סכנה: קולה גורם לאיבוד סידן

הידעתם? משקאות קלים ותוססים, כמו קולה, לימון-ליים ועוד גורמים לאיבוד סידן. הם עשירים בזרחן מה שגורם לסידן מהמזון שלא להיספג. גם מזונות חלביים - כשצורכים מיני מזונות חלביים שמתפארים ב- 0% שומן. כמו יוגורטים או חלב 1%. כיוון שהסידן זקוק למינימום של 3% שומן על מנת שיוכל להיספג

כוס תה (פלאש 90)

תמיד שואלים אותי, מיהם המזונות העשירים ביותר בסידן? תשובתי היא, לפני "עשה טוב" מומלץ "לסור מרע". לכן נברר הפעם מי הם אותם הגורמים שמפריעים לספיגת הסידן וגרוע מכך, לאיבודו:

• משקאות קלים ותוססים, כמו קולה, לימון-ליים ועוד. המשקאות עשירים בזרחן שגורם לסידן מהמזון שלא להיספג. אפשר לשתות סודה, בירה שחורה או סיידר מוגז.

• משקאות המכילים קפאין כגון - קפה, תה שחור (התה הרגיל), קקאו, שוקו ושוב -קולה. הקפאין מכיל חומצה אוקסלית שגורמת להפרשת מינרלים מהגוף.

• ירקות עליים כמו - פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, תרד ועוד. הם עשירים בדרך כלל בחומצה אוקסלית, שמפריעה לספיגת הסידן. אך הם עשירים בשפע של סידן שמחפה על העניין.

• מזונות המכילים חומצה פיטית כמו - סובין חיטה. יש לשים לב לרשימת הרכיבים כשקונים דגני בוקר דיאטטיים שמכילים סובין חיטה, או קרקר בריאות שמכיל סובין חיטה. זאת אומרת, חיטה מלאה זה מעולה. אך כשסובין החיטה מופיע בנפרד מגרגר החיטה הוא קושר אליו מינרלים מהגוף ומוציא אותם דרך השתן, או הצואה. המינרל הגדול ביותר בגוף הוא הסידן. שימו לב: דין סובין חיטה לא כדין סובין שיבולת שועל. זאת אומרת שאפשר לאכול סובין שיבולת שועל. אם אתם נוטלים תוסף תזונה כדי להגביר את היציאות בדקו שאינו מכיל סובין חיטה.

• מזונות חלביים - כשצורכים מיני מזונות חלביים שמתפארים ב- 0% שומן. כמו יוגורטים או חלב 1%. כיוון שהסידן זקוק למינימום של 3% שומן על מנת שיוכל להיספג.

• מין וגיל – שכיחות איבוד העצם גבוהה יותר בקרב נשים בגיל המעבר מיוחד אם הן נכנסו בשלב מוקדם לגיל הזה.

כל הנשים היהודיות לבנות

• מוצא - נשים לבנות מועדות לאבד יותר עצם. נשים יהודיות נחשבות ללבנות ללא קשר למוצא העדתי שלהן.

• מבנה גוף נמוך ועצמות קטנות וכן רזון קיצוני – במיוחד אם יש היסטוריה של הפרעות אכילה. לנשים שמנות יש יותר אסטרוגן, שאחראי בין היתר ליצירת עצם צפופה וחזקה. אך לא, אין כאן המלצה לצבור תאי שומן.

• חוסר פעילות גופנית – העצם נבנית כשמפעילים עליה לחץ של שרירים. בעולמנו הנייח כשהכול כל כך זמין, אין פלא שהמחלה מאוד נפוצה. לכן חובה לעסוק בפעילות גופנית! בחרו פעילות שאתם אוהבים ושאתם יודעים שתוכלו להתמיד בה. עסקו בפעילות גופנית לפחות ארבע פעמים בשבוע למשך שעה בכל פעם. מומלץ מאוד שהפעילות תלווה ע"י איש מקצוע בכדי לא לגרום לנזקים וכדי שתהיה אפקטיבית. זכרו! שחייה לא מפעילה לחץ על העצם.

• תרופות – תרופות מסוימות מגבירות את בריחת הסידן מהעצמות. כגון: תרופות משַתנות, מסלקי חומצת מרה, קורטיקוסטרואידים (כמו פרדניזון) וכן גלולות למניעת הריון. במקרה של נטילת תרופות אלה מומלץ ליטול תוסף תזונה של סידן. מנגד, אין ליטול תוסף סידן כשנוטלים תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ובהפרעות בקצב הלב.

• סיבות אנדוקריניות(הורמונליות) כמו - סוכרת, פעילות יתר של בלוטת התריס, תסמונת קושינג, תירוטוקסינים, היפרגונדיזם והיפראדרנוקורטיקיזם.

• אלכוהול ועישון – עוד סיבה מדוע כדאי מאוד, להימנע ממנהגים אלו.

• מתח – מעלה את רמת הקורטיזול, שבדומה לתרופת הקורטיזון, יגרום אף הוא לבריחת סידן מהעצמות. תרגיעו!

שרה בר אשר, מטפלת ברפואה משלימה ובשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך". הטיפול באמצעות המייל, או הטלפון, או בקליניקה לרפואה משלימה באלקנה. Barasher@zahav.net.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר