כך תצמצמו פערים

איך עוזרים לילד להתארגן בזמן ולדחות סיפוקים? כל הטיפים השווים!

אין כמעט הורה שלא יסכים שחלק גדול מהאנרגיות שהוא מוציא עבור הילדים, קשורים ל"זמן". למשל לגרום לילד להבין בבוקר שבאמת אין זמן, ואם לא יזדרז ויתמקד, הוא עלול לאחר. לעזור לילד לעשות משימה עכשיו ולא אחר כך, כמו לסיים קודם שיעורי בית או עזרה קטנה שביקשנו מהילד. לחכות זמן מה עד שיקבל את מבוקשו, ולא "עכשיו ממש" כמו שהוא רוצה | תארו לכם שהילד היה מבין את מושג ה"זמן" כמו שאתם מבינים אותו, כמה חיכוכים היו נמנעים?! | במקרה של ילדים עם הפרעת קשב (ADHD) הפער גדול הרבה יותר. למה הדבר מתרחש ואיך מתמודדים איתו? ד"ר חיים דיין עם תשובות בדוקות (מגזין כיכר)

חיים דיין | כיכר השבת |
ילד ישן | אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

שני סוגי זמן

לכל אחד מאיתנו יש שתי תפיסות זמן - "שעונים" פנימיים לתפוס את רצף הקיום: שעון מרובע ושעון עגול.

>> למגזין המלא - כנסו

שעון מרובע – קשוב לקצב הזמן החיצוני, הריאלי, כפי שמקובל למדוד אותו באמצעים אובייקטיביים.

שעון עגול – קשוב לקצב הזמן הפנימי של האדם, כפי שהוא חווה אותו מבחינה רגשית סובייקטיבית.

לדוגמה, יעקב אבינו עבד ברחל שבע שנים (במונחי השעון המרובע), אבל שנים אלו היו בעיניו כימים אחדים (במונחי השעון העגול). (ראו מדרש לקח טוב, (שמות ב, כג, א) ומכתב מאליהו (ב, קנ).).

כולנו משתמשים בשני השעונים, ויודעים להתאים את השעון הנכון לסיטואציה. למשל, בזמן מנוחה משתמשים יותר בשעון העגול שמאפשר זרימה נינוחה ונעימה. ואולם, כאשר עומדת בפנינו משימה כלשהי, משתמשים יותר בשעון המרובע ממוקד המטרה. כך נמנעים מאיחורים, גרירת רגלים ומשיכת זמן מיותרת.

ילדים הם "עגולים" יותר, במיוחד ילדים עם הפרעת קשב. הם נוטים יותר להשתמש בשעון העגול שלהם מאשר בשעון המרובע. הם שקועים ברגע ההווה ולפעמים מתקשים לתפוס מושגים של עבר ועתיד, חלקם מתקשים בתיאום בין גודל המשימה למשך הזמן שעומד לרשותם, או שהם נלחצים מהשעון המרובע.

השלכות של שימוש יתר בשעון העגול

  • תסכול ממגבלות הזמן ורצון שההנאה תגיע מייד או שהרגע הטוב יימשך בלי סוף. תסכול כשההורים מצפים לעשות משימה בזמן מוגדר, למשל להתקלח או להתארגן לשינה/קימה. תחושה שהזמן עובר לאט או מהר מדי ביחס למציאות, למשל הרגשה שהשיעור "לא נגמר/ייגמר". היעדר פרספקטיבה לדברים וקושי לקחת בחשבון את העתיד - התנהגות כאילו אין מחר. רצון לקבל הכל עכשיו ומייד, מתוך תחושה פנימית שמה שלא יהיה עכשיו לא יהיה לעולם. הזנחת משימות שאינן כרוכות בהנאה מיידית וביצוען רק ברגע האחרון ("דחיינות"). אובדן תחושת זמן במהלך פעילות מעניינת וקושי להפסיק ולעשות מחויבויות אחרות. תגובה של מישהו מופתע או לא מוכן כלפי אירועים צפויים כמו חגים או מבחנים. קושי להעריך נכון את משך הזמן שלוקח לבצע משימות, פער בין תכנונים לביצועים.   לשים דברים היכן שיוצא, בלי לקחת בחשבון שכעבור זמן הילד יצטרך את החפץ ויחפש אותו.    תחושת לחץ כשיש משימה שמוגדרת בזמן, הקפדה רבה מידי על זמנים מתוך תחושת חוסר בטחון

פתרונות אפשריים

אמפתיה וכבוד לשעון העגול – כדי שהילד ירצה להיות קשוב לשעון המרובע שבו (ואין ילד שאין לו גם שעון מרובע), הוא צריך לחוש שיש הבנה, הכרה וכבוד גם לשעון העגול שלו. נזכור שהשעון המרובע אינו חזות הכל. לשם המחשה, במקומות שונים בימי קדם מושג הזמן נחווה כחלק מקצב העולם הטבעי, ופחות באופן מדויק ו"מרובע" מכפי שהוא נתפס בתרבות שלנו. למשל, כשהעות'מנים פרסו רשת רכבות ברחבי האימפריה, הם פיזרו שעוני ענק במרכזי הערים (כולל בארץ), כדי להטמיע את התחושה שזמן הוא דבר מדוד וקצוב – כדי שמערכת הרכבות תוכל לתפקד. רכבת הרי לא יכולה לצאת לדרכה "בין הערביים", היא זקוקה לשעה מוגדרת (תפיסת הזמן ביהדות היא נושא מעניין בפני עצמו). כמו התרבות האנושית, גם ילד מתחיל את חייו בתודעת שעון עגול והוא עובר תהליך של התבגרות כדי להטמיע את המרובע. יש ילדים שעושים זאת לאט יותר ויש כאלה שחווים קושי משמעותי להתחבר לשעון המרובע – ליהנות מיתרונותיו ולעמוד בדרישותיו. נזכור שבחוויית שעון עגול יש יתרונות רבים: היא מחברת את האדם לעצמו, מאפשרת לו רוגע, יצירתיות, זרימה. זמן מרובע דוחק בנו להעדיף את העשייה (Doing) על פני שהות במרחב הוויה (Being). הוא מעביר את הפוקוס מהחוויה של האדם לתוצר או לסביבה החיצונית שלו. לא פלא שקשה לוותר על השעון העגול.

העלאת מודעות למושג הזמן – לפעמים מושג הזמן המרובע לא מספיק ברור לילד, או שהוא ברור לו שכלית, אך לא רגשית. למשל, ילד שבחוויה שלו מה שלא קיים בטווח המיידי – לא קיים בכלל. כאשר ילד כזה נדרש לדחות סיפוק, הוא מרגיש שהוא צריך לוותר על אותו סיפוק לחלוטין. אחד הילדים שהשתתפו בתכנית "מצליחים" הבהיר את הנקודה כשסיפר לפי תומו ש"באמצע ההפסקה היה צלצול"... כאשר נעסוק בפתרונות המעשיים, נתווך לילד דרכם את הזמן המרובע (א) כגורם שקיים אצלם (ב) שיכול להיטיב עמם.  

תרגול מיומנויות זמן מרובע -

  • יצירת מערכת שבועית קבועה וצפויה. שגרה עוזרת לילדים לארגן את הזמן. פירוק המשימות לשלבים קטנים והגדרת זמן לביצוע כל שלב. שימוש בלוחות שנה, יומנים, שעוני עצר, פתקי תזכורת, או תזכורות שונות. תרגול אמדן כמה זמן ייקח לבצע משימה והשוואה לזמן בפועל, בעזרת טיימר או שעון חול. כשיש לכם משימה תוכלו לדבר בקול ליד הילד שילמד ממכם איך אתם מתכננים את הזמן.

לסיכום, ילדים נוטים להתחבר יותר ל"שעון העגול" שלהם, בעוד ההורה מטבע הדברים מתמקד מול הילד ב"שעון המרובע". פער זה יוצר תסכול אצל שני הצדדים והתפקוד של הילד לא מתקדם. ניתן לסייע לילד באמצעות שלושה צעדים:

⏰הבעת אמפתיה ל"שעון העגול" והכרה ביתרונותיו.

⏰חיזוק המודעות לשני השעונים שאצל הילד.

⏰תרגול וחיזוק מיומנויות ניהול זמן באופן מעשי.

  • לתגובות haymdayan@gmail.com
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית