סיפור למוצ"ש

כשהאישה התחננה לבעל שם טוב הקדוש: "אנא, תעזור לי"

פעם אחת הגיעה אישה אחת לבית מדרשו של הבעל שם טוב הקדוש בזמן יציאת השבת, כאשר הבעל שם טוב הקדוש וחסידיו רק סיימו את תפילת ערבית, ועדיין לא עשו הבדלה - וזו הייתה בקשתה // סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: מענדי הכטמן, פלאש 90)

מה ניתן ללמוד מהסיפור?

פעם אחת, סיפר המגיד ממעזריטש לתלמידיו בסעודה שלישית, על אישה אחת שהגיעה לבית מדרשו של הבעל שם טוב הקדוש בזמן יציאת השבת, כאשר הבעל שם טוב הקדוש וחסידיו רק סיימו את תפילת ערבית, ועדיין לא עשו הבדלה.

אמרה האישה לבעל שם טוב הקדוש: "רבי, אתה מוכרח לעזור לי!" אני צריכה בדחיפות כסף להשיא את ביתי, ואין בידי מאומה.

הבעל שם טוב הקדוש שמע את דברי האישה, והורה לחסידיו להכניס את ידיהם לכיסם, ולתת לאישה את הכסף שימצא בכיסם.

כל החסידים הכניסו את ידיהם לכיסיהם, והוציאו את הכסף שהיה מצוי שם, והסכום הכסף הגיע בדיוק לסכום שהאישה היתה צריכה.

שאל המגיד את תלמידיו: 'מהו הלקח מהסיפור הזה'?

חסיד אחד אמר, שהסיפור מראה את כוחותיו הפלאיים של הבעל שם טוב הקדוש, למרות שהאירוע התרחש כמה דקות לאחר יציאת שבת, ולאף תלמיד לא היה כסף בכיס, הבעל שם טוב הקדוש עשה כאן נס.

ענה המגיד לחסיד, שיש הרבה סיפורים על הבעל שם טוב הקדוש מחולל ניסים.

התערב חסיד אחר שאמר, שהיה כאן נס כפול, לא זאת בלבד שהבעל שם טוב הקדוש גרם לכסף להופיע ב'אורח נס', אלא, שהיה זה גם הסכום המדוייק עד הקופיפה האחרונה שהאישה ביקשה.

אמר המגיד לחסיד שיש בסיפורי שהבעל שם טוב הקדוש, סיפורים שהבעל שם טוב הקדוש עשה ניסים כפולים ומכופלים.

אמר החסיד השלישי, ברור שהבעל שם טוב הקדוש מחולל ניסים נפלאים, אך הוא יכל לגרום לכך שהכסף יופיע בכיסו ולעשות בעצמו את המצווה, ובגלל אהבתו לתלמידיו, הוא רצה לחלוק עימם את המצוה, וגרם לכך שהכסף יופיע בכיסם.

אמר המגיד ממעזריטש לתלמידיו, אני סבור שהסיפור כלל אינו עוסק בבעל שם טוב הקדוש, אלא, בגדולת תלמידיו הקדושים, שעל אף שעתה הסתיימה השבת, ולאיש מהם לא היה כסף בכיסו, כשרבם ביקש שיכניסו את ידם לכיס ויוציאו כסף, כולם עשו כהוראת רבם באמונה שלמה, ובלי שום פקפוק.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

איך תדע מי אתה באמת? ומה הדרך לזכות ליום מוצלח?

הבעל שם טוב הקדוש מסביר שהמחשבה הראשונה שעוברת לאדם בראש, ברגע שהאדם פוקח בבוקר את עיניו, היא המחשבה שתלך איתו במהלך היום.

וממחשבה זו, האדם יכול לבחון ולדעת מי הוא באמת:

"ובמה נאות לאדם לבחון את רוחו ונפשו, אם דביקתו שלמה ונאמנה את אל רוחו, הסימן תיכף שניעור משנתו טרם כל, נופל בפנימיות מחשבתו מחשבות קדושות וטהורות מרוממות אלוהות, וצרכיותיו הגשמיים מתענוגי עולם הזה שכוח מלוח לבם, אזי ידע נאמנה שנפשו מטוהרה..."

המחשבה הראשונה משקפת מי אתה, ובה תלויי מעשי האדם במהלך היום, ולכן, הבעל שם טוב הקדוש ממליץ לאדם:

"אם עיני שכל לו לבבו יבין וישכיל, שהכל הולך אחרי מחשבתו הראשונה, ובה כלולים פרטי מחשבותיו, ומה שיתן עצות לנפשו להתעוררות אלוהות, ולהעלות איברי השכינה מכללות המדריגות שנותן דעתו, הכל תולה בזאת המחשבה הנקרא אור קדמאה...".

אומנם, היום נראה כפי המחשבה הראשונה, אך, חשוב לדעת שהמחשבה הראשונה מושפעת ממה שהאדם חושב ברגעים האחרונים בטרם נרדם, ויש דרך להשפיע על המחשבה הראשונה:

"ואיש משכיל משפיע לשם ומכניס הארה ושכל אל פרטי עובדותיו, ולמצוא מרגוע לנפשו בלוקחו משם רמיזא דחכמתא, וממילא מביא גאולה לאותה הבחינה..." (ליקוטים יקרים, סימן קע"ד, וצוואת הריב"ש דף ג' ע"ב).

החכם, עיניו בראשו ובליבו... וילמד איך להשפיע על מהלך יומו, והבן.

יהי רצון שהקב"ה ישמור את כל עם ישראל מכל צרה וצוקה, ויהיה שבוע טוב ומבורך לכל בית ישראל עם בשורות טובות, ורק "ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה" אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר