לקראת הצום

מיוחד: כך תתכוננו בצורה נכונה ליום כיפור

מה כדאי לאכול ולשתות לפני הצום? מה כדאי לא לאכול לפני הצום? וכיצד מומלץ לנהוג בצום עצמו. כיצד לנהוג במקרה של סכרת או התייבשות ופגיעה בתפקוד הכליות (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

לקראת צום יום הכיפורים הבעל"ט מגיש מד"א לציבור את המדריך המלא לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:

1. בכדי להקל על הצום, במיוחד לילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

3. על ילדים שצמים לראשונה יש להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים, בעיקר אם שוהים מחוץ לבית.

4. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

חולים וקשישים:

לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתרחוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

חולי סכרת יקבלו הוראות מהרופא המטפל על מינוני אינסולין שיש להזריק אחרי הארוחה ובמהלך הצום.

פגיעת תפקוד כליות

עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים פגיעה במערכות אחרות בגוף. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

התייבשות

על פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום מזג אוויר חם ברחבי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר