לימוד לחיים

"ילקוט חדש!": הילד צעק בחנות - איך האמא התמודדה בחכמה?

הילד שלכם צעק בחנות על ילקוט נוצץ, העיניים דומעות והלב שלכם מתכווץ? לפני שאתם מגלגלים עגלה מלאה בפריטים נוצצים - יש דרך חכמה, משעשעת ומלמדת לחסוך כסף ולהרגיל את הילדים להסתפקות במועט (הורות)

הילדים עומדים מול המדף פעורי עיניים משוכנעים שהילקוט הנוצץ יהפוך את בית הספר למושלם (צילום: שאטרסטוק)

החופש עוד לא נגמר, אבל החנויות מלאות כבר במדפים עמוסים בילקוטים מנצנצים, עפרונות עם נצנצים, מחברות עם הלו קיטי בגרסת זהב נוצצת - והילדים? עומדים מול המדף פעורי עיניים, משוכנעים שאם רק יהיה להם את הקלמר הזה שמתחלף בצבעים בלחיצת כפתור - החיים בבית הספר יהיו מושלמים

ואז מגיע הרגע. אתם מנסים להסביר בעדינות: “מתוקי, לא צריך את כל זה. יש לנו בבית עפרונות מצוינים, וקלמר שעדיין במצב טוב”. אבל הילד כבר עם דמעות בעיניים, בטוח שכל החברים יבואו עם הילקוט החדש והוא יישאר "היחיד שאין לו". והנה הדילמה הקלאסית של תחילת שנה: איך לחסוך בציוד בלי להרגיש שהילד מקופח? ואיך ללמד אותו הסתפקות במועט מבלי לכבות את ההתלהבות?

הצרכים מול הרצונות - שיעור אמיתי בחינוך

כשילד מבקש ילקוט של דמות מצוירת, הוא לא באמת צריך אותו. הוא צריך להרגיש שייך, "כמו כולם". כאן נכנסת הזדמנות חינוכית: להסביר בעדינות את ההבדל בין מה שנחוץ כדי ללמוד לבין מה שעושה לנו כיף רגעי.

אפשר לשתף אותו במשפטים כמו:

“תראה, הילקוט הישן שלך מחזיק מצוין - וזה חוסך לנו כסף שנוכל להשקיע בדברים אחרים שאתה אוהב.”

“מה שחשוב זה לא איך המחברת נראית, אלא מה תכתוב בה. מי שיכתוב טוב - כולם יראו את זה.”

כך הילד לומד שהערך שלו לא נמדד בצבעי הנצנצים אלא במה שהוא עצמו מביא לבית הספר.

דמעות מול המדף - מה עושים ברגע האמת?

הילד עומד מולך בחנות, והדמעות כבר מתחילות לזלוג. זה רגע טעון, אבל גם הזדמנות. במקום להגיד “לא, נקודה!”, אפשר להציע לו בחירה מוגבלת:

“אנחנו קונים היום רק פריט אחד מיוחד. תבחר - ילקוט חדש או קלמר מנצנץ”

בצורה הזו הילד גם מתרגש מהבחירה וגם לומד שצריך להציב גבולות ולחשוב מה באמת חשוב לו.

שימוש חוזר - לא כקמצנות אלא כערך

ילד שמבין שהילקוט משנה שנשאר במצב מצוין “שווה זהב”, לומד שיעור חשוב: לשמור על מה שיש. זה לא חיסכון של שקלים בלבד, אלא חינוך לערכים - אחריות, שמירה על רכוש והבנה שלא זורקים רק כי בא לנו חדש.

אפשר אפילו להפוך את זה למשחק: לתת לילד לקשט עט משנה שעברה במדבקות חדשות או בציור אישי. כך זה ירגיש “חדש” אך בלי להיכנע לתרבות הצריכה.

מה אנחנו כהורים לומדים תוך כדי?

הילדים הם מראה. כשהם מתעקשים על הילקוט היקר, הם בעצם משקפים את החברה שסובבת אותם - תרבות שפע ומיתוג. אבל אנחנו יכולים להראות דוגמה אחרת: לדבר על חיסכון, להראות מה אפשר לעשות בכסף שנשמר, ואפילו לשתף אותם בהחלטות: "בזכות שלא קנינו ילקוט יקר, נוכל לצאת לטיול משפחתי".

בסוף, לא הילקוט עם הנצנצים הוא זה שיעשה את הילד תלמיד טוב - אלא ההורה שידע לעצור מול המדף, לנשום עמוק, וללמד שיעור קטן בצניעות וחכמה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

עוד בילדים:

ש

הבאנו שלוש עליכם

יהודית הלפרן|מקודם

שישי בגרסת הקיץ

||
1

יצירות שילדים אוהבים

|