סיפור למוצ"ש

מדוע ישב הבעש"ט עם ה'חברא קדישא' בפורים?

ישב הבעל שם טוב הקדוש בחג הפורים עם ה'חברא קדישא', והרבו לזמר ולשיר, ולדבר על מעלת השמחה. לפתע דפק הבעל שם טוב הקדוש על השולחן, ואמר, אתם מזייפים בשירה שלכם, בואו תראו איך שרים באמת // סיפור למוצאי שבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
פורים במירון. ארכיון (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

מדוע ביקש הבעש"ט הקדוש לשיר 'שושנת יעקב' - בבית המרזח?

יושב הבעל שם טוב הקדוש בחג הפורים עם ה'חברא קדישא', והרבו לזמר ולשיר, ולדבר על מעלת השמחה.

בחג הפורים, הבעל שם טוב הקדוש היה נוהג להדגיש מסר מאוד חשוב: השמחה בחג הפורים - מאוד חשובה, כי ממנה ניתן לשאוב שמחה - לכל השנה.

באחד מימי הפורים הגיע רבי מאיר עם בנו שאול לבעל שם טוב הקדוש, ואחד הנוכחים בחדר, סיפר לבעל שם טוב הקדוש, שלבן של רבי מאיר - שאול, יש קול מתוק במיוחד, והילד התבקש לעמוד ולשיר את ניגון 'שושנת יעקב'.

והילד שר, והנוכחים התפעלו מקולו המרגש והמיוחד, עד שאמרו, שלא שמימיהם לא שמעו קול כזה יפה.

למחרת, בשושן פורים רבי מאיר לקח את בנו להיפרד מהבעל שם טוב הקדוש, אבל, הבעל שם טוב הקדוש, ביקש מרבי מאיר, להשאיר את בנו עוד שבוע בעיירה, ואז, הוא ישיב אותו לביתו, והאב, כמובן שהסכים לדבר.

כעבור יומיים, הבעל שם טוב הקדוש ביקש משאול להצטרף אליו לנסיעה, והלך הבעל שם טוב הקדוש לזרז את אלכסיי לצאת לדרך.

בדרך אמר הבעל שם טוב הקדוש לאחד החסידים שהצטרף למסע, אני רואה אור באופק, אמור לאלכסיי לעצור ליד הבית הזה, והחסיד מאוד תמה על הדבר, שהרי זה, בית מרזח...

הבעל שם טוב הקדוש וחבורתו נכנסו לבית המרזח, ושמעו את השיכורים שרים, דפק הבעל שם טוב הקדוש על השולחן, ואמר, אתם מזייפים בשירה שלכם, בואו תראו איך שרים באמת.

והשיכורים - כעסו, איך הבעל שם טוב הקדוש, מעז לומר להם כך, ואז אמר הבעל שם טוב לשאול, בא תעמוד על השולחן ותשיר, ושאול עלה על השולחן, ועמד ושר: 'שושנת יעקב'...

והשיכורים הקשיבו לשירה והתרגשו מקולו המיוחד של שאול, שנשמע כשירת מלאך ממש...

לפני שהבעל שם טוב הקדוש עזב את בית המרזח, הוא ניגש לשלושת ילדיו של בעל בית המרזח ואמר להם, נכון שנהניתם מקולו של הילד? והם ענו 'מאוד'.

ענה להם הבעל שם טוב הקדוש, אני מאחל לכם, שתמיד תאהבו את הקול שלו. וכך, הבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו, עזבו את המקום כשכל הנוכחים היו תמהים על דבריו של הבעל שם טוב הקדוש, ובאותו הלילה כולם חזרו למז'יבו'ז.

כמה ימים לאחר מכן, החזיר הבעל שם טוב הקדוש את שאול לביתו, וכאשר שאול סיפור על הנסיעה הלילית, תמהו הנוכחים על הסיפור, אך הבינו שיש בסיפור זה כוונה נסתרת, שהרי לבעל שם טוב הקדוש יש רוח הקודש, ועוד יבוא היום, שיבינו מדוע הבעל שם טוב הקדוש לקח את שאול לשיר בבית המרזח...

עברו שנים, ושאול הפך לסוחר גדול, ובאחד מנסיעותיו שהיו סמוכות לחג הפורים, הוא רצה לחזור במהירות לביתו, כדי להגיע בזמן לקיים את חג הפורים, אבל, בדרך תפסו אותו שודדים, קשרו אותו לעץ והלכו לאכול את סעודתם, תוך כדי כך, שהם מודיעים לו, שזו שעתו האחרונה...

שאול הקשור לעץ התחיל לחשוב, בטח הבעל שם טוב הקדוש וה'חברא קדישא' סועדים עתה את סעודת הפורים, והתחיל לשקוע בזיכרונות על אותה סעודת הפורים, שהיה אצל הבעל שם טוב הקדוש, והרגיש געגועים עזים, ושכח את מצבו, ולפתע, התחיל לשיר 'שושנת יעקב'...

השודדים הקשיבו לשירתו, ופתאום נזכרו שהם שמעו כבר פעם בעבר את הקול המיוחד הזה, ובאו אליו ושחררו אותו.

שאול לא הבין מה קרה, והשודדים הסבירו לו, אנו הילדים של בעל בית המרזח ששרת בו לפני שנים רבות, כששרת, נזכרנו שהרבי שלך שאיחל לנו, שנאהב את הקול שלך גם בעתיד...

עכשיו הבין שאול, שהבעל שם טוב הקדוש ראה ברוח קודשו את מה שעומד להתרחש עימו, והקדים תרופה למכה, נס וישועה כמו במגילה.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

כיצד זוכים לניסים וישועות מהארת - קריאת המגילה?

חכמינו תיקנו לקרוא את המגילה – לדורות.

אומר הבעל שם טוב הקדוש: "הקורא את המגילה למפרע – לא יצא"!

נשאלת השאלה: איך יתכן, שאדם שומע את המגילה, ולא יצא ידי חובת קריאת המגילה?

אלא, אפשר לשמוע את קריאת המגילה - בשני אופנים:

# קריאת המגילה - כסיפור קדום: כמעשה שקרה פעם לפני אלפיים שנה, וזה נקרא, שהאדם קורא את המגילה - למפרע!

מי שקורא את המגילה כסיפור קדום, לא יצא ידי - חובת קריאת מגילה!

# קריאת המגילה, כסיפור שמתרחש ברגע זה - ממש: אתה יכול לשמוע את קריאת המגילה, ולהרגיש שאתה חי ממש את סיפור המגילה, כאילו הוא קורה איתך בפועל - עכשיו ממש!

# מדוע חכמינו תיקנו את קריאת המגילה לדורות? אם היה מדובר, בסיפור שקרה לפני שנים, מדוע חכמינו תיקנו את לקרוא את המגילה לדורות?

# מטרת קריאת המגילה - להוריד לעולם בזמן קריאת המגילה את שפע האור של ניסי המגילה, בכל דור ודור, ובכל שנה ושנה, ולכן, בזמן קריאת המגילה, צריך להרגיש כאילו סיפור המגילה, מתרחש עימך ברגע זה ממש! ולכן, אם קורא למפרע – לא יצא!

# האור שירד בזמן הנס, יורד ומאיר - בכל דור ודור: אור הישועות שירד בימי מרדכי ואסתר, יורד ומאיר בכל דור ודור בזמן קריאת המגילה, ולכן, קוראים את המגילה לדורות, אומר הבעל שם טוב הקדוש:

"אשר כל השמות והאורות הנרמזין בה - שוב יתגלו".

# אורות ניסי המגילה – יורדים עליך בעת קריאת המגילה: אורות הניסים שהיו בזמן המגילה יורדים ומאירים בכל דור ודור, ולכן, מי שקורא את המגילה 'למפרע', כ'מעשה שהיה':

הוא לא מבין, שיורד עליו אור הניסים והישועות – ברגע זה ממש!

כדי להושיעו בימים אלו, כמו הישועה שהיתה – בימי מרדכי ואסתר.

# לפני אמירת הברכות – תבקש להיות 'כלי' לאור שיורד: מכיון שבזמן קריאת המגילה יורד ומאיר אור גדול של ניסים וישועות, האדם צריך לפני קריאת המגילה לבקש:

להיות 'כלי' לאורות שירדו ויאירו - ברגעי קריאת המגילה.

ויבקש שיזכה להארה שהיתה למרדכי ואסתר, ויזכה שירד עליו ולעולם שפע של אור גאולה וישועות, כמו שהיה לאבותינו - בימים ההם בזמן הזה.

יהי רצון שכל עם ישראל, יזכה לראות את ניסי ה' - "ונהפוך הוא" וכל בכי ועצב יהפך לישועה ושמחה גדולה "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר", כן תהיה לנו, אמן!

לע"נ מרת אימי רחל בת ריינה מלכה ז"ל הריני כפרת משכבה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר