היסטוריה ואקטואליה

האגרת שהמשכיל שד"ל ההדיר והעקיצה של שי"ר

במהלך הפולמוס הפנים משכילי בין רבה של פראג שי"ר למשכיל האיטלקי שד"ל המחוצף, שיצא נגד רבנו הנשר הגדול הרמב"ם - שד"ל ההדיר אגרת על שריפת ספרי הרמב"ם ושי"ר עקץ אותו (היסטוריה)

ר' שלמה יהודה הכהן רפפורט - שי"ר (מאת Antonín Machek - originally uploaded on en.wikipedia by Talmid78 at ‏18 בפברואר 2006‏, 16:38. Filename was Rabbi Rapoport-Machek.jpg., נחלת הכלל)

פרק ד': אנו עוסקים בפולמוס פנים משכילי בין רבה של פראג שי"ר (חתנו של 'קצות החושן'), למשכיל האיטלקי שד"ל המחוצף, שיצא נגד רבנו הנשר הגדול הרמב"ם.

אגרת על שריפת ספרי הרמב"ם ששד"ל ההדיר

בכתב העת 'כרם חמד' החמישי (שנת 1841) שד"ל ההדיר אגרת מימי הפולמוס על הרמב"ם שעורר ר' שלמה מן ההר ושני תלמידיו, שפעלו להחרים את כתבי הרמב"ם, ואף פנו והלכו לכנסייה הנוצרית בבקשה שישרפו אותם.

שי"ר כתב דברי רקע ומאמר נלווה וסיקר את העימות, והוסיף על סמך מקורות, שבתחילה השליטים הנוצרים אהדו את מתנגדי הרמב"ם, אולם לבסוף התהפך לבבם, והם הענישו את המלשינים בכריתת לשונותיהם. שי"ר ניצל את ההזדמנות ועורר את לב הקוראים לסובלנות דתית, ונגד מחלוקות שאחריהן "בזיון האומה והשפלת החכמים, ולרוב גם צרות ומצוקות".

איסור הגישום ע"פ הרמב"ם

במאמר הנלווה שי"ר הוסיף שמתנגדי הרמב"ם בעיקר האשימו אותו בשלילת ההגשמה (הסבר: הרמב"ם סבר שלקב"ה אין גוף, ובימינו עיקרון זה התקבל בידי כלל עם ישראל, ולמרות דברי המקרא וחז"ל המפורשים בהם משמע שלכאורה לקב"ה יש ראש, גוף, ידים רגלים ותחושות. הרמב"ם הציל בעיקרון שלילת ההגשמה רבים מהיהודים שלא האמינו במה שלא ראו, ולאחר שהבינו שאין לקב"ה גוף, והוא רואה ואינו נראה, הללו נרגעו וחזרו למוטב).

כדי להצדיק את דעתו של הרמב"ם, סקר שי"ר את תולדות עיקרון ההגשמה, ושלילתה. לדעתו של שי"ר עיקרון ההגשמה, הוליד אכזריות ומשטמה, ולכך הרמב"ם שלל זאת. שלילת ההגשמה הפכה את עם ישראל למובדל מ"כל ענייני התאוות והמעשים אשר מקורם רק בצרכי האדם".

לדברי שי"ר כיון שהיו כאלו שטעו בהבנת פשט המקרא וייחסו לאלוקים תכונות גשמיות שונות, חיזקו הפרשנים את חומת ההפשטה, ומכולם הגדיל לעשות הרמב"ם, ובין היתר הסתמך על אריסטו.

לדברי שי"ר אין פסול ליהדות להשתמש עם דברי חכם יווני, אם הם תואמים למה שהשמיע משה רבנו לעם ישראל אלף שנים קודם לכן. שי"ר שיבח את התועלת בחיבורי הרמב"ם נגד ההגשמה, שהקהו את רגשות הנקמה והשנאה, ו"השכל ואהבת האדם כרתו ברית יחדיו".

פרסום הזוהר אתגר את הגותו של הרמב"ם

שי"ר הוסיף שמאה שנים לאחר פטירת הרמב"ם, רעיונותיו הגדולים אותגרו בהופעת ספר הזוהר, שכלל תיאורים של עולמות נסתרים (ובשל כך היו שעזבו את לימוד כתבי הרמב"ם, והעדיפו את תורת הקבלה על פניהם).

שי"ר עקץ את שד"ל (שפרסם את האגרת ההיסטורית מימי שריפת ספרי הרמב"ם), כשהודה לו על שזיכה את הקוראים בתעודה היסטורית זאת, שדרכה ניתן היה לעמוד נכון יותר על חשיבות דרכו של הרמב"ם: "אשר שד"ל, חושב למצוא בו חסרון ודופי, כי קרב חכמת היוון אל דרך התורה, ובאמת היא תהילתו כי השיב לדתנו את אשר היה אצלה מאז ומקדם, רק ביתר ביאור עתה על פי השכל והחוכמה, אשר היה נחוץ לה להרר וללבן, ולעשות אותה נקייה מכל סיגים זרים".

מתברר שלא רק שד"ל[1] היה מהמשכילים שהתבטאו כנגד הרמב"ם. קדם לשד"ל המטיף בקהילת אופנבך שלמה פורמשטכר שבספרו (משנת 1841) הציג את היהדות כדת מוסר נטולה פילוסופיה, וחוצפן זה הגדיר את הפילוסופים היהודים כ"אלילים".

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

ד"ר נתן שיפריס שי"ר חדש, שלמה יהודה רפפורט: רבנות, השכלה, לאומיות, זלמן שזר תשפ"ב.

הרב יצחק ברוך רוזנבלום, מורה נבוכים בין משכילי ולמדני גליציה, דעת: כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה 85 (2018), עמ' 189 – 228.

הנ"ל, 'צריך עיון', 'הרב הבודד' ט"ז בטבת תשע"ט.

[1] יצוין שאת שד"ל שכל ימיו התהלך בין משכילים לחרדים, הזכירוהו מספר גדולי ישראל, כדוגמת הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה.

המלבי"ם בספרו "הכרמל". הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל ה'כתב והקבלה' בבראשית יט ה, כא י, כה כג.

הגאון הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבבל בפתיחה ראשונה לספר עוד יוסף חי (דרושים).

ובדורנו הגאון רבי מאיר מאזוז בספר 'אילת אהבים' (בני ברק תשס"ז) ובחידושיו לקידושין (ל' ע"א, עמוד ל"ז מדפי הספר) בזה הלשון: "ואף שאגרות הנ"ל מלאים בכמה מקומות דברים זרים ומרים כלענה, מכל מקום מילי מעלייתא דאית בהו דרשינן להו בפירקא, וקבל האמת ממי שאמרה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (55%)

לא (45%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
שפירא, טעית פעמיים, שניהם ייסדו את תנועת המשכילים 'חכמת ישראל' ביחד, ושניהם היו יותר קרובים לאורתודוקיסה מאשר לרפורמה. שי"ר היה מתווכח עם כולם ומה בכך שעקץ איזה אדם
נפתלי
אכן. והסיבה שעד היום אין רפורמיות ממוסדת באיטליה זה רק בזכות מלחמתו של שד"ל. שד"ל היה איש אמת וחכם שלא חת מפני איש ולא נשא פנים, (מה שלא מתאים לקטני הדעה בדורנו וביניהם כותב המאמר) מחוצף הוא לא היה!
אורי
אגב, צאצאיו של שד"ל באיטליה שייכים לקהילה רפורמית ברומא. יש לו גם צאצאים חילונים בארץ
ישי
אבל זה לא סותר את זה ששדל היה גם... חצוף. ביקורת היא דבר לגיטימי וחשוב. אך היא צריכה להיות מבוססת בראיות ולא על פי סברות סבורות להתקיף
משה
הוא הביא ראיות!
דD
7
שי׳׳א היה אורתודוקסי לגמרי, כמדומני שהיה חתנו של הקצות
מנחם
6
כמו תמיד כתבות רדודות...
קני
5
חזק ואמץ רבי ישראל! רוב הקוראים לא יודעים שחכמת יוון הייתה קיימת בעם ישראל לפני גלותם. הגלות והצרות השכיחו מאיתנו חכמה זו והרמבם החזיר עטרה לישנה! הבעיה שרוב הקרואים שבויים בסיפורים חסידיים חסרי דעת
משה
מוכח מדבריך שלא למדת ספר חסידות.. בורות לא קידמה איש.
אחד העם
כבר הורה הגר"א כי חסידות היא מינות. אגב, למדתי חסידות אולם הבנתי שהיא בנויה על שקר
משה
בניגוד לזיוף שלך בשם הגר"א על חסידות, יש לנןו דברים ברורים שהגרא כתב על הר"מ, וזל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן. (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
לפי הגר"א הרמבם סילף גמרות שלמות!
4
אכן, כאשר ראו האירופאים שהרמבם הצליח במפעלו, החלו לזייף ספרים על שם תנאים קדמונים, כדי לטשטש את מפעלו של הרמבם לתורת אמת. מה עשו? חיברו את הבהיר ואת הזוהר
משה
חה חה
אחד
זו עובדה היסטורית שכיום רבים יודעים אותה, מה שבעבר לא יכלו לדעת. עכשיו אתה מבין מה ערכה של החסידות כשהיא מבוססת על זיוף חחח
משה
זו עובדה הסטורית שהגר"א פסק שהר"מ סילף גמרות, והוציא אותן מכוונתן הפשוטה. וז"ל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי "ולעקור אותן מפשטן". (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
AS
3
אכן ספר הזוהר חובר כמאה שנה אחרי הרמבם. היום רבים רבים מגלים את האמת ההיסטורית הזו שהושתקה באלימות עלידי החסידים והמקובלים. אגב, בעל הזוהר העתיק רעיונות מהרמבם, אולם באופן כללי הוא ההיפך מהרמבם בכוונת זדון!
משה
אתה חולה נפש אנוש, החסידים הפיצו הזוהר או השתיקו את מקור הזוהר? זאת אומרת שהרמב"ן היה חסיד?.. זאת אומרת שמרן בעל השו"ע היה חסיד או "מקובל"?.. אתה מזכיר לי את הנוצרים שבכל דבר האשימו היהודים, ובכל דבר אתה מאשים את החסידים.. אתה פשוט חולה!
אתה חולה נפש, נוכל, רמאי, ומה לא?..
הרמבן עדיין לא ראה את הזוהר. שנית, זייפני הזוהר הצליחו להערים על חלק מבני דורם והם הנחילו לבניהם את השקר ונכדיהם כבר נולדו לתוך השקר עד שנהפכו לרוב גם הדפסת הספר והפצתו השפיעה. החסידים הוסיפו חטא על פשע שיצרו דת חדשה על בסיס הזיוף
משה
מה הקשר כאן רמב"ם? טענת בחולי (הגדול שאתה סובל) שהחסידים אשמים "בהסתרת" מקור הזוהר, ועל זה השבתי וכי הרמבן והבית יוסף שהביא מהזוהר היו חסידים? ובמקום להתנצל על השקר והעלילה שכתבת על החסידים (כדרכיך להאשים אותם בכל הפוגרומים והצרות מאז מתן תורה ועד ימינו), במקום זאת אתה משנה נושא (כדרכיך תמיד לעשות).
אתה חולה נפש, נוכל, ומה לא?
2
שימו לב! הרב שי"ר כותב שכאשר יהודי אירופה התרחקו מתורת אמת של הרמבם נחתו עליהם צרות איומות!! כי הם לא התרחקו רק מתורת הרמבם אלא מבורא עולם!!
משה
1
רוב חכמי צרפת הראשונים היו מגשימים. כך מעיד רבי שלמה בן מרדכי ממרסיליא. כל כך הייתה המסורת חלושה באירופה רח"ל. הרמבם הציל אותם מכפירה חמורה
משה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: