סיפור למוצ"ש

זה מה שראה הבעל שם טוב הקדוש ביום הדין - ראש השנה

בראש השנה, אבות העולם עומדים לפני מלך המשפט, ולא זכר אם הבעל שם טוב הקדוש אמר לו שכל שבעת הרועים, או רק האבות הקדושים – אברהם, יצחק ויעקב | סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעל שם טוב הקדוש זכרו יגן עלינו (מענדי הכטמן, פלאש 90)

מה ראה הבעש"ט הקדוש בראש השנה?

פעם אחת במוצאי ראש השנה, סיפר הבעל שם טוב הקדוש לבעל 'דגל מחנה אפרים', איך אבות העולם מתנהגים בשמים בראש השנה.

בראש השנה, אבות העולם עומדים לפני מלך המשפט, ולא זכר אם הבעל שם טוב הקדוש אמר לו שכל שבעת הרועים, או רק האבות הקדושים – אברהם, יצחק ויעקב. 

והם עומדים, ומגישים לפני מלך העולם את הזכויות של כל אחד מישראל, ומשה רבינו ע"ה גם עומד שם, והוא נוהג כמו סרסור, פונה אנה ואנה ומכניס את זכויותיהם של ישראל לפני הקדוש ברוך הוא.

ומשה רבנו כל הזמן רואה בחכמה ובמחוג, שהזכויות של האדם יותר רבות, כדי שח"ו לא יבואו ויגברו המקטרגים והעוונות, ואלו היו דבריו של הבעל שם טוב הקדוש.

ואף על פי ששינה לשונו הטהור מעט, ואח"כ שאל אותי קודש קודשים מרן אור שבעת הימים, הבעל שם טוב הקדוש, אם מעשה יפה הוא - מה שסיפר (דגל מחנה אפרים). 

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

בראש השנה, תפקידנו להחזיר לקב"ה את המלוכה, ע"י שנגלה את במלכות ה' בעולם, ולכן, אנו צועקים:

'המלך' – להוכיח שאנו יודעים שהקב"ה מולך על כל העולם, על כל הארץ, ועל כל פרט בבריאה, ומשגיח על הכל בהשגחה פרטית, והוא – המלך היחיד של העולם, וזה מה שאומרים בתפילות בר"ה:

"מלוך על העולם כולו בכבודך" - "ותמלוך אתה ה' לבדך".

"לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה" – הכל שייך למלכות ה' יתברך.

התפקיד של כל אחד לגלות את מלכות ה' לעצמו ולעולם, ושהאמונה  תתגלה לכל באי עולם, וזה:

"וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו".

בר"ה מעלים ומגדלים את מלכות ה', ומגלים לכל העולם שהקב"ה הוא: 'מלך הכבוד'  - כל הכבוד בעולם שייך רק לו, והקב"ה אומר: "וכבודי לאחר לא אתן".

גילוי האמונה מדור לדור - בר"ה מגלים את מלכות ה' לעולם, אבל, התפקיד העיקרי בגילוי מלכות ה' זה, להמשיך את ידיעת מלכותו מדור לדור, ולכן, אומרים בתפילות ר"ה:

"לדור ודור המליכו לאל" – גילוי מלכות ה' גם לדורות הבאים.

אחרי ה 120 של כולנו נדע שהקב"ה מלך העולם, ולכן:

עיקר הקושי להמליך את הקב"ה בעולם הזה – עולם העשיה.

הכי קשה להמליך את הקב"ה על הרצון הגשמי של העולם הזה, אבל:

דווקא ע"י זה, מתעלה ומתקדש שמו של הקב"ה בכל העולמות.

ובכך אנו מוכיחים, שכל העולמות - העליונים והתחתונים תלויים בו.

במהלך השנה יש ניסיונות שקשה להתמודד איתם, ולפעמים האדם ממליך את עצמו, ולכן, בתפילות ר"ה אומרים ומזכירים לאדם:

"אין דבר נעלם ממך" – הקב"ה צופה, רואה ושומע כל מה שקורה עם האדם, ועל הכל הוא יביא אותו במשפט.

המלכת ה' בר"ה - מחזקת את האמונה ביחוד ואחדות ה', ומחדירה ללב אהבת ה', שעוזרת לו לראות את החסדים והטובות שהקב"ה עושה עימו, ואומר הבעש"ט הקדוש, שמתוך זה האדם מגיע:

"לאהבה ולדבקה בו" כי "אהבה ודבקות הם שני דברים הקשורים - זה בזה".

ראש השנה – גילוי הסתרת מלכות ה': כל השנה ה'אלוקות' ומלכות ה' מוסתרות בתוך העולם הגשמי, אבל, חידוש הקשר, מחזק את האמונה שהקב"ה המלך היחיד של העולם, ורק רצונו נעשה בעולם, ולכן, אין לאף אחד כח לפעול בניגוד לרצון ה', כי רק הקב"ה:

שעשה עושה ויעשה לכל המעשים, והכוונה, כל המעשים - ממש!

אין שום מעשה, דיבור או הרהור שנעשה - ללא רצון של ה' יתברך.

חידוש האמונה בהשגחת ה': חידוש האמונה, שכל מה שקורה לפרט ולכלל – הכל בהשגחת ה', באהבתו ובטובו יתברך, עוזרת לאדם להודות ולהלל על כל הטובות והחסדים שהקב"ה עושה עימו.

השכינה – נמצאת עם האדם - אומר הבעל שם טוב הקדוש

"ויהיה תמיד בשמחה, ויחשוב ויאמין באמונה שלמה, שהשכינה אצלו ושומרת אותו, והבורא יתברך שמו, יכול לעשות כל מה שהוא רוצה" (צוואת הריב"ש, קל"ז).

השכינה - 'אור אלוקי': אור ה' הוא אור השכינה שמלווה את האדם בכל מעשיו, ומי שממליך את הקב"ה עליו, זוכה:

להרגיש בחוש איך השכינה מלווה אותו בכל מעשיו הגשמיים ורוחניים כאחד, אומר ה'דגל מחנה אפרים' בשם הבעל שם טוב הקדוש:

"שירגיש האדם, כיצד ה' עימו איתו ואצלו בכל מקום אשר ילך ויפנה" (דגל מחנה אפרים פר' ראה).

המלכת המלך לפני ביאת המשיח: אומר הבעל שם טוב הקדוש שלפני  ביאת המשיח, יסתלקו כל האותות והמופתים, והניסים הגלויים והמפורסמים, שמושכים ומלהיבים את לב אדם לעבודת ה' יתברך, ולא יהיה מה שיחיה את נפשו של האדם, אלא - רק מי שיאחז באמונתו!

איך ניתן לאחוז באמונה? ע"י שהאדם ממליך את הקב"ה על עצמו!

השלב הראשון – ביטול מלכותי: בר"ה האדם מקבל כח עצום, לבטל את מלכותו שהוא שורש החטא - 'אנא אמלוך', בכל חלקי נפשו:

מחשבה דיבור ומעשה, ולהמליך את הקב"ה על עצמו.

השלב השני – גילוי מלכותו: הכרזה והמלכת הקב"ה כ'מלך העולם' מביאה לגילו הסתרת מלכות ה' בעולם "והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

עבד נאמן למלך – מגלה מלכותו: כל אחד שמרגיש עבד למלך, צריך להיות נאמן למלך, ולשעבד את רצונו לרצון המלך, וע"י כך:

זוכה לחלק גדול יותר בגילוי מלכות ה' בעולם.

'עבד' חי בארמון המלוכה ע"ח המלך: 'עבד' מבטל את רצונו האישי לרצון המלך, ולכן, הוא חי ע"ח המלך, שממלא עבורו כל צרכיו כי כל דבר שהוא נצרך לו, הוא בעבור קיום תפקידו, וכל מה שהוא מבקש עבור גילוי מלכות ה' בעולם: הקב"ה יתן לו! כי הוא רק:

'אמצעי' שדרכו תתגלה ותתפרס מלכות ה' בעולם.

עד שנזכה לביאת המשיח, ולגילוי מלכות ה' בכל העולם, ובנין בית המקדש:

"ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", במהרה וברחמים, אמן!

יהי רצון שנזכה לנצל את השבוע הקרוב לחדש את הקשרים עם המלך, ולהתקרב אליו, ויזכו כל בית ישראל לכתיבה וחתימה טובה, בכל מילי דמיטב, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר