייה במסך מחשב (בתוך חלל סגור), השלמת משימות אחרות בבית עד חצות הליל (גם היא בתוך חלל סגור) והירדמות עם הטלפון ביד (שוב, גם בתוך חלל סגור) - ומחקרים מראים שהרגלים אלה גובים מחיר כבד מהשינה שלנו.

כולנו שמענו המוני טריקים העוסקים במינון השימוש באמצעי טכנולוגיה, ספיגת יותר אור שמש והשגת תנומה טובה יותר בלילה, אך מחקר שפורסם במגזין "ביולוגיה נוכחית", בתרגום חופשי מאד, מספק פתרון מרענן לכל השלושה: בפעם הבאה שאתם מתקשים לישון בזמן, ארזו מזוודות וצאו לטיול מחנאות.

במחקר מפברואר 2017, חוקרים מאוניברסיטת קולורדו רשמו את רמות המלטונין - הורמון החושך (הדרך הטובה ביותר להעריך את השעון הפנימי של האדם) של חמישה משתתפים ועקבו אחר הזמן שבו הם הולכים לישון, מתי הם מתעוררים ולכמה אור הם נחשפים לאורך כל היום במהלך השגרה שלהם. לאחר מכן, הם נשלחו למסע קמפינג של שבוע בחודש דצמבר. הכלל היחיד? נאסר עליהם שימוש בטלפונים סלולריים או פנסים.

כשחזרו מהחופשה, החוקרים תיעדו שוב את רמות המלטונין של המשתתפים במחקר, השוו את מספר שעות השינה של לפני ואחרי וגילו כי המשתתפים נחשפו לשמש פי 13 פחות במהלך חייהם היומיומיים (בתוך חלל סגור), מאשר כשבילו שבוע בחוץ ומהרגע שבילו בחוץ, השעונים הפנימיים שלהם עבדו היטב ועזרו להם ללכת לישון שעתיים וחצי מוקדם יותר ממה שנהגו טרום טיול המחנאות שלהם.

המחקר מצא כי הדבר התקיים כאשר תשעה אנשים נשלחו לטיול קמפינג גם בחודש יולי, מה שמרמז על כך שבילוי רב יותר בחוץ, בכל עונה - ולו למשך כמה ימים בלבד, מסייע באיפוס ותחזוקה של השעון הביולוגי שלנו.

למרות שמחקר זה הוא קטן ויש צורך בבדיקות נוספות כדי להוכיח קשר בין אור השמש, זמן שהושקע באמצעי טכנולוגיה ושינה משופרת, הוא מהווה אסמכתא מצוינת להנחת המחשב הנייד ולהרמת התרמיל. מכיוון שאם יותר זמן ללא טכנולוגיה בחיק הטבע = סיכוי טוב יותר לתפוס תנומות איכותיות יותר, ובכן, הכניסו אותנו לרשימה.