סיפור למוצ"ש

כך ה'תולדות' התקרב לבעש"ט הקדוש ונהפך לחסיד

רבי יעקב יוסף החל לנהוג במנהגי החסידים, והתחילו אנשי העיר לריב עמו, ונעשו לו שונאים גדולים, והמחלוקת היה הולכת ותחזקת, עד שגירשו אותו מהעיר בערב שבת // סיפור למוצ"ש (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: שאטרסטוק)

איך התקרב ה'תולדות' לבעש"ט הקדוש?

סיפר רבי גדליה שרבי יהודה לייב ה'מוכיח' מפולנאה, היה הראשון שקירב את ה'תולדות' רבי יעקב יוסף לבעל שם טוב הקדוש.

פעם אחת, הגיע המוכיח לרבי יעקב יוסף שהיה אז רב דק"ק שאריגרד, וביקש להתאכסן אצלו בשבת, ולא השיב פניו ריקם.

וביקש המוכיח שיעשה לו מניין להתפלל בביתו, והסכים לדבר, ורבי יעקב יוסף הלך לבית הכנסת.

ובשבת הלך המוכיח לדרוש בבית הכנסת, וביקש מרבי יעקב יוסף שילך עמו לדרשה, ודיבר המוכיח בדרשה בנושאים שקלעו במדויק אישיותו ולמחשבותיו של רבי יעקב יוסף (ובלשון הכתוב: "והלבישו בדרשה מכף רגל ועד ראש").

אמר רבי יעקב יוסף בליבו: "אין זה כי אם נביא, כי מניין יודע מחשבתו". ונדבק בו. ותיכף ביקש אנשי הקהל לעשות סעודה שלישית ברוב עם בבית הכנסת כמנהג החסידים, והיה הדבר תמוה בעיניהם, כי ידעו שאינו מחזיק עם חסידים (פרוט המנהג 'כתר שם טוב', חלק ב', סימן שפו').

ואחר כך התחיל רבי יעקב יוסף לנהוג במנהגי החסידים, והתחילו אנשי העיר לריב עמו, ונעשו לו שונאים גדולים, והמחלוקת היה הולך וחזק, עד שגירשו אותו מהעיר בערב שבת קודש, והוצרך לשבות בכפר אחד.

והבעל שם טוב הקדוש, היה בדרך במקום לא רחוק, וכשראה את צערו של רבי יעקב יוסף אמר לאנשי סגולתו: ניסע לכפר פלוני, כי ידעתי שיש לו צער גדול, ונשבות שם עם הרב דק"ק שאריגרד, שנהיה עימו לפקח צערו. וכן עשו.

וגם המוכיח היה שם גם כן עמהם. ובשבת אחר תפילת מוסף ראה המוכיח את הרב שהוא מצטער. אמר לו: אל תצטער, שמעתי כרוז שהכריז ואמר: פלוני שונאך יהרג ופלוני שונאך ימות בדרך, וכל העיר תישרף באש.

וכששמע הבעל שם טוב הקדוש את דבריו צעק על המוכיח, ואמר: שוטה, גם אתה שומע כרוזים?! ונשתתק המוכיח.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

הבעל שם טוב הקדוש מתאר בצורה פשוטה, בדרך משל:

איך נראה מי שלא עושה את רצון המלך שנותן לו שפע טוב?

משל לעני הדבק בעשיר גדול: הבעל שם טוב הקדוש מביא משל על עני שיש לו חיות ומזון בצורה מאוד מצומצמת, והוא דבק בעשיר גדול ובעל שררה, ומבקש ורוצה להיות אהוב עליו.

והבטיח לו העשיר, שאם יעשה את חפצו ורצונו, הוא ישפיע עליו חיות, ויתן לו מזון שיבקש, ויתן לו כל מה שיש לו באוצרותיו ומטמוניו, וכך, 'יתן לו כל רז לא אניס לך', בוודאי שיהיה לעבד שמחה גדולה מהבטחה זו, ולא יכול להיות לעבד שמחה יותר גדולה ונפלאה מזה.

הנמשל מובן: בכל בוקר, הקב"ה מחזיר לאדם את נשמתו וחיותו, כי הקב"ה העשיר הגדול ביותר שיש בעולם, הוא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, הוא שממליך מלכים, וכל הממשלות שלו, וכל הגבורות והעשירות וחכמות וחיות מקבלים ממנו כשעושים רצונו, האיך יעלה על הדעת לבגוד בכזה מלך?

מלך שמשלם לעבדו שכר גדול: הבעל שם טוב הקדוש מביא משל נוסף למלך שהיה נותן שכר גדול לעבדו, במטרה, שבכל פעם שירצה, עבדו יעשה את רצונו.

והעבד קיבל ממלכו את השכר, ועם השכר שקיבל הלך לעשות את רצונו של מלך אחר ששונא את למלכו.

אפשר לומר על אדם זה, שבוודאי שהוא מורד במלך, ואין מי שמורד במלכו יותר מזה, וחייב מיתה למלך.

הנמשל מובן מהמשל: המשל בה לסבר את האוזן כדי שנבין, שלא יתכן שאדם שמקבל את כל חיות ממלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, במטרה שיעשה רק את רצונו, ובמקום שיכיר טובה למלך, הוא מורד במלך, והולך ועושה את רצון הס"א והקליפה ר"ל, וכביכול נראה מהדברים, שח"ו הוא שונא של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, ודי בה (בעל שם טוב על התורה, פרשת עקב).

התענוג האמיתי – לעבוד מלך רם ונישא: כל אחד יכול להרגיש את התענוג האמיתי, על שהוא עובד את מלך מלכי המלכים הקב"ה, כי זה התענוג הגדול ביותר שיש, מכל התענוגים בעולם.

גודל התענוג לעבוד את מלך העולם: אומר הבעל שם טוב הקדוש, עד כמה התענוג לעבוד את הקב"ה מלכו של עולם?

"עד שאין הפה - יכול לדבר, ועין - לראות, ומוח - להשיג תענוג נפלא ההוא"!

וזה מה שצריך לתת לאדם תענוג, חיות ושמחה גדולים בכל רגע ורגע.

"דע מה למעלה ממך": ממשיך הבעל שם טוב הקדוש ואומר, שמכאן ניתן להבין את מה שנאמר באבות (פרק ב'): "והסתכל בשלשה דברים, ואין אתה בא לידי עבירה דע מה למעלה ממך עין רואה..." הקב"ה צופה ורואה את כל מעשי האדם, ועל כן, צריך האדם לראות ב'עינו' בראיה רוחנית, איך ה' יתברך מסתכל עליו (בעל שם טוב על התורה, פרשת עקב).

לרתום את כח הדמיון - לעבודת ה' יתברך: יכול האדם לדמיין, ויראה בעין שכלו, כמו שהוא מסתכל על אדם אחד, ואותו האדם מסתכל עליו, כך, יחשוב האדם, שגם הבורא יתברך שמו מסתכל עליו, ויוכל להיות תמיד במחשבה זכה וברורה (צוואת הריב"ש די"ז ע"ב).

אם ידמיין האדם את הדברים פעמים בודדות בכל יום, יצליח להתגבר על רצון שאינו לרצונו של מלכו של עולם, הקב"ה.

תראה בדמיונך איך השכינה שומרת עליך: אומר הבעל שם טוב הקדוש: "ויהיה תמיד בשמחה, ויחשוב ויאמין באמונה שלימה: שהשכינה אצלו ושומרת אותו, והוא מסתכל על הבורא יתברך שמו והבורא יתברך שמו מסתכל בו".

הדמיון עובד לשרות האדם לטוב ולמוטב, קח את כח הדמיון ותשמש בו לעבודת ה', תדמיין: "והבורא יתברך שמו, יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, אם הוא רוצה מחריב כל העולמות ברגע אחד, ובורא אותם ברגע אחד".

ממשיך הבעל שם טוב הקדוש בצוואתו: "ובו יתברך שמו, מושרשים כל הטובות והדינים שיש בעולם, שבכל דבר יש שפעו וחיותו, ואין אני בוטח ומתיירא רק ממנו יתברך שמו".

יהי רצון שנזכה השבוע ולא ישמע עוד בבתי ישראל יגון ואנחה, רק קול ששון וקול שמחה, ומהיום מאחלים כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל, כל הברכות והישועות, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר