זה מה שקורה למוח כשנרדמים בלי הטלפון הנייד ליד

יש לנו הרגל רע לשוטט הרבה ברשתות החברתיות ואנו מכלים את הזמן מול המסך עד שעת לילה מאוחרת. אז היינו חייבים לברר עם מומחית שינה איזו השפעה מרחיקת לכת יש לכך על המוח שלנו (MEN)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אנו מודים, יש לנו הרגל רע לשוטט ברשתות החברתיות, כל יום, כל היום. לא רק שאנו דבוקים למסך בכל פעם שמקבלים חלון הזדמנויות קטן - בזמן המתנה לפגישת זום, או בעמידה בתור במכולת - אלא בתור ינשופי לילה, אנו מוצאים את עצמנו מכלים את הזמן מול המסך עד שעה מאוחרת מאד. אז פנינו לד"ר פרידה רנגטל, מומחית לענייני שינה - ובררנו איתה כיצד הרגלי הגלילה שלנו בנייד טרום ההירדמות, משפיעים על השינה שלנו.

ראשית, מה בדיוק אמור לקרות למוח שלכם כשאתם נמים?

"פעילות המוח שלנו בזמן השינה מסווגת לארבעה שלבים שונים אותם אנו עוברים במהלך הלילה", מסבירה ד"ר רנגטל. "יש את שלב השינה הקלה, שבו אנו עוברים מערות לשינה. ואז יש את שלב השינה העמוקה הקשור להתאוששות, ניקוי מוח, תיקון רקמות ובנייה מחדש של השרירים. לאחר מכן מגיע שלב השינה השלישי, בו אנו שוהים רוב הלילה ומקושר לתהליכי זיכרון. השלב האחרון הוא שנת REM המתרחשת לקראת הבוקר ומאופיינת בשיתוק שרירים, התכווצויות שרירים מדי פעם ותנועות עיניים מהירות. המוח עצמו פעיל אז מאד, בדומה למה שקורה כאשר אנו ערים".

אז איך התעסקות בטלפון לפני ההירדמות משפיעה על השינה?

בעוד המדע עדיין לא יודע בוודאות כיצד שימוש ארוך טווח בטלפונים ומחשבים לפני השינה משפיע לרעה עליה, ד"ר רנגטל אומרת כי ניתן לקשר שימוש בערב במכשירים אלקטרוניים לשעות שינה מאוחרות, לזמן ארוך יותר שלוקח להירדם ולשינה קצרה יותר באופן כללי. "השינה מחייבת אותנו להירגע וקיים סיכון ששימוש בטלפון ובאלקטרוניקה אחרת לפני השינה יכול להיות מעורר ומזין את המוח בתוכן מרגש", היא מזהירה.

"קריאת מיילים מלחיצים בענייני עבודה או צריכת חדשות, עלולות להגביר מתח או חרדה ולהקשות על הירגעות בזמן השינה ויתכן שיהיה לכם קשה יותר "למצוא את עצמכם" אחריה. נורות המסך יכולות גם להגביר את תחושת הערנות בתנאים מסוימים ולעכב עוד את ההירדמות". בדוק, בדוק ובדוק.

מה יקרה למוח שלכם אם תתחילו להניח את הטלפון שלכם בצד לפני השינה?

ד"ר רנגטל מסבירה: "הייתי משערת שהנחת הטלפון שלכם בצד יכולה להגדיל את סיכוייכם להירדם", היא אומרת. "אתם עשויים למצוא את עצמכם הולכים לישון בזמן לעתים קרובות יותר ולחוות פחות מתח או תחושות חרדה, מכיוון שאתם מגבילים את הסחות הדעת. יתכן גם כי הימנעות מאור מסך בערב עלולה להשפיע לטובה על השעון הביולוגי שלכם".

אז קדימה, שעה לפני השינה, הניחו את המכשירים הניידים בצד ותרוויחו חיים איכותיים ובריאים יותר. מילה של מכורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר