תקנה חדשה ומהפכנית בישראל

המצלמות החדשות שישנו את כללי המשחק בתחבורה העירונית

משרד התחבורה נערך להשקת רשת מצלמות מתקדמת שתזהה כלי רכב מזהמים ותחסום את גישתם לאזורי "אוויר נקי" בערים | התקנות החדשות ייתנו בידי הרשויות המקומיות גמישות חסרת תקדים בהגבלת התנועה, מבסיס תקינת יורו ועד מגבלות של סוגי רכב, ויביאו לשינוי דרמטי במפת הניידות העירונית | אבל איך יעבדו המצלמות? אילו דגמים יידרשו להישאר בחוץ? ומה זה אומר על פרטיות הנהגים? (רכב)

עולות שלב. מצלמת תנועה (צילום: Nati Shohat/Flash 90)

בעלי רכבים מזהמים צריכים לשים לב: משרד התחבורה מפרסם טיוטת תקנות חדשה ומתקדמת, וסולל בכך דרך להצבת מצלמות זיהוי לוחית רישוי (LPR) שיסרקו אוטומטית את כל הרכבים הנכנסים למרכזי הערים. המצלמות הללו יאתרו כלי רכב הנחשבים כמזהמים - ובהמשך בעליהם צפויים לקבל קנסות.

מדובר בהיערכות ליישום "אזורי אוויר נקי" בדומה ללונדון, פריז וניו יורק, כאשר כל עיר בישראל תקבל כלים גמישים להגדיר בעצמה אילו רכבים יוכלו להיכנס ואילו ייחסמו, בין אם אלו משאיות ישנות, רכבי דיזל שאינם עומדים בתקן או אפילו כל רכב שלא עומד בתקן יורו 3 (לפני שנת 2000), כך על פי פרסום של תומר הדר בכלכליסט.

טכנולוגיית ה-LPR משנה את כללי המשחק - בלחיצת כפתור יוכלו העיריות לשלוט לאילו רכבים מותר להיכנס לאזורי פליטות מופחתות, ולבחור לפי קריטריונים אקולוגיים מחמירים. כבר כיום חיפה וירושלים לא מאפשרות רשמית כניסת רכבי דיזל ישנים בלי מסנן חלקיקים, אך התקנה החדשה תרחיב את הסמכויות דרמטית.

עיריות יוכלו, למשל, לדרוש שכלי רכב שקדמו לתקן יורו 3 לא יורשו להיכנס, או לאפשר רק לרכבים היברידיים וחשמליים. הנתונים מתל אביב ממחישים את העתיד: מתוך 251,302 כלי רכב בעיר ב-2023, רק 531 הוגדרו כמזהמים מובהקים, 66,156 כרגילים, 150,189 כמופחתי זיהום (היברידיים) ו-7,109 "נקיים" (חשמליים).

ניתן להעריך כי התקנות ייכנסו לתוקף כבר בשנה הבאה, לאחר שהטיוטה קיבלה תוקף פרסום. המצלמות יוצבו בכניסות העיר וייזהו כל רכב נכנס - מי שייכנס לאזורי האוויר הנקי בלי עמידה בתקן ייקנס אוטומטית (הסכום ייקבע בהמשך). לצד האכיפה הטכנולוגית, יעוגנו מגבלות פרטיות: מידע עודף יימחק, הגישה למצולמים תוגבל, וכל אזור מצולם יסומן בשילוט ברור ויפורסם ברשת.

ועדיין, רבות נותר פתוח: אילו ערים יקבעו ראשונות מגבלות חדשות? באילו שעות ייאכף האיסור? ומה תהיה השפעת הצעד על הרגלי הנהיגה והתחבורה בערי ישראל? דבר אחד כבר ברור - "אזורי אוויר נקי" בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד ממפת החיים העירונית, כששמירה על הסביבה, פרטיות ותנועה חופשית יידרשו לאזן ביניהן מחדש.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (78%)

לא (22%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

17
‏למה לא עוד קצת כסף לעשות מהצד לא מספיק הדוחות הרגילים שלהם
משה
העירייה תרוויח פעמיים, קנסות ואוויר נקי
פראבדה
16
מה אתם משווים את ניו יורק הענקית ופריז הענקית לערים קטנות כמו חיפה? כל ישראל = עיר אחת באירופה או ארה"ב. להעתיק ממדינות ענקיות "שלא להכניס מכונית מזהמת" אויויויו כאילו מדינת ישראל הקטנטנה היא זו שבגללה כל העולם מזוהם. נו .....באמת. אחרי 77 שנות קיומה של מדינת ישראל, מצופה שתתבגרו! גם אם לא נשמור על
די לקפוץ כמו חמור
טעית פעמיים, צפיפות האוכלוסייה בניו יורק הרבה גדולה מחיפה ותל אביב ומספר תושבי ניו יורק נוגע ב 9 מיליון
פראבדה
15
עוד הכנסה לרשויות המקומיות
עובד
14
יש כבר מצלמות שמזהות שימוש בטלפון ושולחות דו"חות לנהגים הביתה.
דוד
13
אז תראו... מוכרים מטרה שהציבור יכול לעכל - אבל בפועל, זה מעקב המוני אחרי כל הציבור. בקיצור, מעכשיו לא רק ממשלת ישראל תדע לאן הלכת ומה עשית, עכשיו גם העירייה שלך. 1984 הייתה מזמן. תראו כמה התקדמנו!
אלי
חותם עם כל מילה.. מעקב המוני, תוצרת סין הקומוניסטית בכסות "אזורים נקיים". זו רק ההתחלה. בהמשך יורכבו על המצלמות הללו אמצעים נוספים אשר יגבילו את חירותנו עוד יותר.
אלי צודק
12
בזבוז כספי מסים יותר טוב שהיו קונים מצלמות שאוכפות עקיפת פס רצוף או אי מתן זכות קדימה להולכי רגל
שאפיק
11
שוב יריקה בפרצוף של האזרח , רכבי דיזל מזהמים הם מיעוט במדינה, לרוב לשכבות המוחלשות, קופה על חשבונם. אבל לממשלה יש רשיון להרוס את הטבע אז הכל בסדר. אנחנו משלמים פעמיים. ים המלח הושחט, מעיינות טבעיים נסגרו בטענה של "שיפוץ", הרי הטבע צריך שיפוץ... ואז לוקחים תשלום על השיפוץ. עולם עקום ומסריח.
רז
10
הן תעבודנה כמו שאר הפרוייקטים שהגתה מירי במוחה הקודח... רכבת לאילת, רכבת לקרית שמונה, זרימת התחבורה בכבישים.... תירגעו, לפחות לא בימינו, ושהנינים ידאגו לעצמם!!
אל דאגה
9
צריך מצלמה כזו דחוף לכנסת ישראל שתזהה מושחטים...כל הממשלה,חברי הכנסת, עוזרים ולוביסטים כולם יחטפו דוחות
יא
8
חוצפא שאין כדוגמתה תאפשרו הסבת מנוע לחשמל ואז תוכלו להגביל כך זאת חוצפא
אלכסנדר
7
שינסו קודם - להעביר הרמזורים מגל אדום לגל ירוק. יחסוך זיהום. - שיסדרו כניסה לנתב'ג מתל אביב. יחסוך עשרה קמ לכל כניסה
ש ג
6
בזבוז כספי מיסים מובהק שמעיד על שחיטות , במקום לבנות הפרדה בכבישים מסוכנים שמסכנים חיים יותר חשוב פי מליארד , פשוט מטומטמים
נעמה צדק
5
נמאס כבר משליטה הממסדית הזאת !!
אחד שנמאס לו
4
הרעיון טוב, אבל המטרה הסופית זה עוד הכנסה לעיריות (מעבר לסכומים העצומים על המצלמות והתשתית שיועבר כיסים של החברה שמספקת את הציוד).
פאול
3
""דואגים" כביכול לזיהום האויר ??? מה עם הריסוסים בימים ובלילות מימים ימימה ובשדות , הורסים הגידולים השמים והאויר באין מפריע. יש פה ראש ?
שבת וי נפש
2
השבתת כל רכבי אספנות !!!!!!!!
זייד
1
אז עכשיו נהגים צריכים לבזבז עוד זמן בשביל להבין באיזה תקן הרכב יד 4 שלהם עומד ובאיזה לא
אה יופי

אולי גם יעניין אותך:

עוד במשטרה ומשפט: