היסטוריה ואקטואליה

האם החפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון כאתחלתא דגאולה?

פרופ' מרדכי ברויאר כתב על תחלופת המכתבים בין החפץ חיים לגר"ש שקופ כי החפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון והתנועה הציונית כאתחלתא דגאולה; האמנם?! (היסטוריה)

החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ד': ביום חמישי חשפנו את מכתבו של החפץ חיים לראש ישיבת גרודנא הגאון האדיר רבי שמעון שקופ, בבקשה שיתחילו ללמוד סדר קדשים בישיבתו, כיון שהלימוד הוא כהקרבת קורבנות בפועל ממש.

הגר"ש שקופ מצידו סירב לכך, כיון שסבר שלר"מים שלו יש כבר חידושים בסדר נשים נזיקין, משנים קודמות, ויהיה קשה להם להתחיל ללמוד ולחדש בסדר קדשים.

פרופ' מרדכי ברויאר בנו של הרב ד"ר יצחק ברויאר ממייסדי 'אגודת ישראל', בספרו 'אוהלי תורה' שעוסקת באלף שנות ישיבה, כתב בין היתר על תחלופת המכתבים בין החפץ חיים לגר"ש שקופ בעניין לימדו סדר קדשים בישיבת גרודנא, וכך דבריו: (ההדגשות שלי).

"עם עליית חובבי ציון והתנועה הציונית, שעוררו הדיהן, תקוות וציפיות כמעט בכל בית יהודי ברוסיה, שהרי הייתה אז צרה גדולה ליהודים שתחת ממשלת הצאר הרוסי. החפץ חיים ראה בהתרחשות זו אתחלתא דגאולה, וכדרכו פנה אל המשמעותיה ההלכתיות. הוא הקדיש שנים רבות של לימוד מסכתות של סדר קדשים, והוציא לאור סדר קיצורי הלכות כדרף הרי"ף בשם 'ליקוטי הלכות', וכן קובצי פירושים אחרים. יתר על כן, הוא ניהל תעמולה למען החדרת לימוד קודשים אל חוגי הלומדים, ובשנת תרס"ה (1905) פתח בישיבתו ראדין מחלקה מיוחדת 'כולל קדשים' לאברכים שהתמקדו בלימוד סדר קדשים".

בהמשך דבריו כתב פרופ' ברויאר על מכתבו של החפץ חיים לגר"ש שקופ בהצעה שיתחיל ללמוד סדר קודשים בישיבת גרודנא כפי שהרחבנו בפרק הקודם.

ברם, ברויאר לענ"ד לא דייק בחלק מדבריו. לגבי טענתו שהחפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון והתנועה הציונית כאתחלתא דגאולה, ברור שהדברים אינם מדויקים.

יתכן שהחפץ חיים ראה בתנועת 'חובבי ציון' שקדמה ל'תנועה הציונית', כ"אתחלתא דגאולה", (מן המפורסמות שרבים מגאוני ליטא, פולין ורוסיה תמכו בה), וכפי שלימים חתם הגרי"ח זוננפלד על כרוז בו נכתב על "אתחלתא דגאולה" לאחר ביקורו במושבות החקלאיות הגליליות בשנת תרע"ד[1], אולם ברור שה'תנועה הציונית' החילונית לא גרמה לחפץ חיים לסבור שימיו הם בגדר "אתחלתא דגאולה", ולא מחמתם הוא ניסה להשפיע על הגר"ש שקופ שילמד קדשים בישיבתו גרודנא.

הסיבה העיקרית אותה כתב החפץ חיים לרצונו שבני הישיבות ילמדו את סדר קדשים היא כפי שכתב במכתבו לגר"ש שקופ שהובא בספר "מכתבים ומאמרים" ממרן רבינו בעל החפץ חיים זצ"ל חלק ב שנאסף ונערך על ידי רבי צבי הירש בנו של רבי מנחם מענדל יוסף נכד החפץ חיים, הוא: "שמפאת שהחיצונים והכופרים הטילו קרירות נוראה בעם ישראל, באמונת ה' ובתורתו, והם בטלו מישראל את לימוד התשב"ר וגזרו על המלמדים לבל ילמדו את הילדים את תורת ישראל, ורצונם שילמדו בבתי ספר שלהם", ואם דבר זה יתממש, סבור החפץ חיים: "הילדים יהיו כופרים גמורים שהרי בבתי ספר שלהם, לומדים מינות וכפירה", ולכן כותב החפץ חיים: "דברתי עם כמה גדולי ישראל והסכימו שכדי להחליש את כל הטומאה של המינות והכפירה, אין עיצה כי אם על ידי לימוד התורה... כשנלמוד בספר קדשים ונתעסק תמיד בעניני עבודת המקדש והקרבת הקרבנות וכו'".

כך למעשה אפילו המשפט "אתחלתא דגאולה", לא הופיעו בכתבי החפץ חיים, וכאמור מסתבר שהתכוון על תחילת קיבוץ גלויות, שהוא מושג שונה לחלוטין מ"אתחלתא דגאולה", ומדובר על תנועת 'חיבת ציון' בלבד שגדולי ישראל רבים תמכו בה לפחות בשנים הראשונות.

[1] וכך דבריו: "אחד מהחזיונות מרהיבי הלב שבדורנו הוא וודאי חזון הארצי-שראלי ההולך ומתקדם בכל ערכיו בשנותיו האחרונות. שלומי אמוני ישראל וודאי שצריכים לשמוח על החזון הנהדר הזה, שבו אנו רואים אתחלתא דגאולה. וכשאנו מביטים על המשובות הפורחות, על ההרים המתרחבות, על הפרוורים ההולכים ומשתכללים בא"י, ואנו קוראים את דברי הנביא "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה בְּיוֹם טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֹנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת, וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר:" (יחזקאל ל"ו –ל"ג-ד) ואמרו הארץ הלזו הנשמה היתה כגן עדן והערים החרבות והנשמות בצורות ישבו, הרינו אז כחולמים". כמו כן התבטא הגרי"ח זוננפלד לאחר פרעות תרפ"ט שנעזבה העיר חברון מיהודים, והגרי"ח זוננפלד סבר שחזרה של יהודים לעיר האבות, היא אולי "אתחלתא דגאולה" (ראה ספר 'כולו לב')

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (17%)

לא (83%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

15
עד שלא קוראים את ספר אורות לרב קוק ובפרט ישראל ותחייתו אי אפשר להבין דבר מתהליך הגאולה. ועוד "אם הבנים שמחה" מביא ראיות ברורות לכן שזוהי התחלת הגאולה, מה גם שהדברים ברורים כשמש בדברי חז"ל המצויינים שם. "תנועה חילונית" היא תנועה שבחר בה הקב"ה ליישב את ארץ הקודש ולהלחם למענה.
הרב קוק
תמהני שהעלו את תגובתך, זה דברי כפירה גמורים! כנראה שאתה בדת אחרת! הקב"ה בחר בתנועה החילונית לגאול את בניו, אז בשביל מה סבלנו 2000 שנה? עיינתי באם הבנים לא שמחה הכל סילופים, ואני יכול להוכיח! כגון כתוב לא זכו יבוא המשיח עני על החמור והוא מסלף שלא זכו יהיה גאולה ללא משיח רח"ל,
כפירה בעקבתא דמשיחא
אל תרתח, הרי הקב"ה בחר גם בגוי כדי לסייע לגאולת שבי ציון בימי עזרא הסופר.כוונתי לכורש מלך פרס. ואם היינו זוכים היינו נגאלים בימי עזרא
משה
מה כפירה גמורה? זה ש*אתה* לא מבין למה סבלנו אלפיים שנה הופך *אותו* לדובר כפירה? זה בסך הכל הופך אותך לאחד שלא מבין. לא יותר מזה.
אלחנן
14
מה זה משנה מה הוא אמר. הרי לאחר פטירתו האתחלתא דגאולה קרמה עור וגידים ממש. קמה מדינה עם צבא והביאה לכאן קיבוץ גלויות של מיליוני יהודים אחרי 2,000 שנות גלות איומה. אם הוא היה זוכה לראות זאת, נראה לכם שהוא היה מתלבט בכלל?
משה
מיסטר עם הארץ סלפן, במגילה יז, ב, מבואר שאתחלתא דגאולה יתחיל שנה אחת בלבד לפני ביאת בן דוד, וזה אחרי שבשנה ששית שמעו קולות, ו"קולות" יש על זה 3 פי' עי' סנהדרין צז, א, שם ביד רמה, וברש"י. זאת אומרת אין שום אתחלתא דגאולה לפני שמתקיימת ב"ששית קולות"!
יהודה...
בגמרא נאמר שהגאולה תגיע בשנה השמינית, למרות זאת גם השנה השביעית שבה יש מלחמות מוגדרת כהתחלת הגאולה שתהיה בשנה השמינית. כל עניין זה לא נפסק להלכה ברמבם. כך שהגאולה יכולה להיות בכל שנה,
משה
לא הגבת לענין כלל, המושג חז"ל אתחלתא דגאולה רק אחר שישית קולות, ועי סנהדרין צז, שצריך להיות "כסדרן" דווקא, ובנוסף אפי' נניח יהיה בששית קולות, אבל בן דוד לא בא מוצאי שביעית הרי שזה לא אתחלתא, כל האתחלתא היא רק כי שנה לפניה זה הכנה לבן דוד, לגבי הר"מ אדרבא הוא תולה כל הגאולה רק במשיח, אם קם מלך מבית .
יש גבול לבורות
13
אחי ורעי בבקשה תתעוררו תסתובבו בארץ ותראו את הפירות שארץ ישראל נותנת, הגמרא מלמדת אותנו: "ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל לו, ח) ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו' (סנהדרין דף צח.)" נודה להקב"ה ונכיר טובה לבוראנו על הזכות הגדולה שנפלה בחלקינו לחיות בדור כזה.
יוסף זוננפלד
12
מי שמעוניין בעדות נאמנה בנושא זה, יש בתולדות החפץ חיים של רבי לייב הבן שלו. מסביר בהרחבה את שיטתו בזה
אשרי
11
שאלו את החזון איש זצל שיש אומרים שכל המהלך הציוני הוא אתחלתא דגאולה וענה להם שמא נומר שזה סיפא דגלות?
א.ש
10
פרופ מרדכי ברויאר הוא בנו (ולא נכדו) של הרב ד''ר יצחק ברויאר.
מד
9
עיין בספר מאיר עיני ישראל הדברים החריפים של הח"ח נגד הציונות הדתית, שציטט תלמידו ומשמשו הגה"צ הרב חיים חייקין זצ"ל. עיין גם בקובץ מאמרים לגה"ק מרן הרב אלחנן ווסרמאו הי"ד.
החפץ חיים : המזרחי בא מתנועת הרפורמציה.
העובדות ההיסטוריות מוכיחות שהוא טעה. כשני מיליון חרדים הושמדו בשואה!! כמעט חוסלה היהדות החרדית. יש לך ראייה גדולה מזו שהוא טעה??
משה
אצלכם החרדים מצנזרים כל ציטוט של חכמי ישראל שתמכו בציונות ומעלים על נס כל שמץ אמירה שאפעס יכולה להתפרש כהתנגדות לציונות. המציאות יותר מורכבת מזה
דני
אף אחד מגדו"י לא תמך בציונות, הרעיון הציוני פירושה שלטון ומלכות עצמאית שמורדת בגויים, יתירה מזאת לפני המדינה, רבני המזרחי בעצמם כתבו שחלילה למרוד בגויים בשביל לקבל א"י, ורק תמכו לבוא לגור ברשות ללא שום מלחמה ויד חזקה. ורק אחר הקמת המדינה התחילו רבני המזרחי לסלף שמצוה לעשות מלחמה למען א"י.
AS
כמעט כל גדולי ישראל מן המזרח תמכו. ההתנגדות הייתה מאשכנז והם טעו כי כולם הלכו בשואה. וכל עדות המזרח זכו ועלו לארץ ברינה
משה
8
עי' "ציפית לישועה" מפרק ד' ואילך, מוכח שם הרבה פעמים מכל מהלך דבריו, שהיה פשוט לו לח"ח שהקרבות קרבנות זה רק אחר ביאת המשיח, ולכן מאריך להסביר שם למה צריך ללמוד סדר קדשים על אף שזה לא הלכות לזה"ז, והוא מביא דוגמה מעוד לימודים שלומדים על אף שזה לא הל' לזה"ז,
דוד
7
כאחד שמכיר הסגנון שלך, ידעתי כבר מהכתבה הקודמת שאתה מתכונן לנושא זה על הח"ח,
12
6
גם ר' שמעון שקאפ וגפ החפץ חיים היו ציונים . קשה לכם לקבלתאת זה אבל אלה העובדות
james
חחח נעבאך, רבי אלחנן וסרמן מעיד (מעשי למלך) ששמע מהחפץ חיים שאמר: ברור לי שהציונים מזרע עמלק (דיבר על נשמתם). הח"ח כתב בביאור הלכה, שק"ג וביאה לא"י יהיה אחר ביאת הגואל.
AS
אם החפץ חיים אכן כתב שביאה לארץ ישראל תהיה אחר ביאת הגואל, אז הוא טעה בגדול. אינך יכול להכחיש את המציאות
משה
נעבאך, אתה כותב כפירה של רמה של ילד, לא כפירה מחכימה, רואים שלא למדת נ"ך עם מפרשים מימיך, וזה כמו להגיד אם הקב"ה באמת כתב בתורה שא"י תקיא את החוטאים, ואנו רואים שזה לא התקיים, אז כנראה שהתורה לא אמ.. חלילה. פשוט תת רמה!
בזבוז זמן עם כופר מתחיל שכמוך!
5
ב'ציפית לישועה' פ"ב, כותב החפץ חיים שלא לטעות שקבוץ גליות יתמשך כמה שנים, אלא זה יהיה במהירות גדול מאוד.
אהרון
4
דעת הח"ח שהגלות עד משיח, ח"ח בספרו שם עולם ח"ב שער התחזקות סוף פי"ד בהערה וז"ל: "וכל הלילה היה רמז לעת הגלות" שימצא הרבה מציקים לישראל שיהיו רוצים לכלותם, ולפחות להזיקם בכל מה שיוכלו, "ויומשך זה הדבר עד עלות השחר שהוא רמז לאור בוקרו של משיח", ומיד שיאר האור ויתגלה כבוד ה' בעולם יכירו כולם האמת עכ"ל.
הגלות עד משיח
זה לא כ"כ משנה מה הוא כתב כי הרמבם פסק שאין לאף אדם כולל נביאים מה יהיה סדר הדברים עד שיהיו. וכיום אנחנו רואים שקיבוץ הגלויות נעשה לפני ביאת המשיח.
משה
יש בחירה לעשות ק"ג מזוייף, כמו שיש בחירה לעשות מלחמות לכבוש א"י, על אף שזה אסור לפי כל הפוסקים. עי' פסקי ריא"ז כתובות יג, ו, שסק שאסור לעלות לא"י כעין קבוץ גליות, ופשוט שכמו בכל איסור יש בחירה, גם כאן יש בחירה לעבור על זה! תלמד נ"ך עם מפרשים וזה אולי יעזור שתצא מהכפירה והדמיון שאנו בק"ג!
דרוזים, ערבים, גויים רוסים כל זה ק"ג?
ועי' מגילה יז, ב, מבואר שם מרש"י שלפני שהק"ג יתיישב בי-ם כבר לא ישאר שום רשע ופושע שלא מאמין שתורה משמיים, היינו ששום חילוני לא יתיישב בי-ם בק"ג האמיתי, ודי בזה לסתום כפירתך!
כופרים אומללים
העיקר אצלך זה לובאויץ' המשיח. כל השאר כופרים חחח
משה
3
מקור הדברים הם מביוגרפיה שכתב בנו הגאון זצ״ל. לאחמ״כ כשהשתתפו בזה החופשים הוא לא רצה להשתתף עמם ואמר שנמתין לראות אם זה מצליח או לא. וכפי שהביא הגר״א וסרמן זצ״ל בשמו ״אם ה׳ לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו״.
יהודי
2
כל אחד יפרש את זה איך שבא לו.....
שרון ספיי
1
בתוך המכתב המזוייף מהרב זוננפלד כתוב התשובה עצמה, האם אנו באתחלתא דגאולה או לא, יחזקאל לו, לג: "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי "ביוֹם טהרי" אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֺנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת", רק אחר שלא ישאר שום עוון בישראל, היינו אחר שחזרו בתשובה אז יבנה א"י, והמלבים כותב זאת מפורש!
ינקלה
הרב זוננפלד עם כל הכבוד לא הסגן של בורא עולם. עשה גם טעויות לא קטנות במהלך חייו. ה' ימחול לו. תתחיל להעריץ את הקב"ה לפחות כמו שאתה מעריץ את הרב זוננפלד
משה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: