היסטוריה ואקטואליה

אלו סגולות הן רק של הדרוזים ומהן הסגולות שהן רק שלנו? | צפו

בסיכומו של הסיור המרתק בכפר הדרוזי סאג'ור, סיפרה סוהיר איברהים על הניסים בקבר רבי ישמעאל כהן גדול, הסגולות של בני הכפר, הקמיעות המחולקות בחינם | וגם, הרב חיים פוקס עושה סדר בכל ענייני הסגולות | תיעוד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב חיים פוקס (צילום: ישראל שפירא)

פרק ו': אנו בעיצומו של מפגש וסיור מרתק בין המקובל רבי חיים פוקס ראש מכון 'סגולת אמת' עם הגברת סוהיר איברהים מהכפר הדרוזי סאגור.

במהלך הסיור ביקרנו בקבר של רבי ישמעאל כהן גדול, ולא האמנו למראה עינינו: בציון ישבה גברת שנראית כדרוזית מקומית, אלא שהיא נפלה על הקבר והשתטחה עליו ממש כמנהג המקובלים מתוך בכיות והודאות.

למראה התימהון של קבוצת המטיילים החרדית, הגברת סוהיר איברהים סיפרה על בת הכפר שבמשך 14 שנים לא היה לה ילדים, ורק לאחר תפילה במקום, היא נושעה ונולדו לה שני בנים, ולכך אנשי הכפר באופן כללי מכבדים ושומרים על הקבר.

הגברת סוהיר איברהים בקבר רבי ישמעאל כהן גדול בכפר סאג'ור (צילום: ישראל שפירא)

עדותה של סוהיר איברהים מחזירה אותנו אחורה למאה ה-18, עת עלה[1] ר' משה ירושלמי לארץ ישראל שכותב באהדה על מנהגי המוסלמים בכל הנוגע לקברי צדיקים.

וכך כותב ירושלמי ביומנו: "הם [המוסלמים] מכבדים מאוד את קברי הקדושים... הם משתטחים על קברי הקדושים, מתפללים תפילותיהם ונודרים נדרים ונדבות לשמן זית. ובעיני ראיתי כמה פעמים ישמעאלים וערבים השתטחו על קברי הקדושים להתפלל תפילותיהם".

תיאורו הססגוני על הערצה של המוסלמים לקברי צדיקים נכון בימינו גם ליהודים חרדים, ומבהיל שבזמנו ככל הנראה מנהג זה היה רק אצל מוסלמים, וירושלמי הנ"ל עודד את היהודים לנהוג כמו שנוהגים הערבים, וכך דבריו: "ואם ישמעאלים וערבים כך, מה עלינו לעשות! עלינו[2] לקונן יומם ולילה ולבכות על חורבן הבית ועל מיתת הצדיקים והחסידים זכותם תגן בעדינו".

סוהיר איברהים: "בזכות התפילה על הקבר הקדוש והעץ המבורך שמנהג תושבי הכפר לקשור על הגזע בד ולבקש בקשה מריבונו של עולם, תושבת הכפר נושעה ונולדו לה ילדים".

סוהיר איברהים על העץ המבורך (צילום: ישראל שפירא)

עם סגולה?!

ישראל שפירא (שואל את הרב חיים פוקס): "סובבנו במשך כמה שעות בסמטאות הכפר סאג'ור וראינו כל מיני סגולות שאנחנו מכירים אותם (או חלקם) מהעמותה שלך כאבנים כחולות, חמסה, פרסות של סוסים, שיני שועלים, ורגלי ינשופים, פרווה של צבוע, דם של עורב, שושנת יריחו לשון עורב, פרווה של אריה, מאובן של קיפוד ים ועוד.

"האם תוכל להסביר לנו אלו סגולות הם "כלל עולמיות", אלו סגולות הם רק של הדרוזים, ואלו סגולות הם רק שלנו?!".

חוקר הקבלה הסגולות והמיסטיקה היהודית הרב חיים פוקס בחשיפה של ארון הסגולות במשרדו (צילום: ישראל שפירא)

הרב חיים פוקס: "צריך להבין שהרבה מאד מהסגולות התחברו לפני שנים כי רב הכפר והשייח' המוסלמי גרו האחד ליד השני, וכיון שהוכח שהסגולות של השייח' עזרו למאמיניו, הרב הרשה לעצמו להשתמש בסגולותיו של השייח', ורבותינו זי"ע שנהגו כך לא חשבו לרגע שזה עבודה זרה, כי הם התייחסו לזה בתור רפואה. התהליך נוצר כיון שמוסלמים ויהודים חיו באהבה במדינות השונות, ומשכך הכל התערבב. מה שאני אגיד לך את דעתי, שלחמסה אין קשר ליהדות".

ישראל שפירא: "כבוד הרב אמר שלחמסה אין קשר ליהדות? והרי החיד"א מזכיר את זה!".

הרב חיים פוקס על השייח', הרב, הסגולות והחמסה (צילום: ישראל שפירא)

הרב חיים פוקס: "החיד"א התכוון לחמסה שכתובים עליו שמות קודש, ולא מה שמוכרים היום. לפי היהדות החמסות שמוכרים היום הם סתם תצורה של יד ואין בזה קודש".

ישראל שפירא (שואל את סוהיר איברהים): "אלו עוד סגולות תושבי הכפר משתמשים בעת צרה? (חוץ מרפואה טבעית שהולכים לרופא ולדוקטור וכו')"?

סגולות שונות כאבן כחולה, ופרסת סוס (חלקם נהוגות בחלק מעמינו) בפתחי הבתים בכפר סאג'ור (צילום: ישראל שפירא)
סגולות שונות כאבן כחולה, ופרסת סוס (חלקם נהוגות בחלק מעמינו) בפתחי הבתים בכפר סאג'ור (צילום: ישראל שפירא)
סגולות שונות כאבן כחולה, ופרסת סוס (חלקם נהוגות בחלק מעמינו) בפתחי הבתים בכפר סאג'ור (צילום: ישראל שפירא)

סוהיר איברהים: "קודם כל לתושבי הכפר יש להם אמונה שאם הקב"ה היה יודע שאין להם כוח לעבור את הצרה, הוא לא היה מטיל עליהם אותה. דבר שני: הם פונים לשייח' שייתן להם כוח שהוא יקרא איתם את התפילה, דבר שלישי הם מקבלים קמיע מהשייח', שאצלנו קוראים לזה חגאב'. ולמרות הכל אנו הדרוזים מברכים את האל בטוב וברע ותמיד השבח לאל בורא עולם".

הרב חיים פוקס: "מה כתוב בקמיע?".

סוהיר איברהים: "אני לא יודעת. לא פתחתי. הבנות של שייח' טריף מג'וליס מחלקות קמיעות בחינם".

ישראל שפירא: "בנות מחלקות קמיעות? אצלנו רק הרב פוקס ודומיו מחלקים קמיעות וכולם זכרים...".

הרב חיים פוקס: "לא נכון. גם אצלנו יש התעוררות, ויש צדיק בירושלים מאד מבוגר שבתו מעניקה קמיעות לקהל תלמידיו".

[1] בשנת תקכ"ט (1769)

[2] יצוין שהיו מעטים מקרב גדולי ישראל שיצאו חוצץ כנגד מנהגים אלו, כפי שכותב הגאון רבי יוסף משאש, רבה של חיפה התבטא במילים חריפות, על המון "פתאים" שמדליקים הרבה מדורות, והשיא לדבריו, "העתקה" של מנהגי מוסלמים אלינו ליהודים.

בין היתר כתב כך הגר"י משאש: "הרי לך ידידי, שדבר זה להשתטח על קברי הצדיקים, יש לו שורש וענף בש"ס. ואך אם יש מצוה בדבר או לא, הדבר פשוט שאין בזה שום מצוה ולא שום כבוד לצדיקים.. ומזה אתה למד לענין ההדלקה על קברי הצדיקים שאין בה גם היא לא מצוה ולא כבוד לצדיקים.. שבחרו להם ההמון הפתאים להדליק עליו הרבה מדורות.. ודאי שמוציא לעז על כל אותם הצדיקים...

"ואי אפשר להוכיח בשער כי כל המון ישראל נשתקעו בדברים אלו השתקעות גדולה ונוראה, וחושבים את זה למצוה רבה שיש בכוחה לכפר על כל עון וכל אשמה כמעשה הישמעאלים שכיניהם המעריצים את חגי קדושיהם..." (שו"ת מיים חיים, ח"א אורח חיים סימן ר"ז, "מנהג הילולת הצדיקים").

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר