מהעבר להווה

י"ט כסלו: האומנם יד החסידים על העליונה?

סקירה היסטורית מהירה על שורשי המחלוקת בין המתנגדים ולחסידים, על 'צמצום', השגחה פרטית, היחס לפשוטי העם, התקשרות לצדיקים והחרמות: מי ניצח במבחן הזמן? (חסידים)

חסידים וליטאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בואו נתחיל מהסוף: אין היום מחלוקת בין החסידים למתנגדים. בעולם בו מאות בחורי ישיבות ליטאיות נבחנים על התניא, בחורי ישיבת פוניבז' עומדים על פארנצ'עס במוצאי חג שמחת תורה, והסיכוי שתמצאו בסביבה הקרובה שלכם ליטאי שמסכים שיכנו אותו 'מתנגד' שואף לאפס - אין מחלוקת.

העולם החסידי כולו, מציין את י"ט כסליו. אם כהילולת המגיד ממעזריטש ואם בדגש על גאולת האדמו"ר הזקן, בעל התניא והשולחן ערוך. "י"ט כסלו הוא יום ההילולא שלנו", אמר המגיד לתלמידו חביבו, רבי שניאור זלמן מליאדי, שעות לפני פטירתו.

בחייהם, סבלו רבות מהמתנגדים, אך עשו מאמצים עילאיים שלא להחריף את אש המחלוקת, במקרה של המגיד שאסר על רבנים חסידיים לחתום על חרם כתגובה לחרם המתנגדים - ואף לנסות לעצור את המחלוקת, במקרה של בעל התניא שנסע לוילנה על מנת לפגוש את הגר"א, שעזב את העיר כדי שלא לפגוש אותו.

ציון המגיד (צילום: יניב סירי)

ביום בו אנו מציינים את הילולת המגיד ואת גאולת האדמו"ר הזקן, ננסה בשורות הקצרות שלפנינו לתת סימנים במחלוקות לאורך הדורות, וננסה לבחון ידו של מי גברה.

בניגוד לגישה השולטת כיום ולפיה "כולם ניצחו כי כל אחד היה צריך את השני כדי לשרוד / לא ליפול", נעדיף לבחון את שרשי המחלוקת, ולבדוק מה המצב בדורנו. בשורות הבאות, נמענו מהתייחסות למחלוקת שפרצה מחדש בדור הקודם, שכן, הוא כבר הגיע לסיומו על ידי מנהיגי הדור האחרון של הציבור הליטאי.

במסורת החסידית מסופר כי כאשר אסר המגיד ממעזריטש על תלמידיו להחרים את המתנגדים בתגובה לחרם שהטילו הם על החסידים, ערכו כמה מהם חרם חשאי ללא ידיעתו. כאשר נודע לו על כך, אמר להם שבעקבות זאת הוא יסתלק מן העולם, אך "יד החסידים תהיה על העליונה" - האומנם? בואו נבדוק.

ההתנגדות בימי הבעש"ט

מייסד תנועת החסידות, נחשד בתקופה הראשונה כמי שהגיע לערער את הסדר הקיים. רדופי בהלה מהתנועה הפרנקיסטית, המשכה של השבתאות, שחוללה שמות בעם ישראל עשרים שנה קודם להתגלות אורו של הבעל שם טוב הקדוש, התנגדו רבים מגדולי אותו הדור לתנועה החדשה.

חששם זה - הופרך עד מהרה. למעט בתקופה הראשונה ממש, לא נמצאו עוד האשמות בסגנון זה כלפי תנועת החסידות, שלא ביקשה לשנות דבר כי אם להאיר את החלקים בתורה שהיו נסתרים עד אז.

היחס לפשוטי העם

גישות שונות במחקר החסידות, מתקשות לקבוע האם הבעש"ט ייסד את תנועת החסידות על מנת לרומם את פשוטי העם, או שמא דווקא כתנועה אליטיסטית המכוונת לבכירים שבעם המבקשים להתעלות במדרגות החסידות.

ניתן למצוא סימוכים לכאן ולכאן - מהעובדה שהבעש"ט סובב בעיירות וחיזק את פשוטי העם, או מהסיפורים על גדולי דורו, שהבעש"ט השתמש באותות ובמופתים על מנת להביאם אליו ולקרבם לאור החסידות.

ציון הבעש"ט (צילום: להגביה עוף)

כך או אחרת, ברור כי תנועת החסידות שינתה את היחס ששרר באותם שנים בעם ישראל, של התנשאות לומדי התורה כלפי פשוטי העם, יהודים מאמינים ותמימים שמזלם לא שפר עליהם. הבעל שם טוב עודד את רוחם, הסביר להם על חשיבות אמירת התהילים מתוך אמונה פשוטה, ורומם אותם - לעיתים מעל תלמידיו הנבחרים.

שינוי היחס ל'עמך', היה אחד הגורמים להתנגדות למדני וילנה וחכמי ברודי לתנועת החסידות. ומה קורה היום? בעידן של פולמוס פנים ליטאי בשאלת היחס לחרדים העובדים, נדמה כי אין צורך לנקוט במילים מפורשות כדי שתבינו לבד מי הצד שיצא וידו על העליונה.

צמצום, כפשוטו או שלא כפשוטו?

האר"י הקדוש מסביר, כי לפני בריאת העולמות היה הכל אור אין סוף. כדי לאפשר את הבריאה, היה תהליך של צמצום. "וכשעלה ברצונו הפשוט להאציל הנאצלים לסיבה נודעת.... ואז צמצם עצמו באמצע האור שלו בנקודת המרכז אמצעית שבו, ושם צמצם עצמו אל הצדדין והסביבות, ונשאר חלל בנתיים".

האם ניתן לפרש את המושג "צמצום" בעובדה שהקב"ה אינו בעולמנו, אלא רק משגיח עלינו מלמעלה? או שמא צמצום שלא כפשוטו, ומדובר רק במשל כדי לשבר את האוזן? שאלה זו, פילגה את המקובלים כבר בתחילת התפשטות תורת הצמצום.

בתנועת החסידות נקטו כי צמצום שלא כפשוטו, והחריף ביותר היה האדמו"ר הזקן, שכותב בשער היחוד והאמונה שבספר התניא על הסבורים כי הצמצום היה כפשוטו, שהם "שגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל".

מנגד, הגאון מוילנה סבר כי הצמצום כפשוטו (למעט גישה אחת המבקשת לקבוע כי גם הגאון היה סבור כי הצמצום שלא כפשוטו). דבר זה, היה ככל הנראה הגורם העיקרי להתנגדות הגאון לבעל התניא, עד כדי שכפי עדותו של האחרון, כאשר הגיע לוילנה, סירב הגאון לפגוש אותו - ואף כאמור, עזב את העיר למספר ימים.

הגאון מוילנה (מתוך ויקיפדיה)

אך כבר תלמידו של הגר"א, הגר"ח מוולוז'ין סבר כי צמצום שלא כפשוטו. כיום, הגישה הרווחת גם בין המקובלים, בין היתר בהתבסס על גישת בעל הסולם, הוא כי הצמצום שלא כפשוטו.

(הערה: המדובר בנושא עמוק יותר מהמתאים ליריעה זו. נגענו בשורות קצרות אלו רק באפס קצהו של המושג, ביחס של המחלוקת בין החסידים למתנגדים).

השגחה פרטית

כתוצאה ישירה משאלת הצמצום, מגיע עניין ההשגחה פרטית. בנושא זה, אין יותר מידי מה להרחיב, שכן גם ליטאי שיקרא את סיפורי הבעל שם טוב שביקש להוכיח לתלמידיו הראשונים כי הקב"ה אכן משגיח על כל פרט בעולמנו, יתקשה להבין את החידוש בכך.

מדובר בשינוי כה משמעותי בגישה היהודית ביחס של הקב"ה לנבראיו, וכי הבורא משגיח גם על עלה המתגלגל ברוח, היכן ינחת ובאיזה כיוון, שחלחל כה עמוק לכל שדרות העם היהודי, עד כדי כך שאין בכך כל חידוש כיום.

התקשרות לצדיקים

הנושא שהיה אחד ממושאי הלעג של המתנגדים הראשונים לתורת החסידות, התקבל היום על ידי הליטאים ברצינות תהומית, הרבה יותר מששיערו החסידים עצמם.

תקראו לזה "דעת תורה", תסבירו את זה במילים שונות אבל המשמעות דומה: רוב מוחלט של הציבור החרדי לא ינקוט היום בצעד אישי משמעותי בלי התייעצות עם אדמו"ר/רב/ראש ישיבה.

החרם

כתוצאה מכל הנקודות שהזכרנו, ועוד מספר נימוקים שקצרה היריעה מלהכיל, החרימו המתנגדים מספר פעמים את החסידים. לראשונה, על ידי בית הדין של וילנה בצירוף הגר"א; הפעם השנייה אף היא בוילנה, אחר הדפסת הספר "תולדות יעקב יוסף"; והפעם השלישית לאחר פטירת הגר"א, בחול המועד סוכות, בעקבות הדיווח כי החסידים חגגו את פטירתו.

החרם (מתוך ויקיפדיה)

החרם השלישי, היה הקשה מכולם ובו הוציאו את החסידים מכלל ישראל, וכלל היתר מפורש ולפיו מותר למסור חסידים לידי הגויים.

האם אתם מכירים היום מתנגדים שלא מדברים עם חסידים, לא מצרפים אותם למניין ולא מדברים איתם? אם כן, עדכנו אותי. בינתיים, לחיים חסידים. הבטחת המגיד התקיימה. לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתבו ותחתמו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (9%)

לא (91%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

31
זה מה שאתה יודע מהמחלוקת??? צמצום והחרמות??? ומה עם שיטת הלימוד??? ומה עם המחלוקת על לימוד חסידות לפני התפילה או גמרא??? נשמה שלי כנס לבית מדרש הקרוב אליך ותראה אם יושבים ללמוד שו"ע ומעיינין ברשב"א או שיושבים לקרוא כתבים של אדמורים ותיקים מבלי להבין מילה העיקר שיש בזה תיקון גדוש בכפרה. ותב
אשרינו
אני יגיד לך החבדניקים כן מעיינים ברשב"א וכן בשו"ע (אף אזמוה"ז הוציא "גרסא" של שולחן הערוך), ובנוגע ללימוד תורת ה"אדמורים" כנראה שלא למדת מימיך חסידות או שפתחת תורה אור ולא הבנת אז כל תורת החסידות היא "שטויות" לדעתך ובנוגע ללימוד החסידות לפני התפילה כ90% לומדים חסידות לפני התפילה (מלבד מניני הפועלים
ע
אני יגיב במקומו. אדרבה, היום כולם כן יושבים ללמוד רשב"א מה שלא היה בימי קום החסידות. כי גם החסידים קלטו שהם הזניחו את העיקר. בנוגע לנקטדה השניה, אף אחד לא אומר שתורת החסידות זה שטויות, אלא יש נקודות בה שהדעה הליטאית חולקת עליהם, וגם הנקודות המוסכמות אנחנו סוברים שאתם מקדישים על זה מידי הרבה לעומת לי
יצחק
אף פעם החסידים לא השליחו את הרשב"א זה סתם שקר ליטאי כמו כל השקרים שאמרו על החסידים
עעע
אני חבדניק לשעבר ואל תשקר כולם [כולל ה"רעבנים"] חופרים באף ולומדים סוגיעס בחסידוס ולא פותחים נגלה
ראסיסט
30
החסידים והחרדים שאינם חסידים הם בשר אחד, וכל העבר לא רלוונטי כבר זמן רב.....חלחלה רק לדמיין עולם ללא החסידים היקרים.....!!
ליטאי בן הונגרי
29
כמה שטויות בכתבה אחת? לך ללמוד חסידות..
יעקב
28
כמה חב"ד שילמו על הכתבה??
מנחם מנדל בליט
27
אני ליטאי ובהחלט קורא לעצמי "מתנגד". אז אל תעוות את המציאות. בנוסף, "שכחת" משום מה שגם הגאון ישב בכלא בעקבות הלשנה של חסידים?
משה
שקר
שקר
26
היום כמעט לכל חסידות גדולה יש ישיבה וכלל אם לא כמה כוללים כל השיטה הזאת שכל בחור הולך לישיבה וכל אברך לכולל מהיכן התחילה? יש אפילו מכתבים של גדולי האדמורי"ם נגד ישיבות ובעד שבחורים ילמדו במקומם [האדמו"ר הדברי חיים] יש אגרות קודש מהאדמו"ר מחב"ד נגד הלימוד בכולל לרבים ושכל ענין הכולל הוא דבר חדש שלא
שניאור
25
כתבה חב"דית שטחית ורדודה ביותר. מחזור קבוע של אותן טענות. ילד קטן שקופץ ישר לענין הצמצום בלי לדעת אל"ף-בי"ת. חבל על הכתבה הזאת. בעל התניא ראוי לכתבה מעמיקה יותר, ובעיקר אמיתית בלי שקרים!
צבי וייס
24
לא זה ולא זה. דברי אלוקים חיים. פגמים וחסרונות יש בשתי השיטות. מה כ"כ פשוט לעשות מה שהתורה אומרת???? לא צריך להתפלפל, לא להתבלבל, ולא לשגות בדמיונות ועולמות הזויים. תהיה טוב, ואידך פירושא הוא. לכן מסקנתי שהכתבה מיותרת ולא מוסיפה אהבת חינם, ולא כבוד לשום חוג. בוודאי לא לקב"ה.
ההוביט היהודי
השתגעת
עעע
שכחת את הכדורים
djd
23
רדוד ושטחי
שפוי
22
זה אחד הסיבות למה אסור לחרדים להקים אתר, תראו נערי שוליים דנים בדברים שכאלו כדי להצית את הרוחות,
ג
נערי שולים גרועים יותר, הם בנים לאדמור"ים שמונו גם הם לאדמו"רות, ובקלות דעת נוראה, וחוסר יר"ש הניכרת לעין כל, מנהיגים את עדתם לאבדון.
נתי
שיהיה שלום בין כולם ושנזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו
אליהו
21
בקיצור: כתבה חסידית
אפרים
20
מי שאומר ששבבניקים חסידים שהפכו למזרחיסטים מדגל התורה ניצחו ב6:3 הוא טוע לחלוטין. עצניקים ליטאים האמיתים לא בחרו בלאון. כל הליטאים שנוהגים לפי הרב שטרנבוך(גם חסיד) לו בחרו לא בדת ולא בלאון. נשארו נערי שוליים שרקדו יחד עם אישה בחיפה והשתכרו בניצחון של לאון. וחבל שלא הצבעתי לברקוביץ׳ בסבוב שני. ד"ת
חוסיד
19
רק עוד מחלוקות יוצאות מכתבות אלו....יד של אלו על עליונה או של אלו....באמת די מספיק...מה אנחנו מתלוננים על ליברמן וכו אם בפנים אנחנו רבים ביננו...
ללא שם
18
אם בעל הכתבה חושב שהוא יוכל לעשות עם כתבה זו תואר ראשון בהיסטוריה אז הוא טועה
אורתודכס
17
רוב המדברים גבוהה מניפי דגל החסידות נוסח חב״ד דבריהם מלאים ביטויים הנשמעים עמוקים אבל בפנימיות הם שטחיים ופשטניים מאד מאד. דוגמה טובה לזה היא כתבה זו. הרי כל חוקר כנה יודע שהליטאים והחסידים שניהם הושפעו רבות זה מזה, וברור שככה רצה הקב״ה. אבל הפרטים המנויים כאן רדודים מכדי להגיב בפרוטרוט.
משה ד
16
יד החסידות על העליונה באינטרנט או בכיכרות. אבל בעולם הספרים התורני תסתכלו בבית או בישיבות מי תרם יותר סיפרי הלכה וחידושים על הש"ס והרמב"ם. תראו ספר אחד חשוב שחיבר חבדניק בחמישים שנה האחרונות ואל תגידו לי הרב שטיינזלץ כי הספרים שלו הם לא בסגנון של כל גדולי הדורות אלא יותר בסיגנון אוניברסיטאי. לובביץ
משה זוכמיר
על אנציקלופדיה תלמודית אולי יצא לך פעם לשמוע? מי בדיוק חיבר אותה? רב זוין. על "חול המועד כהלכתו" שמעת? של הרב פרקש. ועל הספר שלו "טהרה כהלכה"?
סענדר
שקר !!! חבד לא פעלה ברוסיה תשאל את מי שהיה חי שם
רוסי בן רוסי
חב"ד לא פעלה ברוסיה?! תוכל להיא שם של אחד ששאלת?
0
שקר
שקר
15
בלי להכירו ברור שהכותב מהזרם החסידי הוא אינו מתייחס כלל איזה ציבור הצליח יותר היכן נמצאים היום התלמידי חכמים, הפוסקים. בגדול מהרגצובר לא היה כאן פוסק גדול חסידי (למעט הרב ווזנר שהוא הונגרי...) רוב מוחץ אפילו של מוסדות החזרה בתשובה שזה גישה ל"עמך" זה מוסדות לטאים מתנגדים! כן אני כמתנגד יכול לומר לך
יוסי
יש מלא גאונים חסידים אלא שלא כמו הליטאים הם שומרים על ענווה ולא מתגאים בתורתם
עעע
בור ועם הארץ!!! בדורות האחרונים כמעט ולא היו פוסקים ליטאים למעט הח"ח והע"ש על המונקאשער והסוכטושובער ר' נחמיה מדוברובנא הצמח צדק הדברי חייםן ועוד לא שמעת?!
א
14
תקישיבו אל תגידו דבדים כל עוד לא למדתם,ידעתם,חקרתם ,שאלתם... חסידות זה הדבר הכיי נצרך בדור הזה וכל עוד לא למדתם אתם פשוט מפסידיםם.. אין על חב"ד אתם לא יודעים מה קורה מאחורי כל הסיפור. הכל אמת לאמיתה!! ורק מי שמחובר/קשור לחב"ד יבין זאת!!
חן
13
והעיקר: הליטאים מתייחסים ל'גדוילים' שלהם כאל אדמור"ים... ומאמינים בברכות ומופתים
א
12
הכותב מדבר כאלו שטויות וכל כך בולט נגיעותיו בדבר, ישנה כיום המון מתנגדים לדרך של החסידים , השיטות לא השתנו רק נדחו אבל השיטה עדיין פסולה להרבה , גם החזו״א אמר שהחרם של הגר״א עדיין על חב״ד וברסלב, מה שמיוחד בהם זה האביזרייהו דעבודה זרה שעדיין רואים כיום גם בוויסניץ שמקשרים ומאמינים באדמו״ר יותר מהקב״
מתנגד
אהבל כמה שגיאת כתיב
שלמה
ברוך ה' כבר פחדתי שיש אהבת ישראל.. ישעוד מתנגדים! יש עוד שנאה יהודים תשמחו!!
0
11
בעניין הצמצום מה שרמשת אלו דברי הבל !!! בדיוק להיפך... ספר נפש החיים נכתב בעיקרו כתגובה ויצירת אלטרנטיבה לספר בעל התניא בכלל, ובפרט מאריך לפרש שצמצום מצידינו הוא כפשוטו ממש - כדברי רבו הגר"א (ולא כתניא).
יהודה
10
יש לדייק. "יד (דרך) החסידות על העליונה"
ליובאוויטשער
לא, דברי המגיד היא "יד החסידים תהיה על העליונה עד ביאת משיח"
גם ליובאוויטשער
9
אכן למרבה הצער, כמו המיסיון, החסידים, כשבראשם חב"ד השקיעו ומשקיעים סכומים עצומים להפיל לדרכם אנשים תמימים. אך כשם שעמ"י עבר אין ספור כתות שונות ומשונות (מהביתוסים והקראים ועד המשכילים) שהמציאו דרכים חדשות, כך בע"ה לא עמ"י יעבור אף אותם. ונצח ישראל לא ישקר.
איש אמת
8
הלו שכחת שש שלוש??????????? יד הליטאים על העליונה!!!!!!!!
משה
תראו איך הפכתם מניצחון של דעת תורה ואידאולגיה למלחמות כוח וגודל.
0
אתה קורה לזה ניצחון בסוף ראית איזה הפסד זה היה לליטאים וחוץ מזה דרך החסידות היום שולטת אפילו אצל הליטאים
עעע
7
הרבי אמר להצביע למפלגה החרדית ביותר !!! תסתכלו כמדגם בתוצאות הבחירות לאורך השנים בכפר חבד כמה אחוזים מהתמימים הצביעו לד"ל ולליכוד ולעוד מפלגות חילוניות
הרבי אמר
6
החסידים של היום אינם חסידים של פעם והמתנגדים של היום הם אינם של פעם? בחן את עצמך, עד כמה אתה חסיד? 1. קוויטל (פתקא) הגשת אי פעם לגדול בישראל? 2. התפללת על קברי צדיקים שיעתירו בעדינו? 3. מרגיש חיות מדבריו של ר' אלימלך בידרמן? 4. אתה אוכל משחיטה בסכינים מלוטשים? 5. אתה אומר הושענות לאחר תפילת מוסף של
החסיד עלהעליונה
ומי שלא אומר הושענות אחרי מוסף? הוא לא חסיד?!
טודרוס נעוולער
יש לך איזה קשר משפחתי לכותב הכתבה, או שסתם חלמתם אותו חלום? :)
יצחק
5
משיח חייב להיות ספרדי, ורק בגלל שהספרדים חיים בשלום עם כולם . חסידים ,מתנגדים, משתכנזים, חוליגנים אשכנזים. בקיצור אוהבי שלום. ה' ירחם על האשכנזים שעד היום ( מעל 200 שנה ) שומרים שנאה למי ששונה מהם.
משיח ספרדי
חה חה משיח יהיה ספרדי? חה חה אני לא יכול לכתוב ולהביא לך ראיות למה אתה רחוק מהאמת כי האתר הזה מנוהל על ידי ספרדים, אבל אני רק אומר לך שכתבת תגובה טיפשית מאוד, אני למשל לא הייתי אומר שמשיח יהיה אשכנזי כי זה טיפשי לדבר על דברים שאין לך מושג, רק בוחן כליות ולב יודע מי יהיה משיח, מלחמות ביהדות זה ד
כ
אין מצב לפי האהבה שיש בין העדות אל תיתתמם.
עובדיה
תתפוצץ ........................
מאיר
4
כבודו כותב שהרב חיים מוואלזין כותב צמצום כפשוטו מעולם לא נכתב מעולם לא נאמר על ידו ולא על ידי הגאון מוילנא אלא יש שאמרו שכך הוא אמר - אך זה וודאי לא היה! הוא מעולם לא חשב שאין השגחה פרטית או שיש צמצום כפשוטו אלה הבלים שממצאים אותם מי שרוצה לנצח במאבק שלא קיים במציאות אלא בראש של הממציא את המאבק
ערן
מנין לך? למה מי אתה? אתה חושב שאתה אחד גאון שיודע הכל!?
ע
3
הסיבה שהגר"א התנגד לחסידים כי הוא ידע שברגע שהליטווקעס יהיו חסידים זו תהיה קטסטרופה הם הרבה יותר אלימים מהחסידים האורגינלים כל מה שכתבתם על החסידות זה שטויות חסידות זה מכות רצח [משכנתא בלע"ז] כל הדברים האחרים זה ברבורי סרק
ג'פרי
2
לאן אתה חותר בדיוק נ.ב. 6/3
ליטאי
נ.ב. 14,000,000 יהודים 8,000,000,000 גויים להבדיל כמובן..
0
1
אני רואה שיד המתנגדים על העליונה תבדוק את כל נקודות המחלוקת ותראה שרוב הדברים שהחסידים המציאו הם שכחו כבר
יעקב

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: