פסק הלכה מפתיע

מותר להלשין על בעל חנות שמסרב לקבל בקבוקים ריקים • הפסק של הגר"י זילברשטיין

רבים הם שנתקלים בבתי עסק - שמסרבים לקחת את הבקבוקים למחזור ולשלם את דמי הפיקדון, למרות החוק הברור שמחייב אותם לעשות זאת | הגאון רבי יצחק זילברשטיין נשאל האם מותר להלשין על בעל עסק שמסרב לקבל את הבקבוקים? • הפסק המלא (בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
בקבוקים למחזור; אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לפני שנה בדיוק, נכנס לתוקפו חוק הפיקדון המעודכן, הקובע הטלת דמי פיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים - מ-1.5 ליטר ועד 5 ליטרים. החוק החדש קבע כי ניתן להחזיר את הבקבוקים החייבים בפיקדון - בכל בית עסק שמוכר את אותם בקבוקים, והצרכן זכאי לקבל את דמי הפיקדון מבעל העסק כפי הערך הנקוב על הבקבוק.

אלא, שהמענה מצד בתי העסק, לא ממש זרם - ותלונות רבות החלו להתקבל על בעלי עסק שמסרבים לקבל בקבוקים, בעיקר לאחר שהם נתקעים איתם במחסנים - עד שבאים לפנותם למחזור.

אל שולחנו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן וחבר מועצת גדולי התורה, הונחה שאלה בנושא, והרב יצא בפסק הלכה מפתיע.

וזו לשון השאלה, כפי שהופיעה בקובץ "ווי העמודים": "לכבוד הרה"ג רבי יצחק זילברשטיין שליט"א. כהיום כל אחד שקונה בקבוק שתיה בחנות, משלם תוספת של שלושים אגו' על הבקבוק, וזה נקרא פקדון, כי בעל החנות צריך להחזירו לו, כאשר מחזיר את הבקבוק הריק.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

"על פי החוק, בעל החנות חייב לקבל בחזרה את הבקבוקים הריקים ללא הגבלת זמן, עד חמישים בקבוקים מכל לקוח ביום אחד, ואם אינו רוצה לקבלם, אם הלוקח יתלונן נגדו, הוא ישלם קנס של 1,800 שקל ללוקח.

"אני אספתי כמה עשרות בקבוקים ריקים במשך הזמן, והגעתי לחנות כדי לקבל את דמי הפקדון, פניתי כמה פעמים לבעל החנות, וכל פעם הם סירבו לקבל את הבקבוקים. פעם אחת אמרו לי שהם מקבלים רק בין 5 ל-7 בערב, ואז כשהגעתי בשעה 6:00 אמרו לי שהיום לא מקבלים, ניסיתי עוד כמה פעמים בימים אחרים, וכל פעם היו להם תירוצים.

"נשאלת השאלה, האם יש צד להתיר לתבוע את הצרכניה, שאינם רוצים לקבל את הבקבוקים?".

חבר המועצת הגר"י זילברשטיין השיב לשואל כי "בעל החנות אינו נוהג כשורה, כי קיבל דמי פקדון על הבקבוקים, ונמצא שיש בידו כספי הלקוחות שלקח בפקדון, ואינו רוצה להשיבם להם, ואף שבאמת הפקדון לא נשאר אצלו אלא הוא רק הצינור, והכסף הולך לחברה הממונה על כך, שמכריחים אותו לגבות את הכסף ולהעבירם להם.

"מכל מקום סוף כל סוף הוא קיבל את הכסף, ומבחינת הלקוחות הכסף הגיע אליו. ואף שזה טירחה גדולה בעבורו, להחזיק בחנות מקום איכסון לבקבוקים ריקים, שאין לו שום רווח מכך, בכל זאת אי אפשר להחזיק חנות רק בשביל רווחים, כמו שכל אדם שנהנה בעולם הזה, יודע שיש חובות שהוא חייב לעשות, גם בלי רווחים".

הרב זילברשטיין מוסיף כי "כך גם בענייננו, כיון שבחר להתפרנס מחנות, וקיבל על כך אישור מהשלטונות, אינו יכול לעשות רק מה שטוב לו, אלא צריך לעמוד גם בחיובים שאין לו מכך רווחים.

"ולכן יש להזמין את בעל החנות לבי"ד ולהתרות בו שאם יעמוד בסירובו לקבל את הבקבוקים, ילכו להתלונן עליו, ואם עדיין יעמוד בסירובו, מותר להתלונן נגדו ולקבל את הקנס, כי הקנס הזה הוא תועלת הלקוחות, כדי שהלקוחות יקבלו את השירות המגיע להם, ובעל החנות לא יעשה רק מה שלבו חפץ, אלא יעמוד גם בהתחייבויותיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר