היסטוריה ואקטואליה

כך השפיעה הקבלה על העיצוב של סידור התפילה

פרק מיוחד בכתביו מקדיש ר"א ברלינר להשפעת הקבלה בעיצוב הסידור. התפילה לדברי ר"א ברלינר היא לא קדושה רק בשל לשונה, אלא בייחוד מפני שהיא טבועה במטבע של כתבי הקודש | וגם, פולמוס אמירת "מה טובו" (היסטוריה)

|
2
| כיכר השבת |
סידור תפילה עתיק (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

פרק ה': אנו עוסקים בהגותו של הרב פרופ' אברהם בֶּרְלִינֶר (חי ופעל בין השנים תקצ"ג (1833) – תרע"ה (1915), שכיהן כר"מ להיסטוריה בבית המדרש לרבנים בברלין בראשות הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר, וכן היה רעו וידידו של הגאון רבי דוד צבי הופמן.

נגד המקובלים והאגודאים

בהקדמה לספר "כתבים נבחרים" לר"א ברלינר בהוצאת מוסד הרב קוק נכתב: "המגמה האגרסיבית היחידה שאנו מוצאים אצלו [ר"א ברלינר] מכוונת נגד הקבלה, נגד כל דבר שבמסתורין...".

עוד נטען שר"א ברלינר התנגד ל'אגודת ישראל', וכך הובא שם: "כשנוסדה אגודת ישראל, ישב ר"א ברלינר בנאות דשא, והתבטא ואמר 'בשם בית המדרש לרבנים הנני לומר לך, שעולמות מפרידים בינינו לבין חוג זה' (מחוללי האגודה)".

ר"א ברלינר קיבל על פירושו לתרגום אונקלוס ולרש"י תשבחות גדולות מאת הגאון רבי יעקב אטלינגר בעל ה'ערוך לנר', הגאון רבי עזריאל הילדסהימר ורבי ישראל מאיר פרידמאן שכתבו לו הסכמות נלהבות.

כתב הסכמה לספרו של ר"א ברלינר. הגאון רבי יעקב אטלינגר בעל ה'ערוך לנר' (מאת C. Casler - Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek, נחלת הכלל)

פרק מיוחד בכתביו מקדיש ר"א ברלינר להשפעת הקבלה בעיצוב הסידור.

התפילה לדברי ר"א ברלינר היא לא קדושה רק בשל לשונה, אלא בייחוד מפני שהיא טבועה במטבע של כתבי הקודש: "כל תפילותינו חייבות להתאים עם כל מה שנאמר בתורת ה' בספרי הנביאים ובמזמורי התהלים...מה שאנו מתפלים ומבקשים" כותב ר"א ברלינר: "מן ההכרח שיהא מותאם בייחוד עם עיקרי התורה ועם חובות הדת".

ר"א ברלינר כותב שהאורתודוקסים במלחמותיהם כנגד 'סידור מתוקן' של הרפורמים ממנו הוציאו חלק מהתפילות, האורתודוקסים חששו ופחדו להודות שכמה דברים בתוך סידורנו טעונים שינוי.

ברם, האורתודוקסים לא רצו לשנות שום דבר, טוען ר"א ברלינר, מתוך פחד שמא יביא הדבר לידי וויתור כלשהו לדורשי התיקונים המגיעים מצד הרפורמים. והנה היום, ממשיך ר"א ברלינר: "אנו יכולים סוף סוף להשתחרר מן הפחד שמא נעבור את הגבול המסומן, ואפילו להתרחק ממנו, כיון שלמתקנים עצמם כבר לא נשאר להם מה לתקן. הרי המתקנים בימינו יש להם עוד רק שאלה אחת לפתור, והיא אם להזמין לשבת לפרוט על העוגב מנגן יהודי או נוצרי".

ר"א ברלינר התחקה אחרי עיצוב הסידור של ימיו. לדבריו סידור תפילה הראשון, הודפס בפראג בשנת רע"ג (1513) ולא נשאר ממנו, אלא קטע אחד בספרית בודליאנה. סידור שני הודפס בפראג בשנת רפ"ז (1527) ועותק ממנו נמצא בספריה עירונית שבפרנקפורט. בתקופה השנייה הסידור התחיל לקבל תוכן קבלי בהשפעתו של האריז"ל ותלמידיו, ו"מסביב לכל מילה בסידור נתעבה לבוש של סוד ומסתורין".

רק בתקופה השלישית ממשיך ר"א ברלינר וכותב: "קם גואל בדמות של ר' זאב היינדהיים שבהוצאת סידורו גאל אותנו מן המבוכה והתעייה של התקופות הקודמות...".

"הינדייהם" כותב ר"א ברלינר: "כמעט ששחרר אותנו לגמרי משלטון הקבלה שהתפשט עד זמנו על כל הוצאות הסידור".

יצוין שר' זאב היינדהיים עליו טען ר"א ברלינר "שחרר אותנו לגמרי משלטון הקבלה" היה מקובל בחוגי היהודים השמרנים, ואף מרן החתם סופר כתב עליו (חו"מ תשובה פט) "שכילה כמה זמן בהגהת הפיוטים ולתרגמם בלשון אשכנז ואלמלא הוא הפיוטים כבר נשתקעו ולא נאמרו בדורות הללו כידוע[1]".

"קן לנו גואל ושחרר אותנו לגמרי משלטון הקבלה" כך כתב ר"א ברלינר על ר' בנימין זאב היידנהיים (חי במאה הי"ח- י"ט) שהדפיס ספרי קודש רבים, בהם חמשה חומשי תורה סידורים ומחזורים

ר"א ברלינר מצטט את ד"ר יום-טוב לִיפְּמן צוּנְץ שכינה את ר' בנימין זאב היידנהיים  כמנדלסון של המחזור.

בנוגע לקדושת הפיוטים, התבטא ד"ר יום-טוב לִיפְּמן צוּנְץ וציטטו ר"א ברלינר: "הפיוטים הם מצבות הזכרון של אבותינו ועבודת האלהים שקבלה אותם לסד התפילה היתה – בההאבקות בת אלף השנים – מעין דגל ישראל הנישא ברמה".

המשכיל ד"ר יום-טוב לִיפְּמן צוּנְץ בשנת תרמ"ד (1884) אותו ציטט ר"א ברלינר בדבר קדושת הפיוטים (מאת James from Hanwell, London, UK - Leopold Zunz on his 90th birthday, 10 August 1884.Uploaded by whatsthatpicture, CC BY-SA 2.0)

פולמוס אמירת "מה טובו"

מפליא הדבר, כותב ר"א ברלינר, שר' מֵאִיר אִבֶּן אֶלְדָבִּי (חי במאה הי"ד) בספרו "שְׁבִילֵי אֱמוּנָה" ואחריו המהרש"ל (בתשובותיו סימן סד) קראו תגר על אמירת 'מה טובו', מאחר שזוהי קריאתו של בלעם שהיה עובד אלילים. אולם תלמידו של המהרש"ל, רבי משה מאט בספרו 'מטה משה' מצדיק את אמירת מה טובו בתפילת הבוקר.

בענין אמירת הלל ללא ברכה ביום של הודיה כותב ר"א ברלינר: "בכמה קהילות איטליה ראיתי מנהג יפה והוא בשעת חגיגות מדיניות או בשמחת יובל של הקהילה שרים את מזמורי ההלל כמו בחגים ומועדים וכמובן בלא ברכה".

כאמור ר"א ברלינר במחקריו התנגד לכל דבר שקשור לקבלה, כך שנוכל לקרוא בספרו משפטים כגון: "אכן המקובלים לא ידעו דבר ולא חצי דבר מן המנהג העתיק"; "מי נתן איפוא רשות למקובלים או למדפיסים לשנות ממטבע החתימה שעדיין נשמר אצלנו לטרוח המחאות בדורות שונים?"; "שיטה זו של סידור המקובלים גרמה לתוהו ובוהו ואי הבנה איומה בתוכן התפילות".

את תפילת יהי רצון שנהגו לומר ביציאה מהסוכה: "לישב בסוכת עור של לויתן", טוען ר"א ברלינר: "מי יתן ויימצא מדפיס נבון וישים במקום אותו הסיום את המילים 'בסוכה בשנה הבאה בירושלם'.

[1] ברם עין בנושא זה אצל הרב בנימין שלמה המבורגר, הישיבה הרמה בפיורדא, כרך ב' שהביא מקורות נוספים.
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
רמב"ם הל' מלכים: הכופר בביאת המשיח לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבינו... ואז הוא מצטט את נבואת בלעם "אראנו". מי שכופר בביאת המשיח כופר בנבואת בלעם ולא בנבואת משה רבינו? אלא איש מישראל לא שמעאת בלעם ורק משה כתבה בנבואתו. והשוטה האפיקורס הזה, שאת הרמב"ם לא הכיר, גם את אור הקבלה לא ראה.
והשוטה המגיב לא הכיר את רבנו הרמ ואת הכותו כלל. לכן יכול לערב בינו לבין דת הקבלה החדשה. ממש כילאיים שעטנז
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות