חידושו של הגר"א

תעלומת המדיינים בעמק יזרעאל: האם הם הגיעו לעזה?

חידושו של הגר"א על קיומה של עזה נוספת בנחלת אפרים אינו רק חידוש טקסטואלי - הוא פותר באופן מושלם את החידה הגיאוגרפית-היסטורית של מסע המדיינים בספר שופטים | ישראל שפירא עם המענה לחידת התפשטותם של המדיינים "עד בואך עזה" (בארץ)

מפת ארץ ישראל (צילום: shutterstock)

בפרק זה נחזור לחידה המקראית שהצגנו בתחילת דרכנו - פרשת המדיינים בספר שופטים והקושי בפסוק המתאר את התפשטותם "עד בואך ". חידה זו הייתה למעשה אחד הזרזים לחקירה המעמיקה שהובילה לתגלית המרתקת על עזה נוספת בארץ ישראל.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

'עזה דאפרים': האם מסתתרת לנו עוד עזה בנחלת אפרים? חידושו של הגאון מוילנה והראיות מכתבי היד לצדקתו – הרצאה שמסר ישראל שפירא (צילום: ערוץ היוטיוב 'ישראל שפירא')

הפסוק בספר שופטים:

"וַיַּחֲנוּ עֲלֵיהֶם וַיַּשְׁחִיתוּ אֶת יְבוּל הָאָרֶץ עַד בּוֹאֲךָ עַזָּה וְלֹא יַשְׁאִירוּ מִחְיָה בְּיִשְׂרָאֵל וְשֶׂה וָשׁוֹר וַחֲמוֹר". (שופטים ו, ד)

הקושיה: המדיינים, עמלק ובני קדם, שחנו בעמק יזרעאל ופעלו בצפון הארץ, מתוארים כמי שהשחיתו את יבול הארץ "עד בואך עזה".

הקושי בולט במיוחד כאשר בוחנים את ההקשר המלא של הסיפור. המדיינים חנו בעמק יזרעאל:

"וְכׇל מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם נֶאֶסְפוּ יַחְדָּו וַיַּעַבְרוּ וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל". (שם לג)

וגדעון, שקם להילחם בהם, זימן לוחמים רק משבטי הצפון:

"וּמַלְאָכִים שָׁלַח בְּכׇל מְנַשֶּׁה וַיִּזָּעֵק גַּם הוּא אַחֲרָיו וּמַלְאָכִים שָׁלַח בְּאָשֵׁר וּבִזְבֻלוּן וּבְנַפְתָּלִי וַיַּעֲלוּ לִקְרָאתָם". (שם לה)

כיצד ייתכן שהמדיינים, שפעלו בצפון, השחיתו את יבול הארץ עד עזה הרחוקה בדרום?

רבותינו ז"ל עסקו בישוב קושיה זו. המצודות פירש את הביטוי "עד בואך" ככוונה לכיוון או לדרך, ולא למקום עצמו: "מתחלת הגבול עד אשר תבוא אל עזה, וכאלו ידבר לנוכח מול האדם היודע המקום".

אולם פירוש זה עדיין משאיר את הקושי הגיאוגרפי: מדוע לציין דווקא את עזה הרחוקה כנקודת ייחוס, כאשר כל האירועים מתרחשים במרחב הצפוני של הארץ?

הפתרון המהפכני: עזה של אפרים

ומכאן, הפתרון המהפכני: אם נקבל את קיומה של עזה נוספת בנחלת אפרים, כפי שקבע הגר"א, הקושי נפתר באופן מושלם.

עזה של אפרים, הנמצאת בפינה הצפונית-מערבית של נחלת השבט, קרובה הרבה יותר לעמק יזרעאל. המדיינים, שחנו בעמק יזרעאל, אכן יכלו להשחית את יבול הארץ "עד בואך עזה" - עזה של אפרים! - מבלי להתרחק מזירת המלחמה העיקרית.

הקשר לשבט אפרים

הפתרון הזה אף מאיר באור חדש את תגובתם של בני אפרים לגדעון:

"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אִישׁ אֶפְרַיִם מָה הַדָּבָר הַזֶּה עָשִׂיתָ לָּנוּ לְבִלְתִּי קְרֹאות לָנוּ כִּי הָלַכְתָּ לְהִלָּחֵם בְּמִדְיָן וַיְרִיבוּן אִתּוֹ בְּחׇזְקָה". (שם ח, א)

בני אפרים הקפידו על שלא נקראו למלחמה, כיון שהמלחמה הגיע עד גבולם (עזה של אפרים), ואומנם מלשון הפסוק לא ברור האם הם עצמם סבלו מהפשיטות, אבל הם ציפו שיקראו להם למלחמה.

מעניין לציין שגדעון לא קרא לשבטי הדרום (יהודה, בנימין ושמעון) להשתתף במלחמה, כנראה כי אזוריהם לא היו מאוימים על ידי המדיינים. אבל אפרים, שגבל באזור הפעילות, ציפה להיקרא.

שחזור מסלול המדיינים

לאור זיהויה של עזה נוספת בגבול אפרים, ניתן לשחזר את מסלול הפשיטות של המדיינים:

  1. עלייתם מעבר לירדן (מדין ישבה ממזרח לארץ ישראל)
  2. חנייתם בעמק יזרעאל כבסיס לפעולה
  3. פשיטות דרומה לנחלת מנשה המערבית ועד לגבול הצפוני של אפרים - "עד בואך עזה"
  4. חזרה לבסיס בעמק יזרעאל

תנועה כזו, שאינה מתרחקת מהבסיס המרכזי בעמק יזרעאל, הגיונית מבחינה צבאית ומתיישבת היטב עם שאר פרטי הסיפור בספר שופטים.

סיכום ביניים

חידושו של הגר"א על קיומה של עזה נוספת בנחלת אפרים אינו רק חידוש טקסטואלי - הוא פותר באופן מושלם את החידה הגיאוגרפית-היסטורית של מסע המדיינים בספר שופטים.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

המשך בפרקים הבאים...

ברכת ישר כח לידידי המנוח ז'אבו ארליך הי"ד, יבלחט"א פרופ' אהרן דמסקי ("עזה בגבול אפרים ומנשה", שפורסם ב'מחקרי יהודה ושומרון' תשנ"ז.) לרב איתן מרקוביץ, לרב פרופ' יואל אליצור, לספרן ר' אבישי אלבוים, לרב ישראל הלפרין עורך הקובץ התורני "פשטות המתחדשות' על עזרתם במקורות למאמר זה.

המאמר המלא 'עזה השניה' פורסם בסגנון מדעי-מחקרי-תורני בספרי החדש "עזה מאז ומתמיד" מהדורה שלישית, כריכה קשה, 170 עמודים. לעומת זאת, כאן בכיכר השבת הבאנו את הדברים בסגנון עיתונאי וקולח. הרוצה במאמר המלא עם שלל המקורות, ההוכחות המפורטות והנספחים, שזכה לתשבחות, יעיין בספר "עזה מאז ומתמיד". ניתן להשיג בכל רשתות פלדהיים-יפה נוף ובאתר שלהם, זמין למכירה כולל משלוח.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
מרתק
רוני

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: