חלומות שווא ידברו?

סובלים מסיוטים וחלומות רעים? לא קרה כלום

הרגע הכי טוב ביום הוא, כמובן, זה שבו אתם עולים על יצועכם. אממה, לפעמים החלום מתנפץ ואתם קמים באמצע הלילה מבועתים ומזיעים. ובכן, שימו לב: סיוטים שכאלו עשויים להועיל לכם (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אין דבר טוב יותר מאשר להיסחף לארץ החלומות בסופו של יום ארוך... אלא אם כן, נגיד, היא שורצת חיות טרף ואתם מתעוררים מבועתים ומכוסים בזיעה קרה. כן, אנחנו מדברים על סיוטים - אירועים שכיחים למדי שיכולים להיות מטרידים מאוד. ואכן, הדבר היחיד שמבדיל בין סיוטים לסוגים אחרים של חלומות הוא שהם ממש לא נעימים לסובל מהם. אבל יש לנו חדשות טובות: הם עשויים להועיל לכם ולא רק לשבש את שנת היופי שלכם.

לדברי ג'סי ליון, יועץ טראומה מוסמך ומדען חלומות ראשי ב"דרימאפ" (חברת טכנולוגיה לבריאות הנפש המסייעת לאנשים להתחבר לכוחם של חלומות, להתגבר על חרדה ולמצוא חופש ושקט נפשי), סיוטים הם ביטוי לכאב רגשי - טראומה או מתח שלא הייתה למוח הזדמנות לעבד כראוי. באופן כללי, חוקרים נוטים להסכים שסיוטים מתרחשים כתוצאה משילוב של זיכרון ותהליכים של ויסות מצב הרוח במוח - אבל דברים כמו חום, גמילה מאלכוהול ותרופות מסוימות הם בין הגורמים שיכולים לתרום לתדירותם ולעוצמתם.

עם זאת, החוויה הסובייקטיבית של האדם היא שקובעת אם חלום הוא חיובי או שלילי. (כדוגמה, ליון מביא את העלייה שחלה במספר האנשים שחוו סיוטים של חורבן העולם במהלך הקורונה ואולי חשוב מכך, את העובדה שחלק מהאנשים דיווחו שהם פשוט נהנו מהם.) בסופו של דבר, הוא מסביר, "חלומות מכל סוג הם רק תמונות במוח; האופן שבו אדם מקיים אינטראקציה עם התמונות האלה (כלומר, מפוחד, נרגש) הוא זה שמצביע על איך הוא מעבד אירועים מחייו כשהוא ער. זה הקשר לבריאות הנפש".

תכלס, מה כל זה אומר? ליון מציין כי קיים ויכוח בין החוקרים: האם סיוטים הם פונקציה של הסתגלות רגשית, או שהם פשוט מייצגים התמוטטות ביכולת העיבוד של המוח? בכל מקרה, כאמור, אין ספק שמתח רגשי וטראומה יכולים לעורר סיוטים וזו הסיבה שליון הוא אחד מני רבים בתחום שרואה בסיוטים כלי אבחון חשוב. (שימו לב: סיוטים שפוקדים אתכם לפחות פעם בשבוע נחשבים למשמעותיים מבחינה קלינית.)

אחרי הכל, כשאתם חולמים, המוח שלכם יוצר רשתות עצביות חדשות ומעמיק את אלו שכבר קיימות, על מנת לסייע בארגון הזיכרון ובעיבוד הרגשי, שמתורגם לצמיחה וריפוי; עם זאת, כשזה מגיע לסיוטים, ליון משווה את התרגיל לצורה של אימון.

"אדם יכול להתאמן על ריצות במשך שעות כל יום, אבל הוא לא תמיד ישתפר בהן באופן טבעי. יש אנשים שיתקדמו בצורה ניכרת עם תרגול עצמאי, בעוד שאחרים זקוקים למאמן טוב כדי להגיע לשם". באותו אופן, סיוטים חוזרים או תכופים הם מסרים מהאני הרגשי שלכם שעשויים להצביע על כך שהמוח מנסה לעשות עבודה טובה, אבל נתקע ומסובב את גלגליו במקום זאת.

כפי שאולי ניחשתם, זה המקום שבו מאמן רגשי מכל סוג נכנס לסיפור. ליון מאשר: "יש מחקר טוב שמראה שכאשר אתם משתמשים בחלומות ומחברים אותם עם חיי הערות שלכם בטיפול, הם מחוללים שינוי חיובי בבריאות הנפשית שלכם" והוסיף כי "ברגע שאנו לומדים לא לפחד מהנפש שלנו, הריפוי אינו רחוק מאיתנו".

בשורה התחתונה: סיוטים תכופים הם סימפטום, שבדומה לכל ביטוי פיזי של כאב, מצדיק את תשומת הלב שלכם. אז אם אתם סובלים מחלומות מטרידים, אולי כדאי לכם לראות אותם לא ככאלו, אלא כהזדמנות לצמוח ולהגיע לריפוי רגשי - בתנאי שתשקיעו קצת עבודה בשעות היום עם איש מקצוע.

בברכת לילה באמת טוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר