דמי חנוכה

רוצים 100,000 דולר ו-5,000 יורו? מצאו את הגנבת שנעלמה

אחת הדרכים בהן רשויות החוק בארה"ב לוכדות מבוקשים היא באמצעות פרסים כספיים של מיליוני דולרים • זהו סיפורה של נסיכת הקריפטו וההצלחה המטורפת של ההונאה • וגם, הסיסמאות של אנשי שיווק שאמורות להדליק לכם נורות אדומות (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
החשודה (צילום מסך: אתר ה-FBI, שאטסטוק)

רשימת עשרת הנמלטים המבוקשים ביותר של ה-FBI, נוצרה לראשונה בעקבות שיחה של מנהל ה-FBI עם עיתונאי. השניים דיברו על דרכים מקוריות ללכוד את המבוקשים המסוכנים ביותר, ומשם הרעיון התגלגל לרשימה נושאת פרסים כספיים.

>> למגזין המלא <<

ברגע שפושע נתפס או נהרג, מוכנס עבריין אחר במקומו, כאשר ידועים מספר מקרים בהם עצם ההכנסה לרשימה גרמה לפושע הנמלט להסגיר את עצמו. כמו כן, לאורך השנים, היו מקרים בהם הוריד FBI שמות מהרשימה, כיוון שלדעתו אותם פושעים חדלו להיות מסוכנים.

נכון להיום, ברשימה קיימים מספר עבריינים המבוקשים בשל רציחות ופגיעות כאשר הפרס על מידע שינתן על לכידתם הוא בין מאות אלפים למיליוני דולרים.

אך הדמות המסקרנת במיוחד שנמצאת ברשימה, היא דווקא אישה - ועל מעלליה, בכתבה שלפניכם.

10 המבוקשים ביותר; רפאל קארו קינטרו, עליו היה פרס של 20 מיליון דולר - נלכד, מצטערים (מתוך האתר הרשמי של ה-FBI)

על הונאות וגניבות קריפטו רבות, כולנו שמענו. התחום שהתחיל כדרך להעביר תשלומים בצורה אנונימית, הפך לכר פורה להונאות, גניבות ועבריינות. הגדולה והמוכרת מכולם היא בורסת הקריפטו FTX ומייסדה היהודי סם בנקמן-פריד אשר נעצר ומואשם מואשם ע"י הרשות לניירות ערך בארצות הברית בהונאת משקיעים ב-1.8 מיליארד דולר. על פי כתב האישום, בנקמן "בנה בית קלפים על בסיס הונאה, וסיפר למשקיעים שזה אחד הבתים הבטוחים ביותר בעולם הקריפטו".

אך על הנוכלת הבאה, כדאי שתדעו ותפקחו עין אולי תראו אותה. ה-FBI מציע פרס של $100,000 לכל מי שייתן מידע שיכול להוביל אליה, מאחר ולמרות שהיא הורשעה בבית המשפט - היא הצליחה להימלט, ובחודש יוני האחרון ה-FBI הוסיף אותה לרשימת עשרת המבוקשים ביותר שלו.

אם הכסף הזה לא מספיק לכם, היא נמצאת ברשימת המבוקשים ביותר של היורופול הארופאי, הם נותנים 5,000 אירו תמורת מידע שיוביל לתפיסתה. שווה.

טוב, זה לא סתם שהם נותנים את הכסף הזה. על פי ההודעה, איגנטובה מבוקשת בחשד לקשירת קשר לביצוע מרמה, קשירת קשר להלבנת הון, קשירת קשר לביצוע עבירות בניירות ערך וביצוע עבירות בניירות ערך. הגניבה נעשתה באמצעות פונזי מתוחכם, כאשר באמצעות עשרות חברות קש ומדינות רבות, גנבה מייסדת מטבע הקריפטו חברת OneCoin ד"ר רוז'ה איגנטובה מעל 3.5 מיליארד דולרים!

הסיפור ההזוי הזה מתחיל בשנת 2014, אז הושקה חברת OneCoin. לא שאנחנו מבינים מידי (לא שיש יותר מידי שכן מבינים) בתחום הקריפטו, אבל המטבע הזו אינה מטבע מצד עצמה (כמו מעל 10000 מטבעות אחרים), מדובר במטבע שאינו מבוזר שיושב על שרתי החברה.

כשהקימה רוז'ה את החברה, היא שיווקה "סדנאות העצמה" ו"קורסים שיכולים לשנות את חייך". באותם קורסים שעלו מאות או אלפי יורו, המשתתפים קיבלו "אסימונים" בהם ניתן להשתמש על מנת "לכרות" את מטבע החברה. במטבעות שאנשים כרו, הם יכלו לסחור בבורסת החברה ולהרוויח יותר ויותר כסף. ככל ששילמתם יותר על החבילה, כך עליתם לשלבים מתקדמים יותר והרווחתם יותר כוח כריה ויותר כסף.

חברת OneCoin פעלה מבולגריה, אך הפעילה חברות קש בדובאי ובמקומות שונים בעולם. הם עשו כנסי שיווק פומפוזיים, הרבה כתבות ממומנות בעיתונות ובאתרים השונים כך שמאות אנשים רצו להצטרף להצלחה המדהימה והכניסו לקופתה מיליונים רבים.

אנשים לא היו מטומטמים לחלוטין, גם לא החברה. מתכנתים בנו שרתים מתקדמים בהם אנשים ראו את ההשקעות שלהם הולכות וגדולות - כאשר הם יכלו גם להוציא את הכסף (פונזי קלאסי). הסיפור הזה הלך והתגלגל. כנסים בין לאומיים, רכבי יוקרה והמון באז - גם של מפורסמים ואושיות רשת.

בשלב מסוים, הרשויות בבהבינוולגריה שמדובר בסיפור הצלחה לא הגיוני, הם התחילו לרחרח וגילו שמדובר בעסק מפוקפק. אחרי מעל שנה של פעילות, הרשות הכלכלית בבולגריה הוציאה אזהרה על סיכון אפשרי בסחר במטבעות מסוגים שונים, חדשים ומפתים ככל שיהיו. כאשר הם מפרסמים על מטבע OneCoin ככזה שיכול להיות מסוכן.

החברה שהייתה משופעת בכסף ועוצמתית מאוד, הגיבה בצורה מעניינת. הם פשוט עצרו את הפעילות בבולגריה - תוך האשמת הרשויות הבולגריות בחוסר הבנת המציאות, בתפיסות מיושנות וברצון לשלוט בכלכלה, והעבירו את הפעילות לבנקים זרים.

באותו שלב, החברה התנהלה בצורה כביכול בטוחה בעצמה, הם נתנו למשקיעים למשוך את כספם מהפלטפורמה מה שנתן למשקיעים ביטחון בעסק.

אך ככל שעבר הזמן עלו וצצו סימני אזהרה. בדיקות שנעשו גילו כי למייסדת והמנכ"לית רוז'ה איגנטובה היסטוריה מפוקפקת. היא אומנם הייתה חכמה ומשכילה, למדה באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה ואף עשתה דוקטורט בחוק בין לאומי, אך השתמשה בחוכמתה כדי להרע. בשנת 2012 הורשעה בפרשית מרמה בגרמניה, בהמשך הייתה חלק מתרמית שיווק רשתי. (במאמר המוסגר, זו דרך בה הצלתי אישית אדם מנפילה בהשקעה שהתגלתה כתרמית כאשר הצבעתי על ההיסטוריה של העומד בראש החברה. מ"מ).

הזמן עובר והעסק שמגלגל מעל 3,000,000,000 מיליארד דולר מסתבך.

העיתון 'דיילי מירור' הבריטי פרסם מאמר כלכלי בו הזהיר שוואן קויין - OneCoin זו הונאת "כסף קל". בכתבה מתוארת התנהלות הדומה לכת בה השותפים מקבלים הנחיות שלא להקשיב למי שמזהיר אותם. אבל אזהרות לחוד ומעשים לחוד. במקביל לקולות האזהרה, הרווחים ממשיכים וגדלים. "זה אנשים שלא מבינים בקריפטו", מודיע אחד ממנהלי הסניפים.

ההתמוטטות כבר החלה.

רשות הסחר הנורבגית מצטרפת למזהירים ומודיעה שמדובר בהונאת פירמידה. האיטלקים וההונגרים מכריזים שזה פירמידה ולא חוקי - וחוסמים את הפעילות. בסין המשטרה פושטת על משרדי החברה ומעקלת נכסים בשווי של מעל שלושים מיליון דולר. אגב, גם כאן בישראל, בנובמבר 2016, הזהיר איגוד הביטקוין הישראלי כי OneCoin אינו מטבע דיגיטלי ומדובר בהונאה.

חודשים ארוכים העסק מדשדש, שמועות, דיבורים. יש אנשים בעד, יש אנשים נגד. הנפילה הטוטלית מתרחשת די מהר. כשמקביל, כל הזמן הזה הם ממשיכים לשווק את הפירמידה, יש כאלו שמאמינים שזו חברה לגיטימית, אך יש רבים שמנסים למכור את הזכיינות וההשקעה שלהם ולהכניס פראיירים אחרים במקומם.

הקש ששבר את גב הגמל הוא התפרצות משטרת הודו לכנס משקיעים של החברה ומעצר של מנהלי החברה המקומיים. במקביל, ברחבי העולם, הרשויות מתחילות לעקל כספים והרשות הפדרלית בגרמניה הוציאה צו להפסקת פעילות החברה ולחברות הקשורות אליה שרשומות בדובאי.

הנוכלת שהבינה שהמשחק נגמר, עולה על מטוס בבולגריה שהיה בדרכו ליוון - ומשם נעלמו עקבותיה יחד עם מאות מיליוני הדולרים של המשקיעים האומללים. בחיפוש שעשיתי ברשת מצאתי כל מיני ספקולציות והשערות היכן היא נמצאת, יש שכתבו שהיא חוסלה ע"י משקיע שנגנב ויש שכתבו שהיא עשתה ניתוח לשינוי המראה וגרה בזהות בדויה בגרמניה.

כך או כך, הסיפור הזה מלמד אותנו שאם פונים אלינו להשקיע בתחום שאנחנו לא מבינים בו, שאם מציעים לנו רווחים גדולים ובטוחים ושאם כולם רצים להשקיע בתחום או במקום מסוים - אולי מדובר בבועה, בפירמידה, בפונזי, או אולי שניהם גם יחד.

מה שכן, אם יצא לכם לראות אותה, תרימו טלפון לאינטרפול או ל-FBI אולי זה ההזדמנות שלכם לעשות כסף קל מתחום הקריפטו.

המודעה הרשמית של ה FBI. תוכלו לקרוא על הפרס הכספי בתחתית המודעה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר