התיעודים שלא נשכח

דם והמון אש; חצי שנה לפלישת פוטין לאוקראינה, יומן מצולם

חצי שנה חלפה מאז החליט ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה - לפלוש עם צבאו לאוקראינה | חצי שנה של אש ודם, קרבות וקורבנות, עשרות אלפי קורבנות | ציקי ברנדוין עם יומן מצולם מהמלחמה הנמשכת (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין והמלחמה (צילום: שאטרסטוק, רשויות החירום באוקראינה, צבא רוסיה, צבא אוקראינה, משרד הביטחון האוקראיני)

כמה מילים נכתבו כאן ובכלי תקשורת אחרים בישראל וברחבי העולם כולו בחצי השנה האחרונה מאז החליט נשיא רוסיה פוטין לפלוש לשטחה של אוקראינה...

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

חצי שנה בה נהרגו עשרות אלפי בני אדם הן לרוסיה והן לאוקראינה, אלפים של חפים מפשע שמצאו את מותם דרך חיילים שהגיעו בפקודת פוטין לארץ לא להם.

לציון חצי שנה לפלישה - הבאנו כאן בכתבה את התיעודים הבולטים ממהלך המלחמה - אך חשוב לזכור כי תיעודים קשים ביותר היו בחצי השנה האחרונה שלא הגיעו לאתר - כי הם קשים מנשוא. כך למשל הטבח בבוצ'ה ואירפין, גופות שרופות מוטלות לצד הכביש ועוד ועוד...

ובכל זאת - יומן מצולם מחלק מהאירועים שליוו אותנו בחצי השנה האחרונה.

"זה רק אימון"

השבועות שלפני הפלישה היו מתוחים במיוחד, וברוסיה התעקשו שוב ושוב כי מדובר רק באימונים - כך ניתן לראות 'אימון' מי"ג באדר א' - 14.2.2022, עשרה ימים בלבד לפני שאוקראינה החלה לעלות בלהבות.

(צבא רוסיה)

והנה תיעוד נוסף מ'תרגיל', הפעם דווקא הפגזת טנקים.

(צבא רוסיה)

הלחץ באוקראינה מפני המלחמה הקרבה עוררה קרבות עזים באולפני החדשות באוקראינה - שהגיעו ממש לעימותים פיזיים עם חבר פרלמנט פרו-רוסי.

רוחות מלחמה

שלושה ימים בלבד לפני הפלישה, זמן קצר אחרי שאישר לנשיא צרפת עמנואל מקרון כי יסכים להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - הודיע פוטין כי מכיר בשטחי הבדלנים האוקראינים הפרו-רוסיים כשתי מדינות עצמאיות - דונייצק ולוהנסק ובכך רוסיה הפכה למדינה היחידה עד היום שמכירה בשטחים אלו כמדינות עצמאיות.

פוטין חותם על הכרת רוסיה בדונייצק ולוהנסק כמדינות עצמאיות (צילום: הקרמלין)

הדבר כמובן אפשר לפוטין כעבור כמה ימים לפלוש עם כלים רוסיים - מכיוון שהכיר השטחים כמדינה, הדבר אפשר לו משפטית להתחיל את הפלישה.

פוטין פולש

24 בפברואר לפנות בוקר. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכריז: פותחים ב'מבצע מיוחד' באוקראינה. מאז, העולם נמצא בסחרחרה.

אחד התיעודים המפורסמים ביותר הוא תיעוד ההיסטריה של תושבי בירת אוקראינה קייב שמיהרו להימלט מאזור הבירה - ומאז, רבים הספיקו לחזור אליה.

החודש הראשון

אחד התיעודים הראשונים שעשו רעש גדול היה מעיכת רכב של נהג אוקראיני על ידי נהג נגמ"ש רוסי אכזר. למרות האירוע הקשה, נהג הרכב ניצל.

אחד הרגעים הבולטים בחודש הראשון למלחמה באוקראינה היה הרגע בו נמל התעופה בז'וטמיר שבצפון אוקראינה הופגז על ידי הרוסים.

בכפר קטן בשם קוריוקובקה הסמוך לקייב ניתן לראות את הטנקים בדרך לבירה - מטרה שלבסוף רוסיה לא הצליחה להשיג.

אחת ההפגזות המוכרות ביותר היא ההפגזה על בניין הממשל בחרקיב - אחת הערים שספגה הכי הרבה אש מאז פלישת פוטין לאוקראינה.

בקרבות על העיר חרקיב הפך התיעוד הזה לאחד מהתיעודים הראשונים המעידים על ניצחון אוקראיני, בהם נראים חיילים רוסים נכנעים.

תיעוד מפורסם נוסף מגיע דווקא מבירת רוסיה מוסקבה בה נראים ילדים בני 7 בתא מעצר לאחר שהוריהם הגיעו למחות נגד המלחמה באוקראינה.

תיעוד נוסף מגיע מהעיר ז'פוריז'יה, שם נמצאת תחנת הכח הגרעינית הגדולה ביותר בכל אירופה - אותה רוסיה הספיקה בינתיים לכבוש ובימים אלו התעורר שוב חשש מפני אסון.

עוד תיעוד שזכה לתהודה רבה הוא תיעוד בו נראה פגז מביא למותם של שלושה אזרחים בעיר אירפין - עיר שנפלה לידי רוסיה בה בוצעו מעשי זוועה על ידי חיילי הצבא הרוסי.

אחד התיעודים הוויראלים ביותר באוקראינה הגיעו לאחר ששני זקנים אוקראינים החליטו לגרש בגופם חיילים רוסים.

רמזן קדירוב, מי שמשמש כמנהיג צ'צ'ניה ובן ברית של נשיא רוסיה פוטין, פרסם סרטון מתרברב בו טען כי הוא סמוך לקייב ועומד לכבוש אותה. זמן קצר לאחר פרסום הכתבה התברר - קדירוב לא היה אמיץ מספיק והסתפק בתיעוד מבוים מצ'צ'ניה.

תיעוד נוסף שהפך למוכר בישראל הוא נאומו של נשיא אוקראינה בפני חברי הכנסת - נאום שהביא לכעס רב נגד הנשיא האוקראיני.

במהלך הנאום התחנן זלנסקי לקבל את מערכת כיפת ברזל.

החודש השני

אחד התיעודים הראשונים שהגיעו מהחודש השני למלחמה באוקראינה הוא התיעוד של מחסן נפט גדול במערב אוקראינה שעלה בלהבות - דבר שלקח זמן רב לכבות.

(צילום: שירותי החירום באוקראינה)

ימים ספורים לאחר ההפגזה, הגיעה הנקמה, ולמרות הכחשות אוקראיניות, ברוסיה טענו: וקראינה הפגיזה לנו מחסן נפט בבלוגרוד.

החודש השני למלחמה מוכר בעיקר בשל הטבח הנורא בבוצ'ה ואירפין בהם נטבחו באכזריות תושבים מהעיר על ידי חיילים רוסים - שעינו והתעללות ברבים מהם.

הדס גרינברג, חדשות הערב כאן 11

במהלך החודש השני ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הרגיש בטוח מספיק להגיע לקייב למפגן תמיכה ולהפוך למנהיג הראשון המגיע לאוקראינה מאז פלש פוטין לשטחה.

אירוע נוסף שעשה רעש רב הוא הטבעת ספינת הענק 'מוסקבה'. ברוסיה ניסו להעלות את המורל בסרטון יחד עם החיילים שברחו מהספינה הטובעת.

החודש השלישי

אחד מהרגעים המשעשעים במבצע באוקראינה היה כשנשיא רוסיה פוטין הכריז, כי הצליחו ללכוד אדם שניסה לרצוח את אחד מהעיתונאים הבכירים ברוסיה, עיתונאי שמשמש כמו רבים ברוסיה - כשופר של הקרמלין.

בתיעוד שהתפרסם בתקשורת הרוסית, נראים שוטרים נכנסים לביתו של החשוד בניסיון הרצח כשהם כביכול 'מוצאים' שורה של מסמכים.

על פי התקשורת המקומית, במקום נמצא דגל של המפלגה הנאצית ועוד ספרים בעלי אידיאולוגיות נאציות וקיצוניות אחרות.

מנגד, מתנגדי פוטין טענו כי מדובר בתיעוד מפוברק. בין היתר, התברר כי מישהו הורה לחייל רוסי לכתוב הקדשה על ספר נאצי כאילו הוא מוקדש לחשוד.

ההקדשה המפוברקת בה נחתם "חתימה לא ברורה"

בהקדשה נכתב: "לטימוחה היקר, תודה על התמיכה שלך בשנים הכי קשות, תמיכה שאין דרך לאמוד אותה במחיר". בהמשך ההקדשה נכתב "תהרוג כדי לחיות, ותחיה כדי להרוג."

ברוסיה דיווחו כי מי שכתב את ההקדשה היה עם כתב לא ברור והחתימה לא ברורה בכדי לזהות מי כתב אותה. אלא שגולשים חדי עין גילו, כי בחתימה פשוט נחתמו המילים "חתימה לא ברורה", מה שכנראה מעיד על כך שמישהו קיבל פקודה לחתום בחתימה לא ברורה - והחליט פשוט לכתוב את המילים 'חתימה לא ברורה'.

דובר הפנטגון הקשוח קירבי לא יכל לעמוד מול המלחמה באוקראינה ודמע בעצמו המלך מסיבת עיתונאים ואמר: "קשה להסתכל על התמונות ולדמיין שכל מנהיג בוגר חושב היטב ורציני יעשה זאת."

בהמשך דבריו אמר כי הוא לא יכול להיכנס לפסיכולוגיה של פוטין, והוסיף ואמר כי הוא "חושב שכולנו יכולים לדבר על ההשחתה שלו (של פוטין צ"ב)".

(הפנטגון)

דוברת משרד החוץ הרוסית תקפה את דבריו של קירבי ואמר כי "רואים איך מזכיר העיתונות של הפנטגון מאבד את העשתונות".

בשעת בוקר מוקדמת הצליח צבא אוקראינה לחסל שתי סירות מסוג 'Raptor' של צבא רוסיה. כך על פי תיעוד שפרסם הרמטכ"ל של הכוחות המזוינים באוקראינה בזמנו.

תיעוד נוסף שזכור לרבים מאיתנו הגיע כאשר שגריר רוסיה בפולין הגיע לבית הקברות לנופלי מלחמת העולם השנייה בוורשה זכה לקבלת פנים לא מסבירת פנים משהו...

במהלך שידור בערוץ תעמולה רוסית ששודר אתמול, נראה שדרן רוסי מעביר שידור חי מאיזור מחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, בו התכוונו חיילים רוסיים לתקוף בהפתעה בסיס צבאי אוקראיני.

אלא שלהפתעת הרוסים, עוד לפני שהספיקו לתקוף את הבסיס, צבא אוקראינה שלח סיוע אווירי שהפגיז את הצוות והרס את פעילות האבטחה.

החודש הרביעי

התיעוד שעורר ספק - ערוך או אמיתי? בתיעוד נראה החייל שותה קפה להנאתו, כשלפתע שריקת כדור חתכה את האוויר, החייל התכופף והכדור עבר מעל הראש של החייל שניצל ברגע האחרון.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נשאל על ידי כתב אוקראיני שאלה שהביכה אותו והוא הגיב בחריפות.

הכתב שאל: "מה רוסיה כבר הספיקה למכור מכל התבואה האוקראינית שנגנבה חוץ מדגן?". לברוב ההמום שאל: "מה אמרת?"

העיתונאי האוקראיני שאל שוב: "מה רוסיה כבר הספיקה למכור מכל התבואה האוקראינית שנגנבה חוץ מדגן?".

לברוב, שכבר התרגז, השיב לעיתונאי הערוץ הציבורי האוקראיני ואמר לו כי "אתם כל הזמן עסוקים במה שאתם יכולים לגנוב מאיפה ואתם חושבים שכולם חושבים ככה".

על פי שמועות ברשת שגם דווחו ברשת הטלוויזיה השמרנית-אמריקנית 'פוקס ניוז', נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דרש מעובדי משרד החוץ הרוסי לאסוף את צרכיו בכל ביקור מחוץ לרוסיה.

לטענת המדווחים פוטין דרש דרישה כזו, מחשש כי גורמים שונים ינסו לקחת דגימות DNA שלו.

יצויין כי הדיווח לא אומת מעולם וזו לא הפעם הראשונה שדיווחים כאלו צפים ועולים. התומכים בטענה אומרים כי יש תיעוד של פוטין יוצא מתא השירותים יחד עם שישה מאבטחים - מה שכנראה מסמל את הפרנויה של פוטין ואת רצונו לפנות את צרכיו.

בהמשך החודש הרביעי למלחמה בגיעו מנהיגי גרמניה, איטליה וצרפת לקייב - זאת אחרי האשמות כי אינם נלחמים מספיק ברוסיה ומנסים ל'רקוד על כל החתונות'.

החודש החמישי

למרות הנסיגה הרוסית מאיזור קייב עוד בשבועת הראשונים למלחמה, רוסיה ממשיכה להפגיז כל העת את גם את איזור בירת אוקראינה.

בתיעוד ניתן לראות איך בניין מגורים וגן ילדים נהרסו כליל כתוצאה מההפגזה של משטר פוטין.

בקניון במזרח אוקראינה נלכדו לא פחות מ-1000 בני אדם לאחר שרוסיה החליטה להפגיז את הקניון על כל יושביו. למרות הנפגעים וההרוגים - ברוסיה טענו כי אוקראינה השתמשה במקום כבסיס צבאי.

החודש הנוכחי

בחודש האחרון אנחנו עדים לכך שהמלחמה רחוקה מלהסתיים, ונראה כי באוקראינה חוששים מהסכם הפסקת אש עם רוסיה בחשש שמוסקבה תנצל אותו להערכות לעוד גל מתקפות.

בחצי שנה של מלחמה עקובה מדם - אחת המדינות הגדולות ביותר באירופה הפכה לחרבה.

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר